برنامه یاد بعضی نفرات
 
فرهاد فخرالدینی در نشست مهرنوازان از تلویزیون انتقاد کرد؛
از وعده‌های شیرین بگذریم تا به عمل برسیم
موسیقی ما - نشست خبری «کنسرت ارکستر مهرنوازان» به رهبری فرهاد فخرالدینی یکشنبه چهارم اسفند ماه در تالار وحدت برگزار شد. استاد فخرالدینی در ابتدای سخنانش در این نشست به آخرین باری که با مهرنوازان به اجرای برنامه پرداخت اشاره کرد و گفت: بیش از ۲ سال از آخرین اجرای ما می‌گذرد و در این مدت با سالار عقیلی، شهرام توکلی و پیمان می‌رآقاسی به عنوان دوستان همراه، در ارتباط بودم و با آن‌ها برای اجرای قطعاتی از موسیقی ملی ایران همفکری کردیم. در واقع این همکاری صمیمانه بین ما باعث شد تا ما قطعات ارزشمندی از موسیقی ملی ایران را انتخاب کرده و آن را در برنامه‌های متعددی که تدارک دیدیم بگنجانیم.

فخرالدینی با اشاره به رپرتواری که در کنسرت پیش روی مهرنوازان اجرا خواهد شد افزود: در این برنامه سعی کردیم تا اعضای گروه آهنگ‌های قدیمی خاطره انگیز را برای تماشاگران اجرا کنند. آهنگ‌هایی که ملودی‌های آن توسط بزرگانی چون جواد لشگری، علی تجویدی، همایون خرم برای مخاطبان آماده شده است.

رهبر سابق ارکستر ملی در این باره گفت: چندین قطعه در این کنسرت برای اولین بار اجرا خواهند شد ضمن اینکه قطعاتی هم که در ارکستر موسیقی ملی ایران قبل از این اجرا کرده بودیم در این کنسرت به مخاطبان عرضه خواهد شد، کنسرتی که سالار عقیلی به عنوان خواننده‌ای پرتوان و پرقدرت در آن حضور خواهد داشت. عقیلی خواننده جوانی است که بر کارش و صحنه تسلط دارد. او نسبت به یادگیری متعهد است و همواره در حال تلاش برای پیشرفت است.

فخر الدینی در ادامه صحبت‌هایش به قطعات مورد نظر برای اجرا اشاره کرد و افزود: اجرای سه تابلو از سوئیت ابن سینا ساخته خودم، قطعه‌های دوره جوانی با شعری از کریم فکور، آهنگسازی جواد لشگری و هارمونی و ارکستراسیون شهرام توکلی، بهار دلکش با شعری از ملک الشعرای بهار آهنگسازی درویش خان و هارمونی علی اکبر قربانی، خوش آمدی با هارمونی و ارکستراسیون علی اکبر قربانی، وای از شب من با شعر رهی معیری آهنگسازی همایون خرم و هارمونی و ارکستراسیون شهرام توکلی، نازنین یار من با شعر رهی معیری آهنگسازی جواد لشگری و تنظیم شهرام توکلی، رِنگ راک برگرفته از موسیقی محلی آذربایجان با هارمونی و ارکستراسیون مازیار توکلی، چراغ خاموشی با شعر بیژن ترقی آهنگسازی فخری ملک‌پور و هارمونی و ارکستراسیون خودم، بهار من با شعری از منیر طا‌ها آهنگسازی علی تجویدی و تنظیم علی قربانی، رنگ بی‌کلام طرب انگیز به اهنگسازی شهرام توکلی، خاک مهرآئین شعر اسماعیل فرزانه و آهنگسازی علی اکبر قربانی، قطعه گیسو با شعری از میرزا ناصر شریفی آهنگسازی فریدون حافظی و هارمونی و ارکستراسیون خودم به همراه چند قطعه دیگر از قطعاتی هستند که در این کنسرت اجرا خواهند شد.

