برنامه یاد بعضی نفرات
 
نگاهی به کنسرت حسین علیزاده و گروه هم‌آوایان؛
کنسرتی با حاشیه‌هایی پر‌رنگ‌تر از متن
محمد جواد صحافی: حسین علیزاده استاد موسیقی ایرانی ؛ در روزهای یازدهم و دوازدهم مهرماه به همراه گروه هم آوایان کنسرتی را برگزار نمودند . کنسرتی که انتقاداتی در پی داشت ونتوانست انتظارات علاقه مندان به ایشان و موسیقی ایرانی را برآورده نماید . خالق نی نوا و ترکمن این بار در کنسرتی که انتظارات بیشتری از ایشان میرفت با گروهی متشکل از پانزده هنرمند بر روی صحنه رفت .

 علیزاده ، پژمان حدادی ، علی بوستان ، سیامک جهانگیری ،سینا جهان آبادی ،بهنام سامانی ، نگاربوبان ،پریچهر خواجه ، رادمان توکلی ،سیاوش برهانی و محمد انشایی را به عنوان تیم نوازندگی گروه همراه خود نمود و صبا حسینی ، راحله برزگری ، پوریا اخواص و محمد معتمدی را نیز در مقام خوانندگان گروه به این لیست اضافه نمود . اگرچند در میان این چهار خواننده صدایی جز صدای محمد معتمدی شنیده نمیشد ،

بخش اول شامل مجموعه قطعاتی آذری با اشعاری از ملا محمد فضولی به همین زبان بود ، قطعاتی که پیشتر توسط ایشان و نصراله ناصح پور در آلبوم سرودهای آذربایجان با همراهی گروههای عارف و شیدا اجرا گردیده بود اما اینبار با تنظیمی بهتر و باکیفیت صدای بالاتر ؛ اما در این میان تفاوت عمده ای بین نصراله ناصح پور و محمد معتمدی وجود دارد ، ناصح پور هنرمندیست زاده اردبیل که آشنایی کاملی با زبان آذری دارد در صورتی که معتمدی با علم به اینکه دارای قدرت بالایی در آواز است از داشتن این فاکتور مهم بی نصیب است . باید به صراحت بیان نمود محمد معتمدی برای اجرای بخش اول کنسرت به هیچ وجه گزینه مناسبی نبود ، جدای از تنظیم بسیار عالی جناب علیزاده و هنرنمایی زیبا و مثال زدنی هنرمندان گروه علی الخصوص علی بوستان ، عدم توانایی خواننده در اجرای اشعار آذری به دلیل نداشتن آشنایی کامل این خواننده کاشانی ( که دارای لهجه ای منحصر بفرد میباشد ) با این زبان و سعی وی در اجرای هرچه بهتر این کار با اعمال حرکاتی اضافه ، نه تنها ارائه وی را بهتر نمیکرد که عملا مخاطبان آذری زبانی را که تسلط و آشنایی کافی با زبان آذری را داشتند به دلیل عدم بیان صحیح کلمات توسط ایشان و متعاقبا عدم درک معنی و مفهوم شعر توسط مخاطب شدیدا آزار میداد .

فشاری که خواننده در این بخش برای اجرای هرچه بهتر قطعات بر خود وارد می نمود حتی بر روی تحریرهای وی نیز اثر گذاشته و نوع تحریرهایش نیز به شکلی متفاوت به گوش مخاطب میرسید . 

