برنامه یاد بعضی نفرات
 
گزارش سایت «موسیقی ما» از تمرین «رضا روحانی» و گروه «آنسوی ماه»:
نقش خاطره می زند...
موسیقی ما – کنسرت «رضا روحانی» و گروه «آنسوی ماه» روز جمعه نهم خردادماه برگزار می شود. این برنامه طی دو سانس و در تالار اندیشه حوزه هنری روی صحنه می رود. آخرین حضور فرزند استاد «انوشیروان روحانی» روی صحنه به حدود شش سال قبل باز می گردد. اما او این بار با دست پر بازگشته است و به غیر از این کنسرت زمزمه هایی هم مبنی بر انتشار آلبوم جدید وی در ایران شنیده می شود. رضا روحانی این روزها به همراه «همایون نصیری» (پرکاشن)، «کوروش بابایی» (کمانچه)، «میلاد درخشانی» (عود و گیتار)، «میلاد سعدی» (پرکاشن)، «مهرداد عالمی» (ویلنسل) و «علی پورنگهبان» (گیتار بیس) مشغول تمرین و تدارک یک شب خاطره انگیز است. این پیانیست و آهنگساز برنامه های مفصلی برای نهم خرداد دارد که در گزارش تمرین سایت «موسیقی ما» از گروه آنسوی ماه به بخشی از آنها اشاره می شود:

در یکی از روزهای بارانی اردیبهشت ماه، به منزل استاد روحانی رفتیم زیرا تمرین های رضا روحانی و گروهش در اینجا برگزار می شود. پس از ورود به داخل خانه امکان ندارد که مسحور دیوارها نشوید. زیرا سازهای قدیمی و زیبا در کنار عکس های خاطره انگیز روی دیوار جا خوش کرده اند. برای مرور خاطرات دهه های گذشته موسیقی ایران، ساعت ها توقف جلوی عکس ها باز هم کم است. در همین حین رضا روحانی با همان لبخند همیشگی و گشاده رویی به استقبال می آید و ما را به نزدیکترین مبل به پیانو مشکی رنگش هدایت می کند. در حین مرتب کردن کاغذ نت ها از رپرتوار نهایی کنسرت را با کوروش بابایی و میلاد سعدی مرور می کند. رپرتواری پانزده قطعه ای که به گفته خودش با وسواس خاصی چیده است و در دو پارت تقسیم می شود. لحظاتی بعد میلاد درخشانی و مهرداد عالمی و علی پورنگهبان هم به این جمع اضافه می شوند. پس از تست صدای تمامی سازها و توضیحات اولیه توسط رضا روحانی، قطعه «ماهور» برای شروع تمرین انتخاب می شود. قطعه ای با سولوی پیانو آغاز می شود اما لحظاتی بعد دست از نواختن می کشد. از نوازنده ها می خواهد که به نواختن ادامه دهد و در همین حین نکاتی را برای آنها متذکر می شود.

در ادامه اجرای قطعه «هیاهوی سکوت»، از آلبومی به همین نام که چند سال قبل منتشر شد، آغاز می شود. اعضای گروه با هیجان خاصی این اثر را اجرا می کنند و میلاد درخشانی طبق عادت همیشه که در اجراها معمولا آرام و قرار ندارد! از جای خود برمی خیزد. نکته جالب و مشترک تمرین در نظرخواهی های رضا روحانی است. او پس از هر قطعه از سایر نوازنده ها می خواهد که در مورد قطعه و شرایط اجرا و نت ها نظر بدهند. حتی در مواردی به پیشنهاد آنها با یک ساز جدید، کار را می نوازند. چندی بعد همایون نصیری که تازه از ترافیک عصر بارانی تهران نجات پیدا کرده است به گروه ملحق می شود! ورود او و ساز پرکاشن انرژی تازه ای به گروه وارد می کند. او هم در کنار میلاد سعدی طرح های خوبی را برای اصطلاحا خوش صداتر شدن قطعات ارائه می کند. البته در این بین درد شانه کوروش بابایی هم داستانی شده است و بهانه ای می شود تا هرکدام از اعضا یک طنازی داشته باشند! اما کوروش بابایی با وجود این درد شدید پا به پای سایرین می نوازد و انرژی مثبت خوبی دارد. تاکید رضا روحانی پیش و پس از هر قطعه بر روی حس و حال است. او اعتقاد دارد که باید با حس خوبی بنوازید تا برای مخاطب جذابیت داشته باشد. هر زمان هم که حس کند در بین تمرین ذره ای از انرژی کسی کم شده باشد با لبخند اسم ساز او را صدا می زند و ادامه می دهند. بعد از یک استراحت کوتاه پارت دوم تمرین آغاز می شود که بیشتر برای مرور نکات ریز اجرا است.

رپرتوار برنامه قطعاتی از ساخته های رضا روحانی و  ساخته های استاد انوشیروان روحانی است. طعم عاشقانه آثار که در ساخته های رضا روحانی وجود دارد، در این کنسرت با نمک نوستالژی تلفیق خواهد شد. نوستالژی آثار استاد روحانی که این بار توسط پسر او روایت خواهد شد و به همین دلیل است که کنسرت گروه آنسوی ماه نقش خاطره می زند.
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : یکشنبه 4 خرداد 1393 - 10:52

دیدگاه‌ها

یکشنبه 4 خرداد 1393 - 15:13

نخير! آخرین حضور فرزند استاد «انوشیروان روحانی» روی صحنه به حدود شش سال قبل باز نمی گردد! حدود يك سال و نيم قبل در امريكا و كانادا چند اجرا ( سبك هاي jazz جز و كلاسيك) با تكخواني سارا نائيني ( نايبي) داشته اند كه در يكي از اجراها اتفاقا استاد محمدرضا شجريان ميهمان كنسرت بوده اند.

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود نقش خاطره می زند... | موسیقی ما