رهبر ارکستر مهرنوازان در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به شرایط وخیم موسیقی در دوره قبل خاظر نشان کرد: با‌شناختی که از علی مرادخانی دارم و می‌دانم او دلسوز موسیقی است به بهبود شرایط امیدوارم اما باید از وعده‌های شیرین بگذریم و به عمل برسیم اگر واقعا در عمل کاری انجام گیرد من با کمال میل در خدمت موسیقی مملکتم خواهم بود.

وی افزود: ما هنرمندان دوست داریم نغمه‌های دل‌ها را به مردم اهدا کنیم و این نوای مهر ما است که به گوش شما می‌نشیند. ما زمانی می‌توانیم خواسته‌هایی را که داریم به شما ارائه دهیم که از موسیقی به معنا و مفهوم واقعی کلمه حمایت شود، وقتی از موسیقی حمایت نمی‌شود، وقتی از اجرای فرا انتظار ارکستر ملی در ژنو طی سالهای گذشته حتی یک خبر کوتاه هم در تلویزیون پخش نمی‌شود پس چطور می‌توانیم انتظار حضور گسترده ارکستر‌ها را در ارتباط با موسیقی ملی داشته باشیم.

سالار عقیلی خواننده ارکستر مهرنوازان هم دراین نشست خبری گفت: بسیار خوشحالم که بار دیگر شاهد حضور استاد فرهاد فخرالدینی در صحنه اجرای زنده هستم، استادی که همیشه به من لطف خود را نشان داده و من همواره خود را شاگرد او می‌دانم. باعث افتخار هر خواننده است که در کنار این رهبر ارکستر به روی صحنه برود.

این خواننده موسیقی ایرانی به کارهایی که در این کنسرت اجرا خواهد کرد اشاره کرد و در این باره گفت: برای این کنسرت قطعاتی از آثار همایون خرم، جواد لشگری و فرهاد فخرالدینی را اجرا می‌کنیم. در ادامه این نشست یکی از خبرنگاران علت کنسرت ندادن ارکستر مهرنوازان را از ۲ سال اخیر را از سالار عقیلی جویا شد که وی اینچنین پاسخ داد. اگر جواب این پرسش را بدهم بحث سیاسی می‌شود. دلایلی وجود داشته که استاد فخرالدینی نخواستند اجرایی داشته باشند.

عقیلی در پاسخ یکی از خبرنگاران درباره شخصی که ارکستر مهرنوازان را ثبت کرده گفت: برای گروه مهرنوازان مهم بازگرداندن استاد فخرالدینی به صحنه بود، بنابراین اینکه چه کسی این ارکستر را ثبت کرده یا نکرده برای من مهم نیست برای من مهم بازگشتن استاد فرهاد فخرالدینی به صحنه‌های زنده اجرای موسیقی بود که این امر محقق شد.

خواننده ارکستر مهرنوازان با اشاره به هزینه بالایی که برگزاری کنسرت در شهرستان‌ها می‌خواهد افزود: رفتن ارکستر به شهرستان‌ها هزینه‌ای در حدود ۷۰ تا ۸۰ میلیون تومان در بر دارد. اگر اسپانسری باشد که این هزینه‌ها را تقبل کرد ما حاضریم همین فردا برای اجرا به شهرستان‌ها برویم. من در شهرستاهای بسیاری کنسرت برگزار کرده‌ام برای مثال در آباده شیراز کنسرت داشتم و چند روز دیگر نیز در رفسنجان برنامه دارم.

عقیلی در ادامه صحبت‌هایش به انتقاد برخی منتقدان در مورد پر کاری‌اش اینگونه پاسخ داد: هنرمندان مطرح در کشورهای اروپایی برنامه‌های یکسال آینده‌شان مشخص است. آن‌ها در طول سال اجراهای بسیاری دارند و به جاهای زیادی سفر می‌کنند اما متاسفانه در کشور ما اگر هنرمندی زیاد به صحنه برود به او می‌گویند که فلان پرکار است. کار ما هم همین اجراهاست. تا جوان هستیم باید کنسرت بگذاریم و به جاهای مختلف برویم.