اجرای ترانه های آذری توسط خوانندگان فارس زبان مسئله ای نیست که اولین بار شاهد آن بوده باشیم در سنوات گذشته نیز برخی خوانندگان فارس زبان اقدام به انجام چنین اجراهایی کرده و عملا نتیجه مناسبی نیز دریافت ننموده اند ؛ دلیل آن نیز عدم توانایی  این خوانندگان در اجرای صحیح همه آکسانها و نقطه گذاریهای موجود در زبان آذریست ، همین امر سبب بروز اشتباهاتی میگردد که  با تغییر معنای واژگان در صورت درک آنها کمی مضحک به نظر می آید . نگارنده به عنوان نمونه اشاره به اشتباهاتی دارد که در حین اجرای قطعه ساری گلین رخ داد . خواننده در بخشی از واژه Olsoun به معنای "بشود" بجای Ölsoon به معنای " بمیرد " استفاده میکند و یا در بخشی دیگر بجای استفاده از واژه Üzuni به معنای " صورتش " ،  واژه oozooni  به معنای " درازا " را تلفظ می نماید.به اعتقاد نگارنده اجرای موسیقی آذری ، آنهم به اندازه ای که نیمی از زمان برنامه را از آن خود نماید در کلانشهری همانند تهران که ساکنین اش به زبان فارسی تکلم نموده و بیش از هفتاد درصد جمعیت اش شناختی از هیچ زبان دیگری غیر از فارسی را ندارند اشتباه بود . با این حال اگر جناب استادعلیزاده  اصرار براجرای قطعات آذری داشتند چه زیبا بود که این اجرا توسط خواننده ای آذری زبان انجام میگردید تا کیفیت اثر بالاتر رفته و ارزش والای کار ایشان بیش از پیش نمایان گردد . بیاد داشته باشیم در اینجا سخن نگارنده بر سر چرایی اجرا به زبان آذری نیست ، و هدف از درج این سطور انتظاریست که از جناب علیزاده میرفت و در بخش اول آن برآورده نگردید .

اما در بخش دوم کنسرت که اختصاص به اجرای برنامه  فارسی داشت اشعاری از سلمان ساوجی ، مولانا ، شهریار و نیما یوشیج اجرا گردید ، آنچه بیش از همه برای مخاطبین  ونگارنده دلچسب بود بداهه  نوازی استاد علیزاده در بخش دوم با ساز شور انگیز و زخمه هایش بر این ساز بود که در نهایت ظرافت و زیبایی روح و جان آدمی را نوازش میداد ، در بخش دوم نیز معتمدی با قطعه موسیقی " سماع " بر روی شعری از سلمان ساوجی آغاز گر این بخش بود  ، در این قسمت از برنامه استفاده از اشعار فارسی ،مخاطب فارس زبان را به شنیدن ادامه برنامه راغب تر مینمود

در ادامه نوبت به قطعه مثنوی بر روی شعری از حضرت مولانا و سپس بداهه نوازی استاد علیزاده با شور انگیز بود . بداهه نوازی ها در هر دو بخش زیبا و مثال زدنی بودند ، سینا جهان آبادی نوازنده کمانچه و پریچهر خواجه نوازنده قانون در بخش اول و به خوبی  از عهده این وظیفه بر آمدند ، صدای ساز پریچهر خواجه نیز بر خلاف روال اکثر کنسرتهایی که در آن از ساز قانون استفاده میگردد در بخش اول نیز نمایان بود که حاکی از آهنگسازی و تنظیم بجا برای سازها و نوازندگان گروه داشت . علیزاده نیز که تبحرش نیازی به بیان ندارد با شور انگیز خود در بخش دوم دلبری نمود ؛

نغمه جان سوز بر روی شعری از شهریار و هنگام از نیما یوشیج دو قطعه بعدی بودند که پس از بداهه نوازی علیزاده نوبت به اجرای آنها رسید ؛ اجرای خواننده دیگر این گروه پوریا اخواص در این دو قطعه بیش از سایر قطعات مشخص بود ؛ وی حدود چند ثانیه بیش از سایر قطعات آواز خواند !نوازندگی پریچهر خواجه و هنرنمایی ایشان نیز در قطعه نغمه جان سوز تحسین بر انگیز بود ، اگرچند قانون سهم بیشتری را در تک نوازیها به خود اختصاص داده بود . " هنگام " نام قطعه بعدی بود ، فضای موجود در موسیقی حاکم بر این قطعه از نوعی تعلیق برخورداربود که این خود باعث میگردید تا هضم موسیقی برای مخاطب به نسبت قطعات قبل سنگین تر باشد ، از آنجا که این قطعه جزو قطعات پایانی این کنسرت محسوب میگشت ، خستگی را در چشمان مخاطبین میشد تماشا نمود . لازم به بیان است نوع شعر انتخابی در این قطعه موسیقی ایجاب می نمود تا فضای تنهایی و ترس در ذهن مخاطب تجسم گردد . در این بخش سهم پاشا هنجنی در ایجاد این فضا محسوس بود ، نوع نوازندگی و هنرنمایی هنجنی در این موسیقی مثال زدنی بود ،

