برنامه یاد بعضی نفرات
 
یک سال پس از کسب جایزه مردمی بهترین آهنگساز موسیقی سنتی در اولین جشن سالانه «موسیقی ما» عنوان شد؛
فردین خلعتبری: برگزاری چنین جشنی توسط یک مجموعه غیردولتی اتفاقی بسیار خوب و خجسته است
موسیقی ما - «فردین خلعتبری» در اولین جشن سالانه «موسیقی ما» موفق به کسب لوح تقدیر بهترین آهنگساز موسیقی سنتی سال 91 از دیدگاه مردم شد. این چهره باسابقه موسیقی در نظرسنجی‌های سال گذشته و امسال «موسیقی ما» شرکت داشت اما امسال در بین نامزدها حضور ندارد. در خلال گفتگو با نامزدهای دومین جشن سالانه «موسیقی ما» به سراغ او رفتیم تا در مورد این اتفاق گپ‌وگفتی داشته باشیم. فردین خلعتبری در این گفتگو به بیان نظرات، انتقادات و تحلیل‌های خود پرداخت. او همچنین اعلام کرد که روز 31 شهریورماه در تالار «وحدت» حضور خواهد داشت.

فردین خلعتبری درباره تأثیرات برگزاری این نظرسنجی و جشن گفت: «هر اتفاقی که به موسیقی بپردازد، قطعاً مفید است، اما نتیجه این اتفاق می‌تواند مثبت باشد یا نباشد. این بستگی به سیاست‌گذاری آن جشنواره یا برگزارکنندگان آن دارد. سایت «موسیقی ما» این جشن را برای اهدافی نظیر ارتقای موقعیت موسیقی در اجتماع، شناخت و معرفی ویژگی‌های این هنر و تشویق فعالان موسیقی برگزار کرده است. کسی به دست‌اندرکاران این سایت دستور برگزاری چنین مراسمی را نداده ولی برگزارکنندگان این جشن کمبودی در عرصه موسیقی احساس کردند و پیش‌قدم شدند. برگزاری این برنامه قطعاً وظیفه سایت را سنگین خواهد کرد، زیرا باید در زمینه نظرسنجی مربوط دقت زیادی داشته باشد.»

او در پاسخ به سوال خبرنگار «موسیقی ما» مبنی اینکه آیا این جشن صرفاً مختص جوانان است ادامه داد: «من این قضیه را با سینما مقایسه می‌کنم. در سینما کارگردان‌های بزرگ و جوان، فیلم خود را در یک جشنواره شرکت می‌دهند. برای این کار اهدافی دارند، از جمله اینکه جشنواره برای دیده شدن یک فیلم بسیار مناسب است. جوایزی هم به آثار و هنرمندان تعلق می‌گیرد که معمولاً ارزش مادی آنها در ایران کم است ولی آن جشنواره باعث می‌شود که تمامی آثار در معرض بررسی منتقدان قرار گیرد. این امر برای فیلمساز قدیمی و جدید موقعیت‌های بسیار خوبی را فراهم می‌آورد. فضای نقد موسیقی در ایران جدی نیست و جشنواره‌ای نداریم که سیاست‌گذاری کلی برای موسیقی مدنظر داشته باشد و چهره‌های شناخته‌شده به عنوان داور به تحلیل آثار بپردازند. عادت به شرکت در جشنواره‌های موسیقی برای معرفی آثار هم نداریم. حس رقابت هم در بین موزیسین‌ها و به‌خصوص چهره‌های قدیمی وجود ندارد. موزیسین‌های قدیمی مسیر حرکت خود را طی سال‌ها مشخص کرده و بر همان مدار حرکت می‌کنند و معمولاً در نوع موسیقی آنها اتفاقات نو رخ نمی‌دهد. شکل مورد قبول عامه جامعه را دارند که گاهی اوقات هم در کار آنها موارد تکراری دیده می‌شود. نگاه مردم ما هم به بخش نوستالژیک موسیقی بسیار قوی است و مردم دوست دارند که آثار بیشتر نوستالژیک باشند. از سویی دیگر کارهای جدید هنرمندان هم مثل آثار قبلی آنها ماندگار نیست ولی چون آلبوم‌های موفق گذشته را دارند و سالن‌های کنسرت پر می‌شود، خیلی احساس خطر نمی‌کنند. فضایی هم وجود ندارد که دارای رنکینگ باشد و از دیدگاه خودشان همگی موفق هستند. اما جشن‌هایی از این دست قطعاً برای چهره‌های قدیمی هم خوب است و آنها را به جریان رقابت وارد می‌کند. قطعاً جوان‌ها هم به فکر می‌افتند تا آثار متفاوتی تولید کنند.»

آهنگساز «شب دهم» در ادامه گفت: «برگزاری چنین جشنی توسط یک مجموعه غیردولتی اتفاقی بسیار خوب و خجسته است. از سوی دیگر سایت «موسیقی ما» باید دقت ویژه و تخصصی روی جریان نظرسنجی داشته باشد. در اقصی‌نقاط دنیا سطح سلیقه داوران برای اهدای جایزه به یک اثر تصمیم‌گیری می‌کند و مثل مسابقه ورزشی نیست که رکوردی وجود داشته باشد. معمولاً یک جریان سلیقه‌ای بر سیستم داوری اعمال می‌شود و این اجتناب‌ناپذیر است. در برخی مواقع می‌بینیم که یک یا چند نفر معتبر از سوی هیئت داوران به عنوان رییس انتخاب می‌شوند. روند کنونی این نظرسنجی که جمعی از چهره‌های مطرح در آن حضور دارند، خوب است. اگر قرار باشد که روزی هیئت داوران داشته باشد، باید شخصی انتخاب شود که در بین مخاطبان و اهالی موسیقی یک چهره حرفه‌ای و قابل‌قبول باشد. جشن «موسیقی ما» در ابتدای راه خود قرار دارد و نواقصی در آن دیده می‌شود. یکی از انتقادات این است که داوران در رابطه با یک کار، شور نمی‌کنند و فقط نمره می‌دهند. در این روش برخی آثار کمتر مورد توجه قرار می‌گیرند و معمولاً آثاری انتخاب می‌شوند که خیلی عمومی بوده و اصطلاحاً گل کرده باشند.»

خلعتبری در بخش دیگری از صحبت‌های خود ادامه داد: «جشنواره‌ها باید چرخه تولید سینما و موسیقی را به گردش درآورند و روابط اصولی و صحیح بین تهیه‌کننده‌ها و اهالی آن هنر ایجاد کنند. یکی از راه‌های تحقق این امر، ایجاد بازار در حاشیه جشنواره‌ها است تا هنرمندان بتوانند آثار خود را به سرمایه‌گذاران ارائه کنند. وظیفه یک فستیوال این است که به چرخه تولید و تداوم هنر کمک کند.»

آهنگساز «مدار صفر درجه» در اولین جشن سالانه «موسیقی ما» پس از حضور روی صحنه و کسب جایزه، انتقادات تندی نسبت یه صدا و سیما و... عنوان کرد که اکنون و پس از گذشت یک سال در مورد آنها چنین نظری دارد: «صحبت‌های سال گذشته من و کمبودهای موجود در واقع اظهر من الشمس است. دوستان تلویزیون هم این را می‌دانند ولی موانعی تحت عنوان خط قرمز باعث می‌شود تا به شکل ایده‌آلی در توزیع موسیقی نرسیم. چرخه تولید موسیقی یک بیماری و چرخه توزیع آن 10 بیماری دارد. جایی برای توزیع موسیقی نداریم و حتی فروشگاه‌های عرضه‌کننده آثار موسیقی در سطح شهر پراکنده نیستند. همچنین اطلاع‌رسانی‌ها هم بسیار ضعیف است. آثار معروف‌ترین خواننده‌های ما به بازار عرضه می‌شود ولی هیچکدام از شبکه‌ها در بخش فرهنگی خود پیرامون آن صحبت نمی‌کنند. انتظار هم دارند که مردم هم خودشان را با تلویزیون هماهنگ کنند. حتی اگر کنسرت‌ها را نشان نمی‌دهند، حداقل باید پوشش خبری در باب برگزاری آن داشته باشند. الان در استادیوم صدهزار نفری ما نهایتاً 20هزار نفر به تماشای یک بازی فوتبال می‌نشینند و این مسئله بازتاب رسانه‌ای پیدا می‌کند. اما زمانی که یک گروه 5 نفره در یک سالن با گنجایش 3هزار نفر، 10 سانس اجرا برگزار می‌کند. 30هزار نفر این اتفاق هنری را دیده‌اند ولی کجا دیده‌ایم که یک شبکه این را به عنوان خبر اعلام کند؟ به همین دلیل است که من هنوز به همان حرف‌های خودم در جشن سال گذشته «موسیقی ما» اعتقاد دارم. مطمئن هستم تمامی کسانی که مانع از عرضه موسیقی در شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی می‌شوند، همگی آب به آسیاب دشمن می‌ریزند. به دلیل اینکه فعالیت‌های یک هنرمند در داخل، پوشش داده نمی‌شود و کسانی از آن طرف می‌آیند و این وظیفه را بر عهده می‌گیرند. این اتفاق با سیاست‌های کشور ما و سیاست‌های هنرمندان همخوانی ندارد.»

فردین خلعتبری در پایان گفت: «اگر مشکل خاصی نداشته باشم حتماً در این جشن حضور پیدا خواهم کرد. وجود جشن «موسیقی ما» با وجود نواقصی که دارد از فقدان آن بهتر است. حداقل این است که صدها هنرمند در یک شب با همدیگر دیدار می‌کنند و در این مجموعه ممکن است جوانانی باشند که بتوانند فعالیت‌های خود را به ظهور برسانند.»
منبع: 
اختصاصي سایت موسيقي ما
تاریخ انتشار : جمعه 28 شهریور 1393 - 11:23

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود فردین خلعتبری: برگزاری چنین جشنی توسط یک مجموعه غیردولتی اتفاقی بسیار خوب و خجسته است | موسیقی ما