برنامه یاد بعضی نفرات
 
آواز کریستف رضاعی در شب پنجم هفته موسیقی تلفیقی روی صحنه رفت
قطعات تازه گروه نور رونمایی شد
موسیقی ما - گروه موسیقی نور به سرپرستی و آهنگسازی کریستف رضاعی حال و هوای خاصی به شب پنجم هفته موسیقی تلفیقی آورد.

گروه «نور» که جهان بیننی خاص خود را دارد و وام دار ریشه‌های کهن موسیقی ایرانی وقرون وسطایی است، شب گذشته با اجرای رپرتواری جدید، پس از سال‌ها مخاطبانش را با نواهایی متفاوت سیراب کرد. آن‌ها مثل گذشته وام دار گانتیگاس‌های اسپانیای دوران قرون وسطی و موسیقی ردیف و موسیقی کردی بودند اما لمحه‌ای از موسیقی جنوب هم در رپرتوار جدید خودنمایی می‌کرد.

کریستف رضاعی در کنار حمید خسروشاهی آوازهایی از قرون وسطا می‌خواندن و مصطفی محمودی خواننده نواهای ایرانی بود. در کنار این دو گروه صدایی کورش بابایی (کمانچه)، علی بوستان (شورانگیز، عود)، علی رحیمی (سازهای کوبه‌ای) و رضا عسگرزاده (دودوک و ریکوردر‬‎) می‌نواختند.

 «نور» گروه با صدا و سنوریته متفاوت منحصر به فرد است که در این‌ سال‌ها بیشتر اجراهای خود را خارج از ایران برگزار کرده. گروه نور در سال ۱۳۷۹ به بهانه ساخت قطعه آلبا تشکیل شد که تجربه‌ای نو در زمینه به کارگیری موسیقی آوازی ایرانی و اروپایی در کنار یکدیگر بود. گروه نور در ابتدا به اجرای موسیقی‌های چند آوایی (پلی فونیک) سده‌های ۱۵ تا ۱۷ میلادی اروپایی پرداخت و در ضمن، کاری مشترک با کانال تلویزیون آرته فرانسه را تجربه کرد و به اجرای قطعات در محراب کلیساهای آذربایجان غربی پرداخت. گروه نور از اواخر سال ۱۳۸۱ فعالیت‌های خود را بیشتر در زمینه موسیقایی شرق و غرب معطوف کرده و با اضافه شدن ترکیب بندی سازهای ایرانی به بخش آوازهای اروپایی و ایرانی، شکل امروزی خود را به دست آورده است. در اولین تجربه با این ترکیب، گروه نور کنسرتی را در پاریس و در پاییز ۱۳۸۲ به روی صحنه برد. همزمان با فاجعه زلزله بم و به منظور ابراز همدردی با قربانیان این واقعه، گروه نور به اجرای کنسرت‌های خیریه پرداخت. ضبط اولین آلبوم گروه نور (آلبا) در شهریورماه ۱۳۸۳ در قلعه تاریخی اردشیر بابکان در فیروز آباد استان فارس صورت پذیرفت.

گروه نور می‌کوشد تا به وسیله بازآفرینی سنت‌های دیرین موسیقایی که در بطن آن انگیزه و منابع الهام مشابهی وجود داشته است، خاستگاه مشترک موسیقی غرب و شرق را بیابد. در این راه، از اشتراک قالب «مدالیته» در ساختار موسیقیایی ایرانی و اروپایی استفاده شده است. ریشه‌های میان کوندوکتوس مربوط به قرن ۱۳ میلادی و دستگاه نوا، مقام‌های آوازی گرگورین با مقام‌های آوازی اورامان کردستان، شباهت‌های موزیکال آوازهای کردی و آوازهای اسپانیایی که کانتیگاس‌های آلفونسوال سابیو (آلفونسوی خردمند) و... جملگی شاهدی بر ادعای بازآفرینی گروه نور هستند.

در ۵ شب گذشته این رویداد فرهنگی که به همت خانه هنرهای شهری برگزار می‌شود گروه‌های داماهی، نور، کانال، گروه پی‌تر سیلمانی‌پور، خنیاگران و دونوازی بعلاوه یک روی صحنه رفته‌اند. امشب (دوشنبه) گروه شوربا اجرا خواهد داشت و همچنین فردا گروه ماکان اشگوری و گروه داماهی پایان دهند هفته موسیقی تلفیقی هستند.
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : دوشنبه 22 دی 1393 - 16:49

دیدگاه‌ها

دوشنبه 22 دی 1393 - 21:18

بسیار عالییییییییییییییییی

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود قطعات تازه گروه نور رونمایی شد | موسیقی ما