اما آخرین بخش این کنسرت تصنیفی بود با آهنگی متفاوت ، بنام باده توئی ... ، اگر چند این قطعه موسیقی از آوازهای جمعی چهار صدایی بیش از سایر قطعات بهره مند بود اما عدم تناسب شعر و موسیقی ، عملا شعر را از معنی و مفهوم خود بدور نموده و منظور شاعر را به هیچ وجه به مخاطب القا نمی کرد . اینگونه از شعر استنباط  میگردد که حضرت مولانا یار خود را با زبانی ملتمسانه مورد نوازش قرار داده و خود را در برابر وی عاجز و درمانده می نمایاند ...  اگر چند ریتم شعر نیز کمی تند بوده و کلمات مترداف در فواصل کوتاه پیاپی در شعر استفاده میگردند ولیکن میتوان همین کلمات را در غالب یک موسیقی آرام که نشان از وابستگی معشوق به عاشق دارد نیز بیان نمود . علیزاده در این تصنیف دقیقا عکس عمل نموده و موسیقی را باتند ترین ریتم ممکن با شعر در آمیخته  است، تصور نگارنده پس از شنیدن این قطعه موسیقی آن بود که عاشق ،با تازیانه ای بر دست بر پیکرمعشوق خود با نهایت قدرت میکوبد و در حین این شکنجه ، وی را مدح نیز نموده و انتظار آنرا دارد که خواجه وی را نگاه دارد !. هر قدر که حس پویایی و جنبش در این ترانه موج میزد وهمانند سایر آثار علیزاده مهر وی بر این قطعه کوبیده شده ، به همان اندازه از عدم تناسب شعر و موسیقی در رنج و عذاب بود .

آنچه در این کنسرت باعث تعجب نگارنده و عده بسیاری از شرکت کنندگان گردید تاکید حسین علیزاده به استفاده از محمد معتمدی در اجرای تمام قطعات علیرغم وجود چهار خواننده و بهره گیری از حضور خواننده ای دیگر این گروه ، پوریا اخواص بود ؛ با اینکه اخواص از صدای منحصر بفردی برخوردار بوده و دارای سابقه ای طولانی در آواز خوانی است و بطور مستقل چندین آلبوم موسیقی نیز روانه بازار نموده ، در این کنسرت آنطور که باید از حضورش به عنوان خواننده گروه استفاده نگردید . شاید بتوان اخواص و علی بوستان را افرادی دانست که از قدیمی ترین اعضای این گروهند و علیرغم  تغییر سایر خوانندگان و نوازندگان این افراد همواره یاران حسین علیزاده در هم آوایان بوده اند .

ولیکن این شیوه برخورد با فردی که خود از شاگردان رضوی سروستانی و محسن کرامتی بوده و در کنسرتهای متعددی نیز بجز هم آوایان به عنوان خواننده اصلی گروه حضور داشته ، نه تنها صحیح نبوده که به اعتقاد نگارنده اشتباهی بوده است جناب علیزاده مرتکب گردید .نکته دیگر آنکه اگر هدف علیزاده از برگزاری کنسرت با هنرمندان جوان ، معرفی و میدان دادن به آنها برای حضور فعالتر در عرصه موسیقی میباشد این مهم تنها با همنشینی در کنار ایشان محقق نمیگردد ، آنچه که پر واضح است آنکه هنرمند برای دیده شدن ، باید هنر خود را نشان دهد . که جناب علیزاده مجال دیده شدن را از اخواص در این کنسرت گرفته بود ... از آنجائیکه نو آوری در موسیقی یکی از اهداف علیزاده بوده و به این هدف نیز با موفقیت نائل آمده است اما این نوآوریها  زمانی کامل تر میشد که از هر دو صدای موجود بهره برده و اجرای برخی قطعات را بر عهده خواننده دیگر این گروه واگذار می نمود ، گرچه اخواص نیمی از وجود علیزاده نیست !اما قطعا قابلیتهایی در وجودش نهفته است که میتواند فراتر از یک همخوان در کنسرتها ظاهر گردد .

