برنامه یاد بعضی نفرات
 
پیگیری «موسیقی ما» از شایعه اخیر مبنی بر فعالیت ارکستری با دو رهبر
آیا شهبازیان و فخرالدینی رهبر یک ارکستر هستند؟
موسیقی ما - استاد فریدون شهبازیان، آهنگساز و نوازنده پیشکسوت کشورمان از اعلام خبر همکاری‌اش با ارکستر ترکیبی قبل از توافق نهایی انتقاد کرد. بنا بر گفته این هنرمند در دوره حضور شاه آبادی در معاونت هنری وزارت ارشاد قراردادی برای دو سال با ایشان امضا شده که بعد از آمدن مرادخانی هنوز فسخ یا باطل نشده است. با پیگیری‌های انجام شده نظرات فرهاد فخرالدینی رهبر معرفی شده کنونی توسط معاونت هنری و دفتر موسیقی، برای ارکستر ملی را هم جویا شدیم که در ادامه سخن هر دو استاد آمده است.
 
  • فرهاد فخرالدینی: اگر شرایط فراهم نشود به ارکستر ملی بر نمی‌گردم
استاد فخرالدینی که هم اکنون به عنوان رهبر ارکستر ملی معرفی شده با اشاره به حکمی که سوی شاه آبادی برای استاد شهبازیان زده شده گفت: این‌ها مشکلاتی است که خود اداره از‌‌ همان اول ایجاد کرد و تصمیمات عجولانه‌ای گرفت که هیچکدام ختم به خیر نشدند. مسئله این است که قرار داد و حکم آقای شهبازیان درست در آستانه کنار رفتن آقای شاه آبادی امضا شده است.

رهبر ارکستر ملی در ادامه با بیان اینکه شاه آبادی بار‌ها با او تماس گرفته اما او رهبری ارکستر ملی را در آن شرایط نپذیرفته افزود: به هر حال آن‌ها نتوانستند رضایت مرا جلب کنند. در ادامه با فکر جدیدی که به واسطه آمدن آقای مرادخانی وارد معاونت شد، آن‌ها احساس کردند بهتر است مرا که موسس و رهبر این ارکستر هستم برای رهبری دوباره ارکستر ملی دعوت کنند.

آهنگساز سریال سربداران با اشاره به اینکه هنوز به صورت قطعی به ارکستر ملی بازنگشته خاطرنشان کرد: تنها یک سری توافق اولیه انجام شده اما با وجود اینکه دو ماه از آغاز سال جدید می‌گذرد هنوز هیچ اتفاقی از سوی معاونت هنری نیفتاده است.

فخرالدینی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به قابل دفاع دانستن عملکرد ارکستر ملی در دوران رهبری او گفت: ما در هر فصل یک کنسرت داشتیم و در میان فصل هم اگر برنامه‌ای اتفاق می‌افتاد، اجرا داشتیم. با توجه به بروشورهایی که هنوز از کنسرت‌های ما در آرشیو معاونت موجود است و با توجه به اینکه ۲۲۰ قطعه برای ارکستر ملی ساخته شده در مورد موفق بودن کارنامه ارکستر ملی اصلا حرفی نمی‌ماند.

این آهنگساز کشورمان در ادامه با اشاره به اینکه با استاد شهبازیان دوستی دیرینه و پابرجایی دارد خاطر نشان کرد: هر کس که فکر می‌کند می‌تواند بهتر کار کند، این گوی و این میدان. البته دوستان در همه این ماه‌ها می‌توانستند ارکستر تشکیل دهند و نیاز نبود حتما منتظر ارکستر ملی باشند چرا که موسس این ارکستر من هستم. بهتر بود کارهایی ارائه می‌دادند و بعد می‌گذاشتند مردم قضاوت کنند درست مثل ارکستر مهرنوازان که در این مدت من با آن‌ها همکاری کردم.

فخرالدینی سخنانش را اینگونه پایان داد: باید بگویم من هنوز بازگشت به ارکستر ملی را صد در صد نپذیرفته‌ام. اگر شرایط آنگونه که قبلا خواسته‌ام فراهم نشود برنخواهم گشت. از سوی دیگر اگر هر کس دیگری هم بخواهد کار کند برایش آرزوی موفقیت می‌کنم.
 
  • فریدون شهبازیان:‌ قضیه ارکستر ملی و ارکستر سمفونیک با این ارکستر فرق داد
فریدون شهبازیان با اشاره به مطبوعاتی کردن خبر رهبری‌اش در ارکستر ترکیبی به گفت: مسئولین ارشاد قبل از اینکه با من صحبت کنند این خبر را رسانه‌ای کردند و بعد هم گفتند روابط عمومی مقصر است.

این آهنگساز و نوازنده با اشاره به قرار دوساله‌اش برای رهبری ارکستر ملی در دوره معاونت شاه آبادی که هنوز فسخ یا ابطال نشده، افزود: در دوره مدیریت آقای شاه آبادی در معاونت هنری وزارت ارشاد، با من مذاکرات شفافی انجام شد و طی آن بنا شد ارکستر ملی را مطابق یک آیین نامه قانونی که در همه ارکسترهای دنیا مرسوم است ساماندهی کنیم. ارکستر‌ها معمولا در مرداد ماه تعطیل هستند و کارشان را از شهریور آغاز می‌کنند. برنامه‌ای که برای ارکستر ملی نوشته بودم به این صورت بود که این ارکستر تمام برنامه‌های خود در طول یک سال را به مردم اعلام می‌کرد.

