برنامه یاد بعضی نفرات
 
نشست خبری کنسرت «چرا رفتی» با حضور خواننده، آهنگساز و سایر عوامل برگزار شد؛
همایون شجریان: همیشه سعی کرده‌ام جایی باشم که حضورم ضروری باشد
موسیقی ما - نشست خبری کنسرت «چرا رفتی» با حضور همایون شجریان و تهمورس پورناظری برگزار شد. «گالری بوم» در حالی میزبان این نشست خبری بود که اهالی رسانه حضور قابل توجهی در این مراسم داشتند.

همایون شجریان در این نشست  با اشاره به استقبالی که مردم از آلبوم «نه فرشته‌ام نه شیطان» داشتند، به درخواست‌های متعدد اجرا در شهرستان‌های مختلف اشاره کرد و گفت: «برای اجرای این کنسرت با سالن‌های زیادی رایزنی داشتیم و در ‌‌نهایت تالار وزارت کشور برای اجرای کنسرت انتخاب شد و قرار است قطعات به صورت کامل و تنها با یک چیدمان متفاوت برای مخاطبان اجرا شود. در این اجرا تنها ترتیب برخی قطعات را در مقایسه با آلبوم تغییر داده‌ایم، آن‌هم به خاطر اینکه سازبندی و ارکستراسیون به ایرانی و غربی تغییر می‌کردند  و بنابراین قطعات هم‌شکل را در کنار هم قرار داده‌ایم.»

فرزند خسرو آواز ایران در ادامه سخنانش از دو تغییر در مجموعه قطعاتی که برای اجرا آماده شده یاد کرد و افزود: «دو قطعه نیز به کنسرت اضافه خواهد شد که یکی از آن قطعات ساخته سهراب و تهمورس پورناظری است که در کنسرت‌های سال گذشته اجرا کردیم و مورد استقبال مردم هم قرار گرفت. از سوی دیگر شب گذشته تصمیم گرفتیم یک قطعه دیگر هم اجرا کنیم که شنیدنش خالی از لطف نیست، اما در مورد آن توضیح نمی‌دهم تا از شنیدنش غافلگیر شوید.»

همایون شجریان در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران در مورد چگونگی اجرای قطعه محبوب آلبوم «نه فرشته‌ام نه شیطان» یعنی قطعه «چرا رفتی» و سختی‌های اجرای زنده این تصنیف گفت: «قطعه «چرا رفتی» را با‌‌ همان کیفیت اجرا خواهیم کرد، اما از آنجا که قرار است چند شب اجرا داشته باشیم، ممکن است این ریسک را نکنم و قطعه را تنها با نیم‌پرده تغییر اجرا کنم ولی در ‌‌نهایت آن اوج‌ها در قطعه وجود دارد و نمی‌گذارم مخاطب تفاوت را احساس کند. در اجراهای استودیویی نیازی به این ریسک نیست و می‌توانم هر طور که بخواهم بخوانم. در ادامه هم وقتی مخاطب با یک قطعه پیوند عاطفی پیدا کرد، دیگر شما به عنوان یک خواننده یا موزیسین نباید در روند کار تغییری دهید و باید برای حس مخاطب ارزش قایل شوید.»
 
خواننده آلبوم «چه آتش‌ها» همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار «موسیقی ما» مبنی بر اینکه چرا با وجود آنکه خوانندگان باسابقه آواز ایرانی او را از جمله افرادی می‌دانند که در مقوله ارائه‌ی آواز موفق است، در کارهای اخیرش به آواز خواندن نپرداخته، پاسخ داد: «این قضیه به ساختار کارهای اخیر برمی‌گردد و کاملاً یک موضوع بیرونی است. ارائه آواز را به مجال دیگری واگذاشته‌ایم اما همچنان به آن مسیر اعتقاد دارم. دغدغه من آواز است و ورد ذهن و زبانم نیز هست. از سوی دیگر من از آن مکتب و آن موسیقی برآمده‌ام و هیچگاه علاقه‌ام به آواز کم نمی‌شود. بنابراین علاقه‌مندم در آینده هم به کیفیت و کمیت گذشته آواز را ارائه دهم و خود را شاگرد موسیقی سنتی ایران می‌دانم. اما در این کار ریتم بعضی قطعاتِ شکسته‌شده، فرم آوازی دارد ولی از پیش تعیین شده و حالت بداهه چندانی ندارد. در کنسرت‌های آینده حتماً آوازم را ارائه می‌دهم.»

شجریان در عین حال درباره واکنش‌های مختلف به کلیپ ساخته شده برای قطعه «چرا رفتی» نیز گفت: «از همه کسانی که به این کار انتقاد کردند و یا آن را دوست داشتند ممنونم و لازم است بگویم که آن موزیک ویدئو به شنیده شدن قطعه «چرا رفتی» کمک کرد؛ اما متأسفانه بعضی‌ها از الفاظ زشتی استفاده کردند که شاید هم زیاد احساساتی شده بودند و من آن واکنش‌ها را دوست نداشتم.»