ادبیات ایران زمین سرشار از اشعاریست که توسط شاعران بزرگ سرزمین مان از قرنها قبل سروده شده و هم اکنون نیز توسط بزرگان شعر و ادب فارسی ارانه میگردد و چونان دریایی بی پایان و بی منتهاست ، از حافظ و سعدی و مولانا تا منزوی و ابتهاج و شفیعی کدکنی و... گستره اشعار ناب فارسی بقدری وسیع است که هر قدر از آن استفاده گردد حتی ذره ای از وسعت اش کاسته نمیشود، بسیاری از این اشعار نیز توسط موسیقیدانانمان از سالهای قبل تاکنون در قالبی زیبا و آهنگین به بهترین نحو ممکن به مخاطبین عرضه شده و در خاطر آنها ماندگار گشته اند و بسیاری دیگر از این اشعار در انتظار آنند که آهنگسازان مان آنها را بصورت یک موسیقی در خور و فاخر ، تحویل مخاطب دهند  ، اما متاسفانه هنرمندان موسیقی ما همواره در پی استفاده از اشعاری هستند که در دوره های قبل اجرا گردیده است و مخاطبین نیز، قبل تر ،  با آنها ارتباط برقرار نموده اند ؛ قطعا شنیدن شعری با موسیقی خاطره انگیز برای مخاطب ارجح تر از عرضه متفاوت آن شعر خواهد بود . این مسئله سئوالیست که در ذهن نگارنده نقش بسته  که ، آهنگسازان را چه شده است که تمایل به اجرای اشعاری دارند که در سنوات گذشته توسط هنرمندان دیگر اجرا شده است .

مگر اشعار دیگری وجود ندارند ؟ آیا آهنگسازقصد دارد از محبوبیت آن شعر به نفع موسیقی خود بهر برداری نماید ؟

 در این کنسرت  نیز دقیقا همان اتفاقی افتاد که مدتهاست در میان سایر آهنگسازان باب شده است ، استفاده از اشعارتکراری در چند قسمت این کنسرت بوضوح مشخص بود , شاخص ترین آن  قطعه پایانی " باده توئی " که سالها قبل مرحوم ذوالفنون آن را به بهترین نحو ممکن و با صدای روحانی شهرام ناظری در آلبوم ماندگار آتش در نیستان در یک سینی طلایی تقدیم مخاطب نموده است . براستی چه لزومی بر اجرای مجدد این شعر با آهنگی که هیچ تناسبی با شعرفوق ندارد میتواند وجود داشته باشد؟

در انتها نیز لازم است این نکته را بیان نمایم که همواره نوآوری به معنی تولید قطعات نو و ناشنیده نیست ، گاهی اوقات تکرار قطعات بیاد ماندنی با اعمال تغییراتی بر روی آنها توسط فردی چون علیزاده که ثابت نموده تکرار ناپذیر است نیز ، میتواند نوعی نوآوری قلمداد گردد .شاید شنیدن دوباره این آثار بسیار جذاب تر از گوش سپردن به قطعاتی باشد که مخاطب نمیتواند ارتباطی با آنها برقرار نماید . به امید آنکه خالق آثار نی نوا و ترکمن به دوران طلایی خود بازگشته و آثاری در خور نام خود تولید و عرضه نماید.
منبع: 
روزنامه خورشید
تاریخ انتشار : یکشنبه 28 مهر 1392 - 15:58

دیدگاه‌ها

یکشنبه 28 مهر 1392 - 20:01

استاد علیزاده همچنان در اوج قرار دارند! شما بیش از حد به پوریا اخواص علاقه دارید!

دوشنبه 29 مهر 1392 - 14:01

سلام. با اغلب انتقاد هاي جناب صحافي مخالفم. ....