نوازنده اسبق ارکستر گل‌ها در این باره افزود: قرار گذاشتیم ارکستر در هر ماه یک کنسرت داشته باشد که چهار بار اجرا شوند. ارکستر من بنا بود عضوهایی را بپذیرد که به به صورت سالیانه بلیط می‌خریدند و بر این اساس، اجرای اول هر ماه برای اعضای سالیانه و میهمانان در تالار وحدت برگزار شود و سه اجرای دیگر ماه را هم برای عموم مردم و با بلیط فروشی در برج میلاد برگزار کنیم. طبیعتا چنین کاری رپرتوار درست و مدونی می‌خواست که با اجراهای معمول ارکستر ملی در طول سال که پیش از این مرسوم بود تفاوت داشت.

این استاد دانشگاه در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه مدیریت ارکستر ملی به شکلی که تاکنون اتفاق افتاده، حتی نوازنده‌ها را هم راضی نمی‌کرد گفت: یادم می‌آید ارکستر سمفونیک از زمان مرحوم مشکات و در زمانی که من در آن ساز می‌زدم برنامه ریزی سالیانه داشت و مردم می‌دانستند مثلا در پنجمین اجرای سال این ارکستر قرار است سمفونی بتهوون اجرا شود. من می‌خواستم حتی خواننده‌های مهمان ارکستر در طول سال را هم تعیین کنیم و مردم بدانند مثلا در ارکستر آذر ماه فلان خواننده به عنوان سولیست با ارکستر ملی همکاری خواهد کرد..

فریدون شهبازیان در ادامه به ملاقات با پیروز ارجمند و پیشنهاد رهبری ارکستر ترکیبی اشاره کرد و افزود: بعد از آن طی ملاقات با پیروز ارجمند، مدیر دفتر موسیقی پیشنهاد تشکیل ارکستر ترکیبی را به من داد. دلیلش هم شاید به وجود قرارداد دو ساله‌ای باز می‌گشت که هنوز پا برجا بود و نمی‌شد آن را نادیده گرفت.

این آهنگساز در ادامه با اشاره به نحوه برخورد با ارکس‌تر ترکیبی گفت: در اینجا لازم می‌دانم بگویم اگر بنا بر تشکیل این ارکس‌تر باشد نباید مثل ارکس‌تر ملی و ارکس‌تر سمفونیک با آن برخورد کرد که سالانه تنها دو سه اجرا دارند. این ارکستر ارکستر صحنه است و باید هر ماه کنسرت داشته باشد. از سوی دیگر هر خواننده‌ای که بخواهد اجرای ارکسترال داشته باشد باید با این ارکستر کار کند. اما به این خاطر که حجم اجراهای پاپ در حال حاضر به شدت بالاست انجام دادن این کار خیلی مشکل است. اداره و مدیریت ارکستر نیازمند برنامه ریزی اشت.

شهبازیان که به نظر عده زیادی از کار‌شناسان معمار موسیقی پاپ بعد از انقلاب است، با انتقاد از وضعیت موسیقی پاپ در حال حاضر افزود: راهی که من برای موسیقی پاپ پی‌ریزی کرده بودم با وضعیت امروز آن تفاوت بنیادی دارد. موسیقی پاپ مورد نظر من کارهای قدیمی بود که قبلا ارائه می‌شد نه این ترانه‌های نابهنجار و سطحی امروز. در این شرایط هر خواننده‌ای فقط به خاطر پول کنسرت می‌گذارد و دور اطراف موسیقی هم پر شده از افرادی که از قبل موسیقی پول در می‌آورد و تعدادشان هم از خود موزیسین‌ها بیشتر است. قصد من و تعریف من از ارکستر ترکیبی ارکستری است که مرکز موسیقی و معاونت هنری به ان متکی باشد تا به وضعیت آشفته موسیقی پاپ امروز سر و سامان دهد.

استاد شهبازیان که هنوز پیشنهاد رهبری و تشکیل ارکستر ترکیبی را نپذیرفته با بیان اینکه وضعیت در مورد ارکستر ترکیبی و پاپ متفاوت است درباره کارکردهای این ارکستر گفت: از نظر من این ارکستر می‌تواند جوانان را تا آنجا که ممکن است به خود جذب کند. جوان‌هایی که در ایران یا خارج از کشور به تحصیل موسیقی پرداخته‌اند و کسانی که استعداد آهنگسازی دارند با این ارکستر بیش از ارکستر سمفونیک و ارکستر ملی ارتباط برقرار می‌کنند چرا که در آن دو فرصت حضور به این جوانان داده نمی‌شود اما من این کار را انجام می‌دهم. در وضعیت امروز موسیقی پاپ کار آهنگسازان جوانان اصلا شنیده نمی‌شود. من قائل به این تقسیم بندی روزمینی و زیرزمینی نیستم. خیلی از کسانی که به صورت زیرزمینی کار می‌کنند کارهای جدید و جالبی ارائه می‌دهند و من همه آن‌ها را می‌شنوم.

فریدون شهبازیان در پایان سخنانش با اشاره به اشتیاقی که برای حضور در ارکستر ملی داشته تاکید کرد: اگر جلوی من بایستند من هم ارکستر خودم را تشکیل می‌دهم. با اجرای کنسرت‌ها معلوم می‌شود این ارکستر بهتر کار می‌کند یا ارکستر سمفونیک و ارکستر ملی. بنابراین هر کسی جایگاه خود را می‌فهمد.
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : یکشنبه 7 اردیبهشت 1393 - 11:48

دیدگاه‌ها

یکشنبه 7 اردیبهشت 1393 - 19:32

بله

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود آیا شهبازیان و فخرالدینی رهبر یک ارکستر هستند؟ | موسیقی ما