برنامه یاد بعضی نفرات
 
پیرامون مساله عدم صدور مجوزهای کنسرت های موسیقی توسط اداره اماکن و در گفتگو با «موسیقی ما» عنوان شد؛
مهدی میرزاباقریان: هنوز پاسخ روشنی از اداره اماکن برای کنسرت‌های زمستان دریافت نکرده‌‌ایم
موسیقی ما – یکی از مسائلی که به تازگی در میان اهالی موسیقی و رسانه ها مورد بحث قرار دارد، عدم صدور مجوزهای کنسرت توسط اداره اماکن است. در حالی که حدود دو هفته تا آغاز فصل جدید کنسرت ها پس از ایام سوگواری محرم و صفر باقی مانده است هنوز هیچ شرکت یا تهیه کننده ای موفق به اخذ مجوز از اداره اماکن نشده است. این در حالی است که پروسه صدور مجوزها در وزارت ارشاد و حراست معاونت هنری بدون تاخیر در حال انجام است. پیگیری های حضوری و تلفنی خبرنگار سایت «موسیقی ما» از اداره اماکن به پاسخ دقیقی ختم نشد و هنوز این علامت سوال در مورد مساله فوق پا برجا است. «مهدی میرزاباقریان»، مدیر شرکت «آوای سوته دلان»، یکی از فعالان برگزاری کنسرت است که هنوز موفق به اخذ مجوز اجراهای خواننده طرف قرارداد با شرکت خود نشده است.   او در گفتگو با سایت «موسیقی ما» پیرامون ضررها و مشکلات تاخیر در صدور مجوزها نکات حائز اهمیتی را مطرح کرد.

او در ابتدا گفت:«هدف من این است که این یک گفتگوی صمیمانه در جهت پاسخگویی به سیل انبوه پیامک ها و ایمیل های مخاطبینی باشد که پیگیر بحث برگزاری کنسرت ها هستند. صحبت های من توضیحاتی برای آن عزیزان است تا اینکه بتوانند با توجه به ایام پیش رو برنامه ریزی داشته باشند. تقریبا اوایل آبان ماه پس از جلسه با مسئولین سالن، نامه های مربوطه را دریافت و به دفتر موسیقی ارسال کردیم. با مدیریت خوب آقای دکتر «پیروز ارجمند»، مدیرکل دفتر موسیقی ارشاد، در مدت کوتاهی آن مرحله هم طی شد. حراست محترم معاونت هنری هم طبق روال همیشه ظرف مدت یک یا دو روز استعلام های مربوطه را انجام دادند. در خصوص کنسرت های خودمان باید عرض کنم که ما در تاریخ چهارم آذرماه مدارک لازم را به اداره اماکن ارائه کردیم. به ما هم گفتند که باید منتظر باشیم و هنوز پاسخی دریافت نشده است. طی آخرین خبری که امروز گرفتم، اعلام شد که طی این روز کاری یا فردا جواب نهایی اعلام خواهد شد.»

میرزاباقریان در ادامه افزود:«آن چیزی که مخاطبان ما باید بدانند این است که ما به دنبال مقصر نیستیم و هرکاری باید طبق روال خودش انجام شود. این پروسه در گذشته نهایتا ظرف 48 ساعت انجام می شد اما الان به یک زمان دوازده روزه تبدیل شده است. مسئولین مربوطه می توانند در زمینه دلایل این مورد پاسخگو باشند. مساله این است که ما به عنوان بخش خصوصی طی این اتفاقات متضرر شده ایم. ببینید به عنوان مثال ظرفیت دو سانس سالن میلاد نمایشگاه بین المللی تهران، 4200 نفر است. در شرایط ایده آل اگر 4200 مخاطب در لحظه داشته باشیم باید 4200 دقیقه زمان خرید بلیت صرف شود. این مدت را اگر تقسیم کنید و هر روز را شامل ده ساعت کاری در نظر بگیرید حدودا هفت یا هشت روز زمان صرف می شود تا 4200 بلیت به فروش برسد. این در شرایط ایده آل است و میانگین بلیت فروشی کنسرت ها تقریبا روزانه 100 الی 150 عدد است. در این شرایط حداقل یک ماه باید زمان برای تبلیغات و بلیت فروشی صرف شود و در این بین رقابت ها و شرایط سیستم های تبلیغاتی هم دخیل است. قوانین اماکن هم همیشه اینگونه بوده است که به جهت مراعات شرایطی که خدمت شما عرض کردم، یک ماه الی چهل روز پیش از اجرا مجوزهای مربوطه صادر می شد. در جریان برگزاری یک کنسرت حدود دو الی سه هزار نفر درگیر هستند و به شکل مستقیم و غیرمستقیم ارتزاق می کنند. شرایط کنونی اصلا خوب نیست و درآمدهای قشر هنرمند به فصول خاصی بستگی دارد. اگر قرار باشد که این زمان های ما هم سوخت شود قطعا ضرر و زیان بزرگی به آن دو سه هزار نفری که عرض کردم وارد می شود.»

وی همچنین خاطرنشان کرد:«با توجه به شناختی که از مقامات اماکن دارم احساس می کنم به دلایلی این اتفاق رخ داده است که اصلا در حوزه اختیار و ورود من نیست. می گویند که در حال بررسی هستیم ولی مقوله زمان باعث شده است که معادلات ما بر هم بریزد. من هنوز پاسخ روشنی دریافت نکرده ام ولی همانطور که عرض کردم امیدوارم که ظرف امروز یا فردا مشکل حل شود. البته حتی اگر طی مدت امروز و فردا هم جواب دریافت کنیم باز هم دیر است و همین الان متضرر شده ایم.»

مدیر شرکت آوای سوته دلان در پاسخ به خبرنگار «موسیقی ما» مبنی بر دخیل بودن بحث ممنوع الکاری چهره ها و شرکت ها در عدم صدور مجوزهای اماکن گفت:«فکر نمی کنم چنین مساله ای باشد. شنیده ها و شایعاتی را در این زمینه دریافت کرده ایم ولی دلایل مستندی پیرامون مساله مذکور ارائه نشده است. اگر هم ممنوع الکاری وجود داشته باشد شامل حال یک نفر یا یک شرکت می شود و باعث نمی شود که مجوز رسیتال پیانو را هم دریافت نکنید. نیروی انتظامی یک سازمان مردم دار است و وزارت ارشاد هم یکی از زیرمجموعه های دولت «تدبیر و امید» هستند و زحمات همه مسئولین در این نهادها جای قدردانی دارد. ولی ما از مسئولین اداره اماکن درخواست داریم که تصمیماتی اتخاذ کنند تا روند بررسی مجوزها با تسریع باشد. جا دارد که از آقای دکتر ارجمند و سایر همکاران ایشان در وزارت ارشاد تشکر کنم و ما اصلا در ارشاد مشکلی نداشتیم. مباحثی هم که در این گفتگو مطرح کردم برای پاسخگویی به سوالات مخاطبان بود و منظور اصلی این است که زمان ما بسیار کم است.»
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : یکشنبه 16 آذر 1393 - 19:54

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود مهدی میرزاباقریان: هنوز پاسخ روشنی از اداره اماکن برای کنسرت‌های زمستان دریافت نکرده‌‌ایم | موسیقی ما