این نوازنده و خواننده درباره تجربه‌های متفاوتی که تاکنون در عرصه موسیقی از سرگذرانده گفت: «همیشه در دوران زندگی هنری‌ام سعی کرده‌ام جایی که به من نیاز است حضور داشته باشم و اگر کاری استخوان‌دار و زیبا بوده از آن استقبال کرده‌ام. البته که به این مقوله هم توجه کرده‌ام که در کاری حضور داشته باشم که وجودم لازم باشد، به این صورت که بگویند این کار را «همایون» باید بخواند. مثلاً وقتی قرار شد موسیقی فیلم «آرایش غلیظ» را با همراهی سهراب پورناظری کار کنیم، همراه با نوای گیتار الکتریک از تکنیک‌های آوازی استفاده کردم که کسی نگوید اگر یک خواننده راک هم بود می‌توانست این کار را بخواند.»
 
شجریان همچنین با اشاره به کارهای مختلفی که در آن حضور پیدا کرده گفت: «من هیچ‌گاه در یک فرم خودم را محدود نمی‌کنم و البته می‌خواهم جامعه‌ این توقع را نداشته باشد که مردم بگویند چرا پسر «محمدرضا شجریان» مانند پدرش که خواننده موسیقی سنتی است، نمی‌خواند. باید و نباید‌ها در هنر معنا نمی‌دهند.»
 
همایون شجریان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا این کنسرت را در سالن ورزشی اجرا نمی‌کند، گفت: «ما خیلی دوست داشتیم این اجرا در یک سالن ورزشی چندهزار نفره اجرا شود، اما با توجه به قوانین و نگرانی‌های موجود، مسئولین مربوطه گفتند که نمی‌توانیم برای اجرای کنسرت به یک سالن ورزشی برویم. البته این نکته را باید توجه داشت که این سالن‌ها نیاز به تجهیز دارند. امیدوارم بتوان در آینده به این موضوع جامه عمل پوشاند.»

در بخش دیگری از این نشست، آهنگساز آلبوم «نه فرشته‌ام نه شیطان» با بیان اینکه در این کنسرت از نوازنده‌های ایرانی استفاده می‌شود، گفت: «استفاده از نوازنده غیرایرانی در این آلبوم دو دلیل دارد، اول اینکه قرار بود کار ما از نظر اجرایی به استانداردهای دنیا نزدیک باشد و استودیوی خوب می‌توانست این نیاز را برآورده کند و دوم همکاری ما با سولیست‌های خوب بود. برای مثال «شجاعت حسین‌خان» یک هنرمند بی‌همتاست که نمونه‌اش قطعاً در ایران وجود ندارد. این در حالی است که در کنسرت از نوازنده‌های ایرانی استفاده می‌شود، زیرا توانایی هنرمندان ایرانی در حدی هست که این کار‌ها را اجرا کنند و خب برای ما مقدور نبوده که ۵۰ نوازنده را برای یک تور کنسرت یک‌ماهه به ایران دعوت کنیم.»

تهمورس پورناظری ادامه داد: «تغییرات ما در ساز‌ها به گونه‌ای است که مثلاً به جای ساز سی‌تار «شجاعت حسین‌خان» از ساز دیگری استفاده کرده‌ایم. در واقع فقط سازهای سی‌تار و دودوک در ارکستر ما جابجا شده‌اند و بقیه ساز‌ها سر جای خود قرار دارند. مخاطبان در این کنسرت تمام قطعات را در‌‌ همان فضا و ارکستراسیون CD می‌شنوند. ما در چیدمان قطعات در کنسرت سعی کردیم که مخاطب از نظر احساسی سیر صعودی را طی کند و با جلوه‌های دیداری مواجه شود.»

پورناظری هدف خود و همایون شجریان را از ارائه این کار ارتباط برقرار کردن با مخاطب دانست و اضافه کرد: «هدف ما ارتباط برقرار کردن با احساس مخاطب است و فکر می‌کنیم که در این راستا موفق بوده‌ایم تا مخاطب را در کنار خودمان حس کنیم. این آلبوم از اقبال مردمی گذشت و در زندگی مردم جای گرفت. ما سعی نکردیم به مردم بگوییم خیلی می‌دانیم، بلکه خواستیم نزد مخاطب برویم یا او را کنار خودمان بنشانیم.»

این هنرمند درباره موزیک‌ویدیو «چرا رفتی» و همچنین انتقاد برخی از کار‌شناسان موسیقی از کل آلبوم «نه فرشته‌ام نه شیطان» هم توضیح داد: «از آنجا که آلبوم ما و همینطور موزیک‌ویدیو «چرا رفتی» بسیار دیده شد، مخالفانی نیز پیدا کرد. اما باید این نکته را در نظر داشت که ما پیش از این، در زمینه موسیقی ایرانی موزیک‌ویدیو نداشتیم و این کار را با کارهای قبلی نمی‌توان مقایسه کرد. در آن اثر سعی شد که حرمت موسیقی ایرانی حفظ شود.»
 
گفتنی است تالار وزارت کشور در روزهای ۱۶، ۱۷، ۱۸، ۲۳ و ۲۴ مردادماه میزبان مخاطبانی است که برای شنیدن کنسرت «چرا رفتی» به آنجا می‌آیند.
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : چهارشنبه 15 مرداد 1393 - 17:00

دیدگاه‌ها

سه شنبه 14 مرداد 1393 - 20:02

اون قطعه ی جدید فکر کنم تیتراژ فیلم آرایش غلیظ باشه

پنجشنبه 16 مرداد 1393 - 13:43

مرسی موسیقی ما-مرسی همایون-کیخسرو آواز ایران

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود همایون شجریان: همیشه سعی کرده‌ام جایی باشم که حضورم ضروری باشد | موسیقی ما