برنامه یاد بعضی نفرات
 
10 پرده از کنسرت شهرداد روحانی در تالار وزارت کشور
ضیافت فرهنگ و خاطره
موسیقی ما: 1- شهرداد روحانی آهنگساز و رهبر ارکستر صاحب‌نام ایرانی طی شب‌های دوم و سوم بهمن‌ماه در تالار بزرگ کشور و با همراهی ارکستر بزرگ خود روی صحنه رفت. این برنامه دو پارت متفاوت داشت؛ پارت اول بیشتر از قطعات موسیقی ایرانی تشکیل شده بود و پارت دوم به اجرای موسیقی فیلم‌های بزرگ از آهنگسازان شناخته شده جهانی اختصاص داشت. اجرای تم اصلی موسیقی متن «روانی» (به کارگردانی آلفرد هیچکاک و موسیقی برنارد هرمان) در پارت اول در این میان استثناء بود.

2- پارت اول با حضور ارکستر زهی اجرا شد. در این بخش، «روحانی» تعدادی از ملودی‌های فولکلور سراسر ایران را برای ارکستر تنظیم کرده بود که مورد توجه تماشاچیان هم قرار گرفت. ملودی‌های بسیار معروفی چون «عزیز جون»، «دختر بویراحمدی»، «سایه چمن»، «مجنون» و... که با اجرایی متفاوت از همیشه به اجرا در می‌آمدند.

3- شهرداد روحانی پیش از این، ملودی‌های فولکلور ایرانی را بارها در نقاط مختلف جهان و با ارکسترهایی به مراتب بزرگ‌تر به اجرا در آورده است. اما این بار تفاوت در مخاطبن این برنامه بود که این نواها را با همیشه فواصل ربع‌پرده شنیده‌اند و این بار آنها را در نیم‌پرده می‌شنیدند و آن حس و حال همیشگی برایشان تداعی نمی‌شد. البته که تنظیم چنین قطعاتی برای ارکستر سمفونیک و در قالب هارمونی غربی در فواصل ربع‌پرده ممکن نیست، ولی می‌شد با اضافه کردن تکنوازی‌هایی که ملودی اصلی قطعه را در ربع‌پرده می‌نوازند، آن حس و حال را روی بافت کنترپوانتیک ارکستر ایجاد کرد.

4- «لیلی افشار» گیتاریست برجسته ایرانی ساکن امریکا و اولین زنی که در جهان موفق به دریافت مدرک دکترا در زمینه نوازندگی گیتار کلاسیک شده، از جمله کسانی است که همیشه در کنسرت‌هایش در سراسر دنیا، ملودی‌های ایرانی را با گیتار بازنوازی می‌کند. او در این باره عقیده دارد که این ملودی‌ها از بافتی کاملاً ساده و تک‌خطی برخوردارند که در اجراهای اصلی همان خط ملودی با بیت دیگری تکرار می‌شود. اما در تکنوازی و بازسازی بدون کلام این نغمات، باید با استفاده از تکنیک‌های مختلف از کسالت‌باری آنها جلوگیری کرد. کاری که در همین کنسرت هم ارکستر زهی با پاس‌کاری بین ویلن یک و ویلن دو یا با تکنیک پیتزیکاتو سعی در تنوع اجرایی آن داشت.

5- شهرداد روحانی در سال‌های پیشتر این برنامه را در تالار وحدت تهران اجرا کرده بود. تالاری که -به عنوان یک سالن اپرا- برای چنین اجراهایی ساخته شده و بهترین مکان برای کنسرت یک ارکستر سمفونیک است که آکوستیک‌اش جوری طراحی شده که حتی نیاز به استفاده از میکروفون برای صدابرداری نیست. تالار وزارت کشور اما به هیچ وجه برای چنین اجرایی مناسب نیست. سالنی با آکوستیک نامناسب که مهم‌ترین ویژگی‌اش برای برگزاری کنسرت، تعداد صندلی‌هایش است! همین بود که اجرای گروه در پارت اول به نظر لخت و کم‌حجم می‌رسید.

