برنامه یاد بعضی نفرات
 
جزئیات چند کنسرت پژوهشی پیشِ رو

[ مهدی آذرسینا - آهنگساز، نوازنده و پژوهشگر موسیقی ]

«هله هشدار که در شهر دو سه طرارند
که به تدبیر کلاه از سر مه بردارند»
 
دو سه ماهی هست که تلاش می‌کنم تا چند کنسرت و یا شاید چند کنسرت پژوهشی برگزار کنم «تا بگویم که چه کشفم شد ازین سیر و سلوک». کتابی را که درباره موسیقی و رابطۀ موسیقی با شعر و کلام نوشته‌ام قرار است از طریق «انتشارات سروش» چاپ شود و قصدم این است که تکه‌های شاخصی از آن را در چند نشست، به صورت سخنرانی و تصویر مطرح کنم...
 
از سوی دیگر من نوازنده هستم و آهنگسازی‌هایی هم در زمینه موسیقی‌های بی‌کلام و باکلام داشته‌ام و دارم. بعضی از این کارها را ظاهراً منتشر کرده‌ام، ولی به دلیل اینکه باب میل هوچی‌ها و واسطه‌ها نبوده است و شاید نمی‌توانستند یا نمی‌خواستند از این نمد برای خود کلاهی دست‌و‌پا کنند، به هدف‌های مورد نظر من نرسیده و پخش مناسبی نداشته است. بنابراین در هر کنسرت پژوهشی، بخشی را هم به صورت مستقل به اجرای آثارم خواهم پرداخت. آرشه نمی‌توانم بکشم، «سر خم می سلامت بشکست اگر سبویی» ذهن و دل و احساس که برقرار و جوشان است و ناخنی و مضرابی و آوازکی هم هست، پس جای درنگی نمی‌ماند و باید دست‌به‌کار شد.
 
اگر می‌خواستم این کنسرت‌ها را با فروش بلیت اجرا بکنم، باید تشریفات اخذ مجوز و دنگ‌و‌فنگ تبلیغ و فروش بلیت را هم به تنهایی انجام می‌دادم. نه حال و نه فرصت این کارها را نداشتم، پس با آقای «شهرام صارمی» (معاون موسیقایی فرهنگسرای ارسباران) مشورت کردم و ایشان مثل همیشه همتی کردند و دستی گرفتند و این روزها کارها در روال اجرا سیر طریق می‌کند.
 
دو سال پیش که با گروه «شکرشکن» کنسرت نوا را در تالار وحدت اجرا کردیم، بعضی از زعمای قوم موسیقی را از طریق «انجمن موسیقی» دعوت کردیم، ولی تشریف نیاوردند؛ البته به جز استاد «شکارچی» که آمدند. این بار هم خواسته و خواهش من این است که در درجه اول، پژوهشگران و تأثیرگذاران در ادامۀ حیات موسیقی جدی ایران برای دیدن و شنیدن این کنسرت‌ها به سالن بیایند و در درجه دوم، استادان و مدرسین و صاحب‌نظران و دست‌اندرکاران هنر موسیقی و شعر، و نهایتاً هنرجویان و دانشجویان دانشکده‌های موسیقی. البته ورود برای عموم آزاد است، ولی به‌هر‌حال تحمل برنامه شاید برای عوام، مشکل باشد.
 
سه روز جمعه را برای این برنامه‌ها انتخاب کرده‌ایم که نه بهانۀ ترافیک وجود داشته باشد و نه امتحان فرزندان و نه سفر و...؛ جمعه چهارم بهمن‌ماه ساعت 17، جمعه هجدهم بهمن‌ماه ساعت 17 و جمعه دوم اسفندماه ساعت 19.
 
برنامۀ اول، چهارم بهمن‌ماه: موضوع سخنرانی ردیف و مقوله ریتم و وزن در ردیف و رابطۀ آن با شعر و کلام خواهد بود و آنگاه بخش‌هایی از مجموعۀ «راست‌پنجگاه» (مجموعه‌ای مفصل بر روی شعر نو) که بر شعر «حلاج» دکتر «شفیعی کدکنی» و دو بیت از «جواد محبت» ساخته شده، با سه‌تار و تنبک و آوازخوانی خودم اجرا خواهد شد.
 
برنامه دوم 18 بهمن‌ماه: تأثیر کلام در وزن تصنیف به صورت سخنرانی و در بخش دوم، اجرای آثاری در چهارگاه، از مجموعۀ «سیاوشانه».
 
برنامه سوم دوم اسفندماه: سخنرانی در تلفیق شعر و موسیقی و در بخش دوم، اجرای آثاری در شور، از مجموعۀ «سیاه‌مشق».
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : چهارشنبه 18 دی 1392 - 12:43

برچسب ها:

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود جزئیات چند کنسرت پژوهشی پیشِ رو | موسیقی ما