برنامه یاد بعضی نفرات
 
علیرضا قرائی‌منش:
گاهی یک اشتباه تمام زحماتت را به باد می‌دهد
حامد صوفی‌پور: همین چند سال پیش وقتی آلبوم ژوان منتشر شد و آهنگ های دختر چل گیس بهار، سایه، ستاره جون و... با استقبال خیلی خوبی رو به رشد شاید اولین چیزی که تو اون گروه حواس ها رو به خودش جلب می کرد یه صدای بی نظیر و زیبا به اسم مهدی یغمایی بود. اما یه کم که گذشت به خصوص اهالی موسیقی توجهشون به ملودی و تنظیم های این آلبوم جلب شد تنظیم هایی که با گذشت زمان هنوز هم رنگ و بوی تازه داشتن و ملودی هایی که همه رو به تحسین وامی داشت. همین موضوع بود که علیرضا قرایی منش رو به موسیقی ایران شناسوند و علیرضا قرایی منش کم کم به عنوان آهنگساز و خواننده جای خودش رو تو دل مردم باز کرد و حالا بعد از حدود 6 سال پیگیری مداوم علیرضا تونست مجوز آلبومش رو بگیره. همین موضوع بهونه ای شد تا یه بعد از ظهر با علیرضا قرائی منش باشیم و از دیروز تا امروز با هم گپ بزنیم....
 
 
  • برای سوال اول می خوام بپرسم چی شد علیرضا قرائی منش تصمیم گرفت به شکل مجزا و خارج از گروه ژوان بخواد کار کنه؟
خب اول که مهدی یغمائی از گروه جدا شد و تصمیم گرفت جداگانه فعالیت هنریش رو ادامه بده، بعدش امیر سزاوار هم بنا به شرایط زندگی خصوصیش رفت دنبال عکاسی و سرنوشتش منم دیدم که نمی تونم دست رو دست بذارم با توجه به اینکه تمام ملودی و تنظیم های اون آلبوم (به جز دو تراک) همه ساخته های خودم بود و اون حس و حال خوبی که با آلبوم اول به وجود اومده بود رو ول کنم، واسه همین ترجیح دادم به جای اینکه حسرت روزای گذشته رو بخورم به فکر آینده باشم و این بار خارج از گروه و به صورت انفرادی فعالیت هنریم رو ادامه بدم.
 
  • خب بعد از آلبوم ژوان که اسم تو به عنوان یه آهنگساز و تنظیم کننده مطرح شد علی رقم سفارش کارهایی که داشتی فکر کنم حدود 3 سال کار نکردی یعنی من حضور ذهن ندارم کاری با ملودی و تنظیم تو منتشر شده باشه. چرا؟
البته بود اما خیلی خیلی کم شاید کمتر از تعداد انگشت های یه دست، راستش من چون کار گروهی رو خیلی دوست داشتم سعی کردم تمام توان و وقت خودم را برای گروه ژوان بذارم و خارج از این گروه هیچ کاری انجام ندم اما الان متوجه می شم که اشتباه کردم و پشیمونم و البته واسه این پشیمونیم هم دلیل دارم و برام تجربه شد. حالا هر وقت دوستایی رو می بینم که باید کار کنن ولی اونها هم بنا به دلایل خودشون کار نمی کنن بهشون می گم واقعاً اگه کسانی مثل شما که برای موزیک زحمت کشیدن و کارتون رو درست انجام می دین این فضا رو ترک کنید جا برای کسانی باز میشه که واقعاً با هیچ معیاری نمیشه اونها رو جزو موزیک دونست و شاید یه سوء تفاهم بیشتر نباشد (البته با نهایت احترام به دوستانی که کارشون را بلدن و به بهترین شکل انجامش می دن اما حیف تعدادشون کمه و جا برای کسانی باز شده که از آب گل آلود ماهی می گیرن و واقعاً اشتباهی هستند).
 
  • چند وقته که شروع کردی دوباره آهنگ بسازی؟
از حدود دو سال پیش خیلی با وسواس شروع به کار کردم البته تو این دو سال چند تا انتخاب اشتباه هم داشتم که خوب آدم جایز الخطاست ولی همه تصمیمم این بوده که گزیده و درست کار کنم و روز به روز هم به این وسواس و فیلتر کار کردنم اضافه میشه ترجیح می دم سالی 5 تا کار خوب و قابل دفاع بسازم (چه از نظر آهنگ خودم چه از نظر صدایی که قراره ملودی من و اجرا کنه) تا اینکه بخوام 50 تا کار برای هر کسی که خواست بسازم. البته موردهایی که در خصوص انتخاب خواننده اشتباه کردم می تونم به جرأت بگم ملودی های خوب و قابل دفاعی بهشون دادم یعنی از کار خودم نزدم اما خوب اجراها نتونست رضایت من و جلب کنه.
 
