برنامه یاد بعضی نفرات
 
به یادی استاد محمدرضا لطفی؛
گروه «همساز» به سمنان می‌رود
موسیقی ما - مسعود شعاری و گروه همساز به خوانندگی حسین علیشاپور در سمنان به روی صحنه خواهند رفت.

مسعود شعاری آهنگساز و نوازنده با سابقه و خوش تکنیک موسیقی اصیل ایرانی ضمن اعلام این خبر به خبرنگار موسیقی ما گفت: «کنسرت سمنان در تاریخ ۶ و ۷ شهریور ماه شامل دو بخش کلی است که به اجرای موسیقی بی‌کلام و موسیقی آوازی مرتبط قابل تقسیم است».

این هنرمند در توضیح بخش‌های مختلف این اجرا افزود: «در بخش اول که موسیقی بی‌کلام اجرا می‌شود بداهه نوازی و اجرای بخشی از ساخته‌های من در دستور کار قرار دارد. بخش دوم که به اجرای با کلام این کنسرت مربوط می‌شود نیز شامل ساز و آواز من و حسین علیشاپور است، برخی از تصانیف قدما نیز در این بخش اجرا می‌شود».

سرپرست گروه موسیقی «همساز» درباره بخش بی‌کلام کار توضیح داد: «بخشی از برنامه شامل تکنوازی و بداهه نوازی من، در «آوازاصفهان» انجام می‌شود. در ادامه به همراه سه تار، عود و تنبک ساخته‌هایی از خودم در دستگاه «شور» و «دشتی» اجرا می‌شود. قطعات این بخش «هوایی دیگر» و «اشین» نام دارند. تصنیف‌هایی که در سمنان به اجرای آن‌ها خواهیم پرداخت از ساخته‌های قدما است و مربوط به دوره «روح انگیز» است. این کار‌ها از ساخته‌های «پرویز ایران‌پور» هستند. البته یک قطعه «مثنوی» از خود من هم اجرا می‌شود و در پایان این اجرا به یاد استاد «محمدرضا لطفی» تصنیفی از ایشان را اجرا خواهیم کرد. تصنیف‌ها و آوازهای ما در مایه «بیات ترک»، «شور» و «دشتی» خواهد بود و بخشی از آواز‌ها هم شامل بداهه خوانی آقای علیشاپور است. این بخش از جمله علاقه مندی‌های من در حوزه ساز و آواز است».

شعاری همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگار موسیقی ما درباره نوع نگاهش به مقوله ساز و آواز و همچنین دلایل کارش در سکوت و به دور از هیاهوی رسانه‌ای گفت: «با توجه به اینکه ذات موسیقی ایرانی درونی است، تعمق خاصی در آن وجود دارد و با شعر و ادبیات ایران سر و کار دارد کار کردن در این حوزه نیازمند دقت و وسواس است. هنوز کار کردن بر روی آثار قدما برای خواننده‌های جوان مانده است تازه بعد از آن نوبت به سپری کردن پله‌های بعدی می‌رسد. علی الخصوص که در حیطه بداهه‌پردازی و بداهه خوانی نیاز به تجربه‌های متعددی وجود دارد. در ضمن آناتی در آن لحظه وجود دارد که با کارهای ساخته شده متفاوت است. من هم به واسطه خواست و علاقه شخصی‌ام در این راه قدم بر داشته‌ام».

وی همچنین درباره موضوع بازاری شدن موسیقی ایرانی و پرداخت‌های مدرن از موسیقی ایرانی توضیح داد: «وقتی هنر در بستر اجتماع و دنیای مدرن حرکت می‌کند تغییرات مخصوص به خود را هم دارد اما به گمان من وظیفه هنرمند (تا آنجا که می‌تواند) حفظ اصالت‌های موسیقایی است». شعاری با اشاره به این موضوع که خودش هم تجربیات جدیدی را آزموده افزود: «اگر بتوانیم تا اندازه‌ای در مقوله حفظ اصالت‌های خودمان هم بکوشیم می‌توانیم در راه آینده قدم‌های محکم تری برداریم و از همین رهگذر توجه به این نکات را برای خوانندگان، نوازندگان و آهنگسازان موسیقی ایرانی دارای اهمیت می‌دانم».
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : یکشنبه 26 مرداد 1393 - 00:25

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود گروه «همساز» به سمنان می‌رود | موسیقی ما