برنامه یاد بعضی نفرات
 
در نشست خبری کنسرت شب عاشقان بیدل مطرح شد؛
تنظیم های مدرن برای کارهای خاطره انگیز
موسیقی ما - نشست خبری کنسرت «شب عاشقان بیدل» امروز ۹ شهریور ماه با حضور حسام الدین سراج، همایون رحیمیان (رهبر ارکس‌تر سراج) و محمدحسین مقدسی تفرشی (تهیه کننده کنسرت) در سالن کنفرانس برج میلاد برگزار شد.

حسام الدین سراج خواننده نام آشنای موسیقی ایرانی با اشاره به زمینه سازی که در سه سال پیش از این برای برگزاری کنسرت پیش رو انجام شده گفت: سه سال پیش با آقای تفرشی صحبت کردیم تا قطعات آلبوم «نگاه آسمانی» را به صحنه ببریم و تصنیف‌هایی که مردم با آن‌ها خاطره دارند را اجرا کنیم. امروز که این اتفاق در حال افتادن است امیدوارم اجرای این آثار مورد توجه مردم نیز قرار گیرد.

خواننده آلبوم ملکا در بخش دیگری از سخنانش با اعلام اینکه رهبری ارکس‌تر کنسرت پیش رو را همایون رحیمیان به عهده دارد خاطرنشان کرد: آقای رحیمیان هنرمند بزرگ و محجوبی است و کار‌هایش خاطره انگیز است. وی در ادامه سخنانش با اشاره به تنظیم‌های مدرنی که همایون رحیمیان بر روی این قطعات خاطره انگیز انجام داده گفت: نوازندگانی که در این شب‌ها در حال تمرین هستند، می‌گویند این قطعات با اینکه قدیمی‌اند اما برای ما مدرن محسوب می‌شود. زیرا رحیمیان تنظیم‌های ماندگاری داشته است.

حسام الدین سراج همچنین در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران که علت علاقه‌مندی او به اجرای کارهای اکسترال را جویا شده بود گفت: «خدایا مطربان را انگبین ده/ برای ضرب دستی آهنین ده». ما هروقت اجرای ارکسترال داریم به ما می‌گویند چرا سراغ موسیقی مقامی نمی‌روید و هرگاه هم کار ارکسترال اجرا می‌کنیم برعکس‌اش را از ما می‌پرسند.

خواننده‌زاده اصفهان در بخش دیگری از سخنانش به کارهای آماده انتشارش اشاره کرد و در این باره گفت: در حال حاضر دو کار آماده انتشار دارم‌، یکی آلبوم «مسیحا» است که شامل دو لوح فشرده می‌شود و دومی آلبوم «لب‌خوانی باران» است که برای ارکس‌تر تنظیم شده است.

سراج در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به متهم شدن آواز به بی‌حرکتی توسط نسل جوان گفت: در کنسرت پیش رو آوازی را در ماهور و در همراهی با نی داود ورزنده اجرا خواهم کرد.

این خواننده موسیقی ایرانی در ادامه با ارزشمند خواندن مقوله آواز به قابلیت‌های اجرای آواز اشاره کرد و گفت: است خواننده در حین آواز ملودی جدید خلق می‌کند و تفاوتی که بین هنرمندان نسل قدیم و نسل جدید وجود دارد همین است که نسل جدید سراغ کارهای تصنیف شده می‌رود و نسل قدیم سعی می‌کند آواز را حفظ کرده و به نسل بعد انتقال دهد.

در بخش دیگری از این نشست همایون رحیمیان گفت: روند تولید کارهایی که برای اجرا در کنسرت پیش رو مد نظر داریم، از دهه ۶۰ آغاز شد. یکی از اثاری که آن زمان آهنگسازی کردیم «ای عاشقان‌ای عاشقان» بود که با همراهی آقای سراج آن را به مرحله ضبط رساندیم. کار‌ها شروع شد و آثار به بازار آمد و از‌‌ همان زمان آرزو داشتم که این آثار به اجرای صحنه‌ای برسند.