  • تو این دو ساله برای کیا آهنگ ساختی؟
برای حمید حامی و نیما مسیحا که هر دو از دوستان عزیز من هستند و به جرأت می گم جزو افتخارها و پشتوانه های موسیقی ایران هستند و من برای هنر هر دوشون احترام ویژه ای قائلم. برای مهدی یغمائی عزیز دوست و برادر خیلی خوبم هم آهنگ ساختم و از ماحصل این همکاری خیلی راضیم. همچنین خواننده های خوبی مثل امیر کهکشان، یاسر داودیان، پدرام نصیری و... که تک تکشون صداهای بسیار خوبی دارن و از همکاری باهاشون خوشحالم. (البته چند خواننده خوب دیگه هم هستند که دارم براشون آهنگ می سازم با توجه به اینکه هنوز کارها نهایی نشده اسمشون رو نبردم).
 
  • گفتی مهدی یغمائی؛ با توجه به اینکه مهدی از گروه شما جدا شد و شاید تعریف ما از جدا شدن این باشه که خوب همه چی قطع میشه و شاید دلخوری و ناراحتی هم پشت این باشه، اما جالبه که تو همکاریت با مهدی ادامه داره. تراک (یادته)تو آلبوم «یه دنیا حرف» و حتی تو مصاحبه مهدی یغمائی هم این موضوع به چشم می خورد که تو آلبوم بعدی مهدی یغمائی هم تو ملودی داری. در این خصوص برامون توضیح می دی.
خیلی خوب شد این سئوال و پرسیدی راستش من و مهدی شاید راه کاریمون از هم جدا شده اما رفاقتمون هنوزم مثل اول سر جای خودشه حالا هم شکل رابطه ی کاریمون فقط عوض شده و هیچ مشکلی با هم نداریم.
 
  • گفتی کار گروهی، حالا که داری به عنوان خواننده کارتو ادامه می دی فکر می کنم ترانه سرا و تنظیم کننده ای که باهاشون کار کنی و اسمشون کنار اسمت میاد یه جورایی هم گروهیت محسوب میشن چه طوری اونها رو انتخاب می کنی. چه ویژگی برات مهمه؟
خوب اول از همه کارشون برام مهمه. اما به شکل کامل بخوام توضیح بدم بیشتر کارهام رو خودم تنظیم می کنم البته افتخار همکاری با بهروز صفاریان و رضا تاجبخش و علی ضیائی رو هم داشتم که برام تنظیم انجام دادن اما در خصوص ترانه قبلش بگم که ذاتاً آدمی هستم که دیر ارتباط برقرار می کنم اما سعی می کنم وقتی این ارتباط به وجود اومد ریشه دار و طولانی باشه در تمام ابعاد زندگیم این موضوع وجود داره و به طبع تو موسیقی من هم همین جوری.ترجیح می دم با کسانی که رابطه ی خوبی باهاشون دارم و موسیقی من و دوست دارن و با سلیقه من آشنا هستن و می دونن چه کلامی رو من دوست دارم کار کنم و خیلی اهل از این شاخه به اون شاخه پریدن نیستم. (اما این به معنی رد کار دوستای دیگه نیست و اتفاقاً مواردی هم بوده که با ترانه های زیبایی رو به رو شدم که ترانه سراش رو نمی شناختم اما بعد از صحبت با ترانه سرای کار، روی ترانه آهنگ ساختم و خوندمش) دوستانی که تو دو سال اخیر بیشتر باهاشون کار کردم و باهاشون توی کار راحتم و سلیقه همدیگرو می شناسیم روزبه بمانی عزیز بوده که خوب نیازی به تعریف من نداره کارش عالیه و خوشحالم که باهاش کار می کنم خانم ها مهدیه و مهشاد عرب بودن و حامد صوفی پور که از لحاظ فکری و سلیقه ای باهاش راحتم و بیشترین کارهای 2 سال اخیر رو باهاش انجام دادم و البته من کلام و نوع نوشتن بابک صحرایی عزیز رو هم دوست دارم و علاقه دارم بعد از دوستی و آشنایی هفت، هشت ساله ای که باهاش دارم در آینده نزدیک امکان همکاری باهاش رو هم داشته باشم.
 
