برنامه یاد بعضی نفرات
 
از رکوردداری حامد ثابت تا تلاش علیزاده برای سیمرغ پنجم
سیمرغ بهترین آهنگساز فجر امسال بر شانه‌های چه کسی می‌نشیند؟
سیمرغ بلورین بخش موسیقی جشنواره فیلم فجر همیشه یکی از مهم‌ترین و جذاب‌ترین بخش‌های اینجایزه سینمایی بوده است. با اعلام اسامی فیلم‌های بخش سودای سیمرغ، باید منتظر ماند و دید سیمرغ بهترین آهنگساز فجر بر شانه‌های چه کسی می‌نشیند.
خبرگزاری فارس: سیمرغ بهترین آهنگساز فجر امسال بر شانه‌های چه کسی می‌نشیند؟

سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم فجر در حالی از راه می‌رسد که با اعلام فیلم‌های بخش مسابقه، در واقع کاندیدهای بالقوه سیمرغ‌های امسال در هر رشته‌ای مشخص شدند. در بین آهنگسازان فیلم‌های امسال نیز اسامی مشهور و با سابقه و سیمرغ داری به چشم می‌خورد.

حامد ثابت آهنگساز به نسبت جوان و خوش نامی که پیش از این در فجر بیست و هشتم به خاطر «پرسه در مه» کاندید بهترین آهنگساز شد و در فجر سی و یکم به خاطر «برلین منفی ۷» سیمرغ گرفت، امسال نیز با ۳ فیلم به بخش رقابتی آمده است. آهنگسازی فیلم‌های «بهمن»، «مرگ ماهی» و «من دیه گو مارادونا هستم» او را پرکار‌ترین آهنگساز جشنواره امسال کرده و در نوبت سیمرغ قرار داده است.

پس از او کارن همایونفر، بهزاد عبدی و آرمان موسی‌پور هرکدام با ۲ فیلم به بخش مسابقه جشنواره فیلم فجر امسال آمدند. کارن همایونفر که از سال ۱۳۷۳ تا به حال برای ۴۳ فیلم آهنگسازی کرده و در فجر بیست و هفتم و بیست و نهم برای «زادبوم» و «جرم» سیمرغ بلورین به دست گرفته و در فجر بیست و نهم برای «همه چیز برای فروش» دیپلم افتخار گرفت؛ امسال نیز با فیلم‌های «رخ دیوانه» و «شیفت شب»، سودای سیمرغ در سر دارد.

نیز یکی دیگر از آهنگسازانی است که از سال ۱۳۸۰ تا به حال آهنگسازی ۲۴ فیلم سینمایی را برعهده داشته و پس از در یافت سیمرغ بلورین برای فیلم «آل» در فجر بیست و هشتم و کاندید شدن برای «فرزند صبح» در فجر بیست و نهم، امسال با ۲ اثر «تا آمدن احمد» و «مزار شریف» در عرصه سیمرغ جولان می‌دهد.

آرمان موسی‌پور که البته بیشتر او را به آهنگسازی مجموعه‌های تلویزیونی محبوب می‌شناسیم، نزدیک به یک دهه است در عرصه آهنگسازی فیلم‌های سینمایی نیز درخشش خوبی داشته است. او در فجر بیست و هشتم برای آهنگسازی «طلا و مس» کاندید شد اما دستش به سیمرغ نرسید و شاید امسال ۲ فیلم «روباه» و «عصر یخ بندان» او را سیمرغین کنند.

همچنین در این دوره نام آهنگسازان مطرح دیگری هم وجود دارد که اگرچه تنها ۱ فیلم دارند، اما در سال‌های گذشته یا سیمرغ به دست از اختتامیه بیرون آمدند یا حداقل بار‌ها کاندید دریافت سیمرغ شدند