برنامه یاد بعضی نفرات
 
به مناسبت سوم آذر، سالروز 50 سالگی موسیقیدان ارزنده ایران؛ کیهان کلهر
ناشناخته‌های کیهان
[ سید علیرضا میرعلینقی (پژوهشگر و منتقد موسیقی) ]

موسیقی ما - امروز نیم قرن از آغاز زندگی کیهان کلهر می‌گذرد و ما معاصر با دوره اوج و پختگی او هستیم. زندگی موسیقایی هنرمندی چون او به سال و ماه محدود نیست؛ همان‌طور که هنرمندانی چون او از چنین اقبال و ماندگاری برخوردارند. کیهان کلهر استعدادی است اصیل و پیش از این که -به رسم امروز- همجواری با اساتید گذشته و حال را اسباب افتخار قرار دهد، رشد خود را مدیون تلاش فراوان و مرهون اتکای به خود بوده است.

او تنها نوازنده‌ای است که توانست کمانچه‌نوازی را جایگاهی تازه ببخشد و آن را در مجموعه موسیقی امروز از نو تعریف کند و علیرغم احاطه‌اش به ردیف‌ها؛ آن را در حصار ردیف‌نوازی و پیش‌درآمد و رِنگ محدود نکرد و از آن شناسه‌ای ملی با معرف بین‌المللی پدید آورد.

کلهر کمانچه را جوان‌پسند کرد، در حالی که این ساز در ذهن اکثر افراد، سازی بود ماهیتاً متعلق به فضاهای سالخوردگی و محافظه‌کاری. خوانش کلهر از این ساز که از ده‌ها عامل سازنده در استعداد و تلاش او مایه می‌گیرد، آن را هم‌آواز و همخوان با صدای ساز و آواز و ارکسترهای دنیای امروز ساخت.

با این حال، نباید تصور کنیم که او را به درستی می‌شناسیم. ناشناخته‌های او هنوز در عرصه عموم معرفی نشده‌اند. از جمله سه‌تارنوازی نیرومند و بسیار پُرمایه‌اش (که نویسنده‌ی این یادداشت به آن علاقه‌ی بیشتری از کمانچه‌نوازی کلهر دارد)، قدرت تجزیه و تحلیل او از ردیف، شناخت مسائل اجتماعی، موقعیت امروز موسیقی ایران در داخل و خارج از مرزهای کشور، قریحه آهنگسازی (که باید نمونه‌ای از آن را در قطعه‌ای که به یاد «چاووشی‌ها» نوشته شده شنید) و بالاخره فروتنی و حُجب زیبای او که از عادات رفتاری آزاردهنده‌ی بسیاری از موسیقیدان‌های امروز به دور است.
زادروزش فرخنده و هنرش پاینده باد.
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : دوشنبه 4 آذر 1392 - 23:37

دیدگاه‌ها

یکشنبه 3 آذر 1392 - 22:51

.....................................هشدار : نیاز مبرم به مصاحبه با استاد کلهر......................................

دوشنبه 4 آذر 1392 - 08:42

دراین روزگار پر تملق و پرفریب شاید کلهر را بتوان از معدود نوازندگانی دانست که از نغمه های سازش راستی و درستی شنیده می شود ساز کلهر دروغ نمی گوید تکنیک کلهر فخر نمی ورزد بلکه شیدایی می کند تمام وجودش آمیخته با سازش می شود کلهر را عاشقانه دوستش می داریم امید که تنهایی هدیه ناجوانمردانه عظمتش نباشد

دوشنبه 4 آذر 1392 - 09:46

ممنون از نویسنده عزیز و موسیقی ما... متن خوب و به موقعی بود
تبریک میگم.

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود ناشناخته‌های کیهان | موسیقی ما