  • تصمیم گرفتی بخونی. فکر نکردی این خوندن ممکنه روی موقعیت آهنگسازیت تأثیر بذاره. مثلاً خواننده هایی که باهاشون کار کردی یا قراره کار کنی از این به بعد بگن خوب علیرضا کارهای خوبش رو خودش می خونه، کار خوبش رو به ما نمی ده...
من اینجوری به این موضوع نگاه نمی کنم به چند دلیل. (البته باهات موافقم که ممکنه یه عده ای اینجوری فکر کنن) اول اینکه من اول خودم رو آهنگساز، تنظیم کننده می دونم بعد خواننده و کارم رو هم با آهنگسازی شروع کردم. دوم کاری که از من منتشر می شه جزو رزومه کاری منه و اسم من پای اون کاره پس فرقی نداره خودم خونده باشمش یا کس دیگه ای باید بتونم از کارم دفاع کنم. و دوستانی که من و میشناسن می دونن من چقدر روی ملودی هایی که واگذار می کنم حساسم، حتی بیشتر از کارهایی که خودم می خوام بخونم. چون اگه کاری که خودم می خونم خوب نباشه و جواب نده باید فقط جوابگوی خودم باشم، اما وقتی برای کسی آهنگ می سازم بار مسئولیت کار اون هم روی شونمه. سوم کارنامه ی کاری من به عنوان آهنگساز هم نشون داده که ملودی هایی که از من توسط سایر خواننده ها اجرا شده اگه بهتر از کارهایی که خودم اجرا کردم نبودن مطمئنن کمتر هم نبودن.
 
  • برسیم به آلبوم «یه حالی دارم این روزا»، مجوزهای آلبوم به چه مرحله ای رسیده؟
خوشبختانه بعد از همه سختی ها و مشکلات آلبومم مجوزش رو گرفت تمام مراحل اخذ مجوز رو طی کرد.
 
  • پس در واقع هفت خوان رو رد کردی و دیگه تمومه؟
راستش اگه دو، سه ماه پیش این سوال رو می پرسیدی می گفتم بعد از هفت خوان دیگه همه چی تمومه اما خوب الان میگم نه، من هفت خوان رو رد کردم اما متوجه شدم یه خوان هشتم هم وجود داره پس نمی تونم بگم تمومه.
 
  • قبل از اینکه بخوام این خوان هشتم رو توضیح بدی یه کم در مورد خود آلبوم بگو، عوامل آلبوم کیا هستند؟
ترانه های آلبوم رو مهدیه عرب، پوریا ربیعی، عرفان سلیمی، سحر احمدی،پرسا مقدس و سروش رادمهر سرودن. آهنگ های آلبوم همه کار خودمه در واقع تا به امروز سیاست کاری من این بوده که فقط ملودی های خودم رو خوندم اما اگه در آینده ملودی بشنوم که حس کنم خودم نمی تونم اینجوری بسازم و این ملودی چیزی به من اضافه می کنه حتماً استقبال می کنم و می خونم. تنظیم اکثر کارها رو هم خودم انجام دادم. اما افتخار همکاری با تنظیم کنندگان خوبی مثل بهروز صفاریان، رضا تاجبخش و علی ضیائی رو تو این آلبوم دارم.
 
  • حال و هوای آلبوم چه جوریه؟ از آلبوم ژوان فاصله گرفتی؟
نه خیلی فاصله نگرفتم، چون اعتقاد شخصی من اینه که وقتی خواننده ای توی استایل و سبکی جا می افته و مردم اون رو می پذیرند شاید تغییر سبک براش کار اشتباهی باشه و چون احساس می کنم ما در گروه ژوان به سبک و استایل مورد قبولی رسیدیم سعی کردم همون حس و حال رو ادامه بدم. همون حال و هوای غربی که تو کارهای من هست، حالا با یکسری تغییرات کوچیک که اگه خودمونی بخوام بگم ایرانیزه کردن بعضی از کارها و البته یه چند تا سورپرایز. البته همه سعی و تلاشم این بوده که مخاطب های قبلی رو کاملاً راضی نگه دارم و از دستشون ندم و با کارهای جدیدم احساس غریبگی نکنن و در ضمن بتونم با این آلبوم مخاطب های جدیدی هم داشته باشم.
 
  • تو فضای مجازی هم چند تا کار توی دو سال اخیر ازت منتشر شده همه اونها توی آلبوم هستند؟ آلبوم چند تا تراک داره و ترک هایی هم داره که جدید باشه و مردم نشنیده باشن؟
اکثر کارهای جدیدی که از من توی فضای مجازی منتشر می شه بعد از پروسه مجوز آلبوم تولید شده و امکان قراردادنشون توی آلبوم وجود نداشت واسه همین و برای اینکه ارتباطم رو با مخاطبینم از دست ندم اونها رو توی فضای مجازی منتشر کردم اما آلبوم «یه حالی دارم این روزا» 11 تراک داره که 7تاش جدیده و برای اولین بار توی آلبوم اون کارها رو خواهند شنید.
 