رهبر ارکستر کنسرت تگاه آسمانی در بخش دیگری از سخنانش گفت: چند سال پیش با آقای سراج و آقای تفرشی صحبت‌هایی داشتیم که قطعات آلبوم‌های نگاه آسمانی به روی صحنه بروند‌ و این دو نفر زحمت زیادی کشیدند تا کار به مرحله اجرا برسد.

وی در ادامه به سختی‌های موجود در کارهای ارکسترال اشاره کرد و خاطر نشان کرد: ما در این کنسرت با یک ارکس‌تر کامل که ارکستری سمفونیک محسوب می‌شود به روی صحنه می‌رویم.

رحیمیان در ادامه با اشاره به رجوع هنرمندان به کارهای ساخته شده در گذشته گفت: آرزوی هر آهنگساز و خواننده‌ای است که بتواند کارهای بزرگ بسازد و آن را در سالن‌ها اجرا کند اما شاید دلیل این رجوع به گذشته مسائل مالی باشد وگرنه هدف ما این است که موسیقی را به شکلی فاخر به مخاطب عرضه کنیم.

وی همچنین در بخش دیگری از سخنانش درباره تفاوت قطعات اجرا شده در آلبوم نگاه آسمانی با آنچه قرار است در کنسرت پیش رو به مرحله اجرا گذاشته شود گفت: چیدمان ارکس‌تر در کنسرت دارای تغییر چندانی نیست اما قطعه «شب عاشقان بیدل» را بازنگری کرده‌ام و هنرمندان کریست ما را در این قطعه همراهی خواهند کرد.

رحیمیان همچنین با یادی از استاد ملک درباره قطعه بی‌کلامی که در کنسرت شب آسمانی اجرا می‌شود گفت: اجرای این قطعه به زمانی بر می‌گردد که استاد ملک در قید حیات بود. ایشان یک روز ملودی را به بنده دادند که آن را با فرهنگ شریف به صورت دو نوازی اجرا کرده بودند. استاد ملک به بنده گفت این قطعه را برای ویلن و ارکس‌تر تنظیم کن. این کار را در استدیو ضبط کردیم و این قطعه تنها کار ارکسترال زنده یاد ملک محسوب می‌شود و از آنجا که دوست داشتم از این استاد هم قطعه‌ای اجرا کنم این قطعه را به یاد استاد ملک که نام آن را «چکاوک» گذاشته‌ایم اجرا خواهیم کرد.
در ادامه محمد حسین تفرشی‌پور به عنونا تهیه کنسرت به ارائه توضبحات کوتاهی پرداخت و گفت: این کنسرت به اجرای قطعات آلبوم «نگاه آسمانی» اختصاص دارد که سال‌ها پیش منتشر شده بود. ارکستر و گروه کر آماده شد و پس از آغاز تمرینات اجرای کنسرت در برج میلاد را پیش بینی کردیم. در طول دو سال گذشته شاهد اجرای کنسرت «وداع» به مناسبت ماه محرم و با همراهی یک ارکس‌تر سمفونیک بودیم و امسال هم تصمیم گرفتیم قطعات این آلبوم را به خاطر جذابیتی که دارد برای مخاطبان اجرا کنیم.

وی همچنین به حضور نوازندگان کنسرت وداع در این کنسرت اشاره کرد و گفت: در این کنسرت هم در خدمت‌‌ همان نوازندگانی هستیم که در کنسرت‌های پیشین ما را همراهی کردند به گونه‌ای که ۶۸ نوازنده و ۳۸ هنرمند کریست ما را همراهی خواهند کرد. امیدواریم فعالیت‌های این ارکس‌تر ادامه دار باشد و بعد از اجرای تهران بتوانیم اجراهایی را در شهرستان‌ها داشته باشیم.
منبع: 
موسیقی ما
تاریخ انتشار : یکشنبه 9 شهریور 1393 - 13:50

دیدگاه‌ها

یکشنبه 9 شهریور 1393 - 16:31

محمد حسین تفرشی پور !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود تنظیم های مدرن برای کارهای خاطره انگیز | موسیقی ما