دوشنبه 29 مهر 1392 - 09:41

ضمن احترام فراوان به استاد عليزاده، بنده هم با نگارنده محترم هم عقيده هستم.. نقد خوب و منصفانه‌اي انجام دادند. از اونجا كه من آثار و اجراهاي آقاي عليزاده رو دنبال مي‌كنم و همواره از شنيدن آثارشون لذت مي‌برم... بايد اذعان كنم اين اجرا جداي از تكنوازي‌هاي استاد عليزاده و ساير هنرمندان گروه كه خوب و دلنشين بود... چيز خاص ديگري نداشت... اشعار خوبي انتخاب نشده بودند... نكته ديگه اينكه جناب معتمدي در اجراشون بيش از حد اسير حركات خاص ميشن. كه دلچسب نيست...به نظر من علي رغم توانايي زياد ايشون بعضاً اين حركات در صداشون هم تأثير ميذاره... حس خوبي هم به شنونده و بيينده القا نمي‌كنه... اي كاش يه تصميم جدي در خصوص نحوه اجراشون بگيرن...
بخش دوم اگرچه اشعار فارسي براي اجرا انتخاب شده بود ولي در برخي لحظات بسيار خسته كننده و متأسفانه نامفهموم اجرا شد...
به نظر ميرسه اين روزها... كنسرت‌ها بيشتر رنگ و بوي مادي به خودشون گرفتن... اگرچه تعدد اجرا و تكرار آن اين امكان رو فراهم ميكنه كه مخاطبين بيشتري فرصت پيدا كنن و اجراي هنرمند مورد علاقه خودشون رو از نزديك ببينن... اما نمي‌توان منكر تقليل كيفيت اجراي اثر شد... خصوصا در برنامه هايي كه دو اجرا در يك شب اتفاق ميفته... كه اين روزها همه گير شده... از استاد عليزاده، همايون شجريان، عليرضا قرباني و ... در موسيقي سنتي تا خواننده‌هاي موسيقي پاپ
خود شاهد بودم كه هنرمندان عزيز بعضاً با توجه به تأخيرهاي پيش‌بيني نشدۀ پيش‌آمده!... زمان اجراشون رو كاهش دادند يا حتي قطعه‌اي رو نصفه و نيمه اجرا كردن.. يا اصطلاحاً تند خواني كردند...
موضوع ديگه اينكه اجراي دوبرنامه در يك شب با توجه به امكانات محلي مثل برج ميلاد... باعث ايجاد ترافيك شديد در ورودي ها...دردسر پيدا كردن جاي پارك... شلوغي و ازدحام بيش‌ از حد و حتي دير رسيدن ميشه...
به نظر ميرسه ديگه اجراهاي اين‌چنيني براي آدمهاي علاقمند به هنر و هنرمند... كه براي فرار از شلوغي شهر، كار و زندگي ميان تا با شنيدن يك موسيقي خوب كمي آرام بشن... نمي‌تونه خيلي جذاب باشه... نمي‌دونم شايد اگه با همين روال ادامه پيدا كنه... ديگه كم كم ذوق و شوق مردم كمي هم كه تو سبد خريدشون رفتن به كنسرت هم قرار داره كم و كمتر بشه...
سخن كوتاه.... در پايان براي همه كساني كه براي ارتقاي هنر اين مرز و بوم زحمت ميكشن آرزوي سلامتي و موفقيت دارم...

دوشنبه 29 مهر 1392 - 12:21

این انتقادها خیلی خوبه ولی برای کنسرتهای پاپ هم می تونید مصداقی انتقاد کنید نه اینکه انتقادهای کلی بنویسید که معلوم نیست به کدوم خواننده بر میگرده

دوشنبه 29 مهر 1392 - 12:57

به نظر ميرسه اين روزها... كنسرت‌ها بيشتر رنگ و بوي مادي به خودشون گرفتن... اگرچه تعدد اجرا و تكرار آن اين امكان رو فراهم ميكنه كه مخاطبين بيشتري فرصت پيدا كنن و اجراي هنرمند مورد علاقه خودشون رو از نزديك ببينن... اما نمي‌توان منكر تقليل كيفيت اجراي اثر شد... خصوصا در برنامه هايي كه دو اجرا در يك شب اتفاق ميفته... كه اين روزها همه گير شده... از استاد عليزاده، همايون شجريان، عليرضا قرباني و ... در موسيقي سنتي تا خواننده‌هاي موسيقي پاپ

دوشنبه 29 مهر 1392 - 15:45

من با نویسنده این مطلب موافقم گرچه فک میکنم کمی ملاحظه کاری کرده
حسین علیزاده دیگه تموم شده ، تاریخ انقضاش گذشته . همه چیز تکراری بود تو این کنسرت
اون چیزی که واقعا باید بهش احسنت فرستاد توی کنسرت تهران فقط طراحی صحنه اش بود ولی از لحاظ بار فنی و کیفی کنسرت واقعا صفر بود

سه شنبه 30 مهر 1392 - 08:56
محسن اهورايي

سلام جناب عليرضا ! لطفا اگه امكان دارد كمي درباره ي بار فني و كيفي كنسرت ها و موسيقي ها بطور كلي صحبت كنيد و بفرماييد به نظر شما چرا در مورد اين كنسرت بار فني و كيفي واقعا صفر بود؟ !!!!خيلي دوست دارم بدونم تاريخ توليد شما كي شروع ميشه تا بعد منتظر تاريخ انقضاي شما هم باشيم ؟

80.191.228.222
سه شنبه 30 مهر 1392 - 10:35
محمدجواد قریب نژاد

آقای علیرضا این حرفتون توهین بدی به استاد بود.
یعنی چی که حسین علیزاده تموم شده و تاریخ انقضاش گذشته؟
ایشون هنوزم توانایی های فوق العاده ای دارن.
حالا بخاطر این 1 کنسرت باید اینجوری بگید؟

2.190.235.214
سه شنبه 30 مهر 1392 - 11:53

چند روز پيش كه تو سايت موسيقي ما مقاله ي جناب محمد جواد صحافي را در باره ي كنسرت جديد استاد عليزاده با گروه هم آوايان خواندم مترصد فرصتي ذهني بودم تا پاسخي در حد توان براي ايشان بنويسم . متاسفانه فرصتي دست نمي داد. اما وقتي زير اين مقاله در سايت موسيقي ما جناب عليرضا نوشت كه تاريخ انقضاش گذشته ، فرصت ذهني ايجاد شد. خيلي دوست دارم واقعا بدونم اين جناب عليرضا كيست و چقدر موسيقي مي داند . براي شروع بهتره متن نوشته ي ايشان رو بياورم:

"من با نویسنده این مطلب موافقم گرچه فک میکنم کمی ملاحظه کاری کرده
حسین علیزاده دیگه تموم شده ، تاریخ انقضاش گذشته . همه چیز تکراری بود تو این کنسرت
اون چیزی که واقعا باید بهش احسنت فرستاد توی کنسرت تهران فقط طراحی صحنه اش بود ولی از لحاظ بار فنی و کیفی کنسرت واقعا صفر بود"

چند سئوال اساسي از عليرضا خان دارم :

1- به نظر شما يك موسيقي دان مانند عليزاده بايد چه كار كند تا ديگه تموم نشه ؟

2-به نظر شما استاد عليزاده كي شروع شده ؟

3- به نظر شما بار فني و كيفي يك كنسرت يعني چه ؟

4- استاد عليزاده دقيقا از كي تاريخ انقضاش تمام شده؟ بعد از اين كنسرت فهميدي يا قبلش ؟ اگه تموم شده بود چرا به كنسرت يك موسيقي دان تاريخ انقضا گذشته رفتيد؟

5- الان به نظر شما چه موسيقي داني در سطح استاد عليزاده و جنس موسيقي هاي ايشان(البته به قول شما موقعي كه تاريخ مصرف داشت !!!!) مي تونه كارهايي با پنجاه درصد بار فني و كيفي آثار استاد عليزاده ارائه بدهد؟

6- جناب عليرضا خان . اين كنسرت (بدون در نظر گرفتن آوازهاي جناب معتمدي در بخش آذري كه اظهار نظر كردن در اين باره در صلاحيت بنده نيست اون هم بدليل عدم آشنايي با زبان آذري )يكي از زيبا ترين تنظيم ها و چند صدايي ها رو به مخاطب موسيقي ايراني ارائه داد. و اتفاقا مي خواهم بگويم كه صدا برداري اين كنسرت كه بدون شك با نظر جناب عليزاده انجام شده يكي از فني ترين و با كيفيت ترين صدابرداريهاي كنسرت هاي اخير بوده است. باري كه در اين كنسرت بر دوش سه تار گذاشته شده بود و به نوعي در بعضي از قطعات گروه در خدمت سه تار بود يكي از فني ترين اجراهاي گروهي رو رقم زد.

6- جناب عليرضا خان. خيلي دوست دارم بدونم چند سالتونه. چقدر موسيقي مي دانيد و .... و اينكه تاريخ توليدات شما در موسيقي كي شروع مي شه تا تاريخ انقضاي شما رو حدس بزنيم.قابل توجهتون كه هنر و هنرمند تاريخ انقضا ندارد و سالها ي سال مي توان با آثار قديم و جديد هنرمندان بنام و تاثير گذار همچون استاد عليزاده لذت برد.و ديگر اينكه استاد عليزاده متولد 1330 است. در سن 26 سالگي نينوا را نوشته است و هنوز كه هنوز است بر اوج آسمان موسيقي ايراني پرواز مي كند.......

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود کنسرتی با حاشیه‌هایی پر‌رنگ‌تر از متن | موسیقی ما