  • برگردیم به بحث خوان هشتم که مطرح کردی می خوایی یه کم توضیح بدی که این خوان هشتم چیه؟
خوان هشتم مرحله ایه که آلبوم قرار پخش بشه و به دست مخاطبین برسه که در حال حاضر تمام فکر و ذکر من و مشغول خودش کرده چون یه انتخاب غلط یه اشتباه یه خطا تو این مرحله ممکنه تمام زحمت های قبلیم رو از بین ببره. من توی چند سالی که نمی تونستم کار کنم در واقع ممنوع الکار بودم. همیشه فکر می کردم که علت تمام مشکلاتی که در موسیقی وجود دارد و دلیل عدم شکوفایی موسیقی امروز و در جا زدن هایی که هست رو باید توی سیستم اداری و اتاق های وزارت ارشاد و حواشی اون جستجو کرد اما الان دارم احساس می کنم که این اتفاق ها رو نمی شه فقط به گردن اونها انداخت یه سری مواردی رو دارم می بینم که امیدوارم اشتباه کرده باشم و برداشتم از این اتفاقات و جریاناتی که خارج از بحث مجوز آلبوم می بینم غلط باشه که اگه باشه جرأتش رو دارم بگم اشتباه کردم، اما اگه خدای نکرده اشتباه نکرده باشم بازم با جرأت خواهم گفت که سخت گیری ها و چهارچوب هایی که توی وزارت ارشاد وجود داره که از حق نگذریم باید بگم بعضی از اونها هم طبیعیه و نمیشه بهش هم ایراد گرفت، تنها دلیل تمام مشکلات موجود در جامعه موسیقی نیست و خیلی از مسائل توی سیستم خود دوستان موسیقی خارج از وزارت ارشاد وجود داره که من و امسال من رو دلگیر و ناراحت و دلسرد کرده. نمی خوام خیلی بیشتر این موضوع رو باز کنم و هر روز دعا می کنم و امیدوارم این مسائل همه سوء تفاهم باشه و حل بشه.
 
  • پس با این اوصاف نباید تو ماه آینده منتظر انتشار آلبوم باشیم؟
من تمام تلاشم رو کردم این اتفاق هر چه زودتر بیفته حتی تیزر آلبوم رو هم من ضبط کردم اما خوب فکر می کنم با توجه به جمیع جوانب و اینکه توی نحوه پخش آلبوم دارم وسواسی به خرج می دم و می خوام این اتفاق به بهترین شکل ممکن با یه اطلاع رسانی خوب صورت بگیره. تو ماه آینده نه ولی مطمئناً بعد از ماه محرم و به امید خدا حتماً تو سال 92 آلبوم منتشر میشه.
 
  • پس این روزا یه جورائی واسه صدور مجوز آلبومت خوشحالی و یه جورایی هم تو پیچ و خم پخش آلبوم مضطرب.
دقیقاً (خنده) واقعاً یه حالی دارم این روزا، نه آرومم نه آشوبم...
 
  • حرف آخر؟
حرف آخر که امیدوارم ماحصل تلاش بی وقفه چند سال گذشتم به بهترین شکل ممکن به دست مخاطبین برسه و دوسش داشته باشن و از شنیدنش لذت ببرن.
منبع: 
ماهنامه هفت‌نگاه
تاریخ انتشار : دوشنبه 9 دی 1392 - 10:28

دیدگاه‌ها

دوشنبه 9 دی 1392 - 15:10

به شدت منتظر انتشار آلبومشم. امیدوارم همه دوستان هم اصل آلبوم رو تهیه کنند.

دوشنبه 9 دی 1392 - 23:18

به شکل واقعی علیرضارو بااهنگسازی فوقالعاده اهنگ سوظن باصدای بینظیر نیما مسیحاشناختم بعد از کمی تحقیق وچند اجرایی که از خودش درفضای مجازی شنیدم به هنرش به معنای واقعی پی بردم.بیصبرانه منتظر البوم جدیدش هستم وامیدوارم چنین هنرمند لایقی روهمه به شکل واقعی وباخرید البوم اورجینالش حمایت کنند

سه شنبه 10 دی 1392 - 21:59

من مطمئنم این همه تلاشت حتما نتیجه میده...از همون اول که توی گروه ژوان بودین کاملا مشخص بود که تو و مهدی پتانسیل یه ستاره ی پاپ شدن و دارین . کاملا واضح بود ک چیزی تو چنته دارین و البته حرفی برای گفتن...امیدوارم به اون نتیجه ای ک میخوای و حتی فراتر از تصورت دست پیدا کنی.....

پنجشنبه 12 دی 1392 - 20:03

کارهاش خوب و قابل دفاع هست ، امیدوارم که آلبوم منسجم و خوبی رو کار کرده باشه ، البته با این عوامل 100% آلبوم خوبی باید باشه

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود گاهی یک اشتباه تمام زحماتت را به باد می‌دهد | موسیقی ما