6- شهرداد روحانی در میانه‌های پارت اول ضمن خوشامدگویی به حضار، نوازندگان این ارکستر را جمعی از بهترین‌های ایران و سرمایه‌های موسیقی این سرزمین نامید. او همچنین اجرای قطعه «قطره‌های باران» را به «علیرضا خورشیدفر» تقدیم کرد؛ نوازنده پیشکسوت کنترباس که چندی پیش از دنیا رفت.

7- با شروع قسمت دوم کنسرت و پس از آنتراکت، سازهای بادی و کوبه‌ای به ترکیب ارکستر اضافه شدند و کنسرت جان دیگری گرفت. در این بخش، قطعات خاطره‌انگیزی از موسیقی متن فیلم‌های «الرساله» (اثر جاودانه موریس ژار که در ایران به نام «محمد رسول‌الله (ص)» شناخته می‌شود)، «گلادیاتور» (هانس زیمر)، «رقص با گرگ‌ها» (جان بری)، «بر باد رفته» (مکس استاینر)، «فهرست شیندلر» (جان ویلیامز) و «آرواره» (جان ویلیامز)، «مأموریت» (انیو موریکونه) به اجرا در آمد. اضافه شدن سکشن براس (سازهای بادی) و کوبه‌ای، معضل لختی صدای ارکستر را برطرف کرد و این پارت با استقبال بیشتری از سوی مخاطبان مواجه شد.

8- علیرغم تنظیم درخشان قطعات، اشکالات گاه و بیگاهِ ریتمیک در ارکستر زهی و اشکالات کوک و... در ارکستر بادی، نشان از ناکافی بودن تمرینات گروه برای این کنسرت داشت.

9- پایان‌بخش این برنامه، گرامیداشتی برای «هنری مانچینی» آهنگساز نامدار امریکایی و برنده 4 جایزه اسکار بود، با اجرای منتخبی از آثار شناخته‌شده او از جمله «پلنگ صورتی»، «مسابقه بزرگ» و... هرچند که اجرای «فهرست شیندلر» با تکنوازی فوق‌العاده نوازنده ویلن و البته «مأموریت» از انیو موریکونه بدون‌شک پرطرفدارترین قطعات برنامه بودند.

10- شهرداد روحانی در  پایان کنسرت از اینکه هستند کسانی که چند ساعت رپرتوار موسیقی جدی و بدون کلام را در سکوت کامل و با علاقه دنبال کنند، ابراز شگفتی کرد و پس از ترک صحنه و به دنبال تشویق‌های پیاپی مردم دوباره روی صحنه آمد و دو قطعه دیگر را اجرا کرد که البته چندان با فرهنگ قطعات «بیز» در ایران همخوانی نداشتند و قطعاتی معمولی بودند؛ نه آنطور که ایرانی‌ها از یک قطعه بیز انتظار دارند، قطعاتی پرشور که تماشاچیان را با انرژی روانه خانه‌هایشان می‌کند.
 
***

* موسیقی ما: این کنسرت به موسسه فرهنگی هنری آوای مهربانی به مدیریت عاصمه فندرسکی برگزار شد. در ادامه می‌توانید عکس‌های امیر خامنه از دو شب اجرای شهرداد روحانی در تهران را ببیند. همچنین مستند دیدنی از تمرین‌ها تا اجرا و پشت صحنه حضور شهرداد روحانی در تهران به همت سعید عبداللهی تهیه شده که تا ساعاتی دیگر در سایت موسیقی ما منتشر می شود. با تشکر از محمدرضا علیزاده و مسعود پارسیانی که همکاران ما را در تهیه این مستند و گزارش همراهی کردند.

در ادامه این مستند جالب توجه را از «موسیقی ما» ببینید و دانلود کنید.

> دانلود با کیفیت 618Mb - FullHD
> دانلود با کیفیت 260Mb - HD
> دانلود با کیفیت متوسط -  141Mb
> دانلود با کیفیت پایین -  105Mb
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : یکشنبه 5 بهمن 1393 - 12:44

برچسب ها:

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود ضیافت فرهنگ و خاطره | موسیقی ما