فرهاد فخرالدینی رهبر ارکستر مهرنوازان نیز درباره احتمال اجرای این ارکستر در شهرستان‌ها گفت: ‌ آرزوی همه ما این است که همه مردم به صورت زنده اجرای ما را ببینند. من در زمانی که در ارکستر ملی رهبری می‌‌کردم به جاهای مختلفی سفر کردیم. نخستین کنسرت ارکستر ملی ایران در سال ۷۷ در همین تالار وحدت برگزار شد و به فاصله چند ماه‌‌ همان کنسرت را در چهل‌ستون اصفهان اجرا کردیم.

وی ادامه داد: ما در اصفهان ۴ شب به اجرای برنامه پرداختیم که هر شب در حدود ۵ هزار نفر به دیدن کنسرت ما آمدند. در آن زمان با ۱۲۰ نفر اعضای ارکستر به اصفهان رفتیم. در یکی از شب‌های آن کنسرت نیز هنرمندانی چون فریدون مشیری، بیژن ترقی، حسن کسایی و علی تجویدی می‌ه‌مان ما بودند.

رهبر اسبق ارکستر ملی ایران درباره تولیدات موسیقی این ارکستر گفت: ارکستر ملی در حدود ۲۲۰ قطعه موسیقی تولید کرده که ساخت هر کدام از این قطعه‌ها زمان بسیاری صرف شده است. آهنگساز و تنظیم کننده این قطعات تمام حرکت‌های انگشت‌های نوازندگان را ریز به ریز مشخص کرده‌اند.
فخرالدینی در ادامه سخنانش با اشاره به نقشی که تلوزیون می‌تواند در پیش برد اهداف موسیقی داشته باشد خاطر نشان کرد: این قطعه‌ها برای ۷۰ میلیون ایرانی ساخته و اجرا شده است نه برای ۸۰۰ نفری که در تالار وحدت می‌نشینند بنابراین کنسرت‌هایی در این سبک باید از طریق تلویزیون پخش مستقیم شوند تا همه مردم ایران بتوانند از آن‌ها استفاده کنند. اجرای گروه‌هایی مانند ارکستر ملی و ارکستر مهرنوازان نوعی نشاط را در جامعه در پی دارد که باید این نشاط به جامعه ارائه شود.

وی در پایان این نشست درباره ارکستر ملی گفت: این ارکستر باغی است که میوه‌هایش می‌رسد، می‌ریزد و می‌گندد و کسی نیست که این محصولات را جمع‌آوری و به بازار بفرستد. کنسرت ارکستر مهرنوازان به رهبری فرهاد فخرالدینی و خوانندگی سالار عقیلی در روزهای سیزدهم و پانزدهم اسفند در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار می‌شود.
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : دوشنبه 5 اسفند 1392 - 00:19

دیدگاه‌ها

یکشنبه 4 اسفند 1392 - 20:20

به امید موفقیت های بیشتر آقای علیزاده. آهنگ جدید مجیدخراطها به زودی..........

یکشنبه 4 اسفند 1392 - 23:41

با سلام استاد افتخاری پس از سالها قرار است 22 اسفند روی صحنه بروند ... تو رو به خدا دست از لجبازی با این استاد برداشته و گزارشی درباره کنسرت تهیه کنید با سپاس

دوشنبه 5 اسفند 1392 - 21:46

اولاکه استادشایسته ی هرکسی نسیت ثانیاهنوزمردم یادشون نرفته که چندسال پیش توکنسرت شمال به جای اجرای زنده لب خوانی کرده.

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود از وعده‌های شیرین بگذریم تا به عمل برسیم | موسیقی ما