برنامه یاد بعضی نفرات
 
گفت و گو با علی میردرخصوص اولین جشنواره موسیقی رنگ:
گفت و گو با سیدعلی میرمحمدی در خصوص اولین جشنواره رنگ موسیقی:
«رنگ موسیقی» محصول استقبال از جشنواره‌های مستقل در بخش خصوصی است
 موسیقی ما- نخستین جشنواره رنگ موسیقی در نیمه دوم خرداد ماه به مدت 6 شب در تالار وحدت برگزار می شود. این جشنواره به مدیریت سیدعلی میرمحمدی و از سوی شرکت هامین گستر برگزار می شود و کاملا یک جشنواره مستقل و غیردولتی است. مسولان این جشنواره تماما با هزینه های شخصی نسبت به برگزاری آن اقدام کرده اند. با سیدعلی میرمحمدی که مدیریت این جشنواره را به عهده دارد، گفت و گو کرده ایم:


*جشنواره رنگ موسیقی به چه منظور و به چه هدفی برگزار می شود؟ 
در راستای توجه به موسیقی جدی و همدلی بیشتر گروه های موسیقی و نیز به دنبال برگزاری موفق جشنواره سه گانه خلیج فارس و استقبالی که از آن به عمل آمد بر آن شدیم تا از خلاء موجود استفاده کنیم و جشنواره ای مستقل برگزار کنیم. این جشنواره در واقع محصول استقبال از جشنواره های مستقل در بخش خصوصی است که مورد استقبال مردم و هنرمندان قرار گرفته است.
 
*مشکلی برای برگزاری چنین جشنواره هایی نیست؟ 
مشکل که بسیار است اما بزرگترین تهدید برای چنین جشنواره هایی، ادامه دار نبودن آنهاست چون معمولا به دلایل مختلف امکان ادامه را ندارند. معمولا این جشنواره ها به دلایلی اعم از مسایل مالی سه یا چهار دوره بیشتر برگزار نمی شوند.
 
*در صحبتهایتان اشاره کردید که استقبال از جشنواره های بخش خصوصی از سوی هنرمندان بیشتر است، چرا؟
در واقع این یکی از نکات مثبت این قبیل جشنواره هاست. عموما جامعه هنری نسبت به جشنواره هایی که وابستگی دولتی نداشته باشند روی خوش نشان می دهند و از آن استقبال می کنند. هنرمندان معمولا یک سری پرهیزهایی در فستیوال های دولتی دارند که در بخش خصوصی آنها را مدنظر ندارند. البته در دولت جدید، هنرمندان زیادی با جشنواره های دولتی، آشتی کرده اند.
 
*مهمترین چیزی که باعث اعتبار این جشنواره ها می شود چیست؟ 
اعتماد هنرمندان برای حضور حرف اول را می زند. چرا که این اعتماد، هویت می آورد و اگر نباشد، جشنواره شکل نمی گیرد. این جشنواره مانند جشنواره های دولتی نیست که بیشتر تماشاچی ها را دعوت کرده باشند بلکه بلیت فروشی انجام می شود و کاملا مستقل از هر ارگانی است. مخاطبان آن نیز مردم هستند و این در حالی است که در جشنواره ای مثل جشنواره فجر، تعداد اندکی بلیت فروشی انجام می شود و بخش اعظمی از مخاطبان دعوت می شوند.
 
 
 
*جشنواره رنگ موسیقی بر چه مبنایی است و چرا با این عنوان نامگذاری شده است؟ 
همیشه فکر می کردم جای یک چنین جشنواره هایی در فضای موسیقی کشور خالی است. بنا را بر این گذاشتیم تا مانند فستیوال های خارجی از گروه های معتبر دعوت کنیم تا تهران، یک هفته رنگ موسیقی به خود بگیرد. ما بدنبال حضور رنگ ها و سبک های مختلف موسیقی در کنار هم بودیم.
به دلیل کیفیت و پرستیژی که کارها داشتند، تصمیم گرفتیم تالار وحدت را برای این منظور انتخاب کنیم چرا که این سالن از هر نظر مناسب بود . اما به دلیل محدودیت هایی که برای اجرای برخی گروه ها در این سالن دارد، عملا امکان برگزاری کنسرت به برخی از گروه ها و طیف ها و رنگ ها را نمی داد.
ما هنوز حمایت مالی از طرف هیچ ارگانی نشده ایم ضمن اینکه فروش بلیت ها هم تضمین نیست.
 
*برنامه جشنواره طی چه روزهایی و با چه گروه هایی است؟ 
در این جشنواره مستقل که با هدف توجه به محدودیت‌های موجود موسیقی به معرفی رنگ‌ها و گونه‌های مختلف موسیقی می پردازد، شاهد هنرنمایی 6 گروه متشکل از هنرمندان صاحب‌نام عرصه موسیقی است که در یک هفته آثار خود را ارائه می دهند.
طبق برنامه‌ریزی انجام گرفته شنبه 17 خرداد گروه «همنوازان حصار» به سرپرستی و آهنگسازی علی قمصری با اجرای آلبوم «سخنی نیست»، یکشنبه 18 خرداد گروه آوازی تهران (وکاپلا) به سرپرستی میلاد عمرانلو و خوانندگی وحید تاج، دوشنبه 19 خرداد ارکستر سازهای بادی تهران به سرپرستی سینا ذکایی، سه شنبه 20 خرداد گروه دف و نی به سرپرستی و خوانندگی بیژن کامکار، چهارشنبه 21 خرداد گروه موسیقی لیان بوشهر به سرپرستی و آهنگسازی محسن شریفیان و خوانندگی آکا صفوی، پنجشنبه 22 خرداد ارکستر بزرگ کیوان ساکت به خوانندگی وحید تاج، مجتبی عسگری، محمود صالحی، شاهو حسینی و رضا فلاحی کیاسرایی میزبان علاقه مندان موسیقی خواهند بود. البته با توجه به مشکلات فنی اعلام شده، گروه لیان ممکن است اجرای برنامه نداشته باشد و جایگزین آن، اعلام خواهد شد.
 
*گفته می شود این جشنواره انتقاداتی را نیز دربر داشته است
بله بسیاری از دوستان بر این عقیده اند که نیازی به برگزاری چنین جشنواره ای نیست . این عده می گویند می توانستیم برای تک تک این گروه ها کنسرت های مستقل برگزار کنیم و در آمد بیشتری هم داشته باشیم اما هدف ما از برگزاری این جشنواره صرف در آمد نیست و همانطور که قبلا گفتم، هدف ما برتر از این است که کنسرتی بدهیم و درآمدی کسب کنیم. اصولا هدف افراد از برگزاری کنسرت متفاوت است.
*شما و شرکت هامین گستر چطور؟متضرر می شوید؟ 
شرکت هامین گستر هدف کاملا مشخصی دارد و آن جریان سازی در فضای فرهنگ و هنر است. این شرکت برای اولین بار بعد از انقلاب یک اپرای نمایشی با تمام مولفه های لازم را برگزار کرد. توجه به موسیقی اصیل ایرانی و حمایت از موسیقی بومی و مقامی نیز از اولویت های ماست.
شما دقت کنید بسیاری از کنسرتها سودآور نیستند اما بحث کیفیت موسیقی که در میان باشد به سود آن توجهی نمی کنیم. سال گذشته جشنواره موسیقی خلیج فارس را نیز به همین ترتیب برگزار کردیم و جشنواره باشکوهی بود. امسال موضوع آن را تغییر دادیم تا مخاطبان جدیدتری را نیز با خود همراه کنیم.
سال گذشته کنسرت مرتضی گودرزی را که برگزار می کردیم و نشست خبری گذاشته بودیم باورش نمی شد که این اتفاق افتاده باشد. او که یکی از دوتارنوازان معروف شمال خراسان است می گفت دوست ندارد راهروهای وزارت ارشاد را بچرخد تا کنسرت بدهد . می گفت در خارج از ایران به راحتی کنسرت می دهد. ما اولین بار که برای ایشان نشست خبری برگزار کردیم باور نمی کرد که موسیقی مقامی این قدر مورد توجه قرار بگیرد. این از نمونه کارهای دلی است بنابراین از برگزاری یک جشنواره صرف بحث مالی مدنظرمان نبوده و نیست. خیلی ها ابراز نگرانی می کنند که بدون توجه به بعد مالی ما دچار مشکل می شویم ولی به اعتقاد من پای علاقه و عِرق که در میان باشد، دیگر این چیزها اهمیت ندارد.
 
*تاکنون از سوی هیچ ارگانی حمایت نشده اید؟ 
خوشبختانه در برخی برنامه های ما حامیان مالی بخش خصوصی حضور دارند اما این جریان  به حمایت احتیاج دارد تا بتواند ادامه دار باشد. در این دوره خوشبختانه تاکنون دکتر پیروز ارجمند ما را از حمایت هایش بی نصیب نگذاشته است
 
 
منبع: 
اختصاصی موسیقی ما
تاریخ انتشار : جمعه 9 خرداد 1393 - 04:42

برچسب ها:

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود «رنگ موسیقی» محصول استقبال از جشنواره‌های مستقل در بخش خصوصی است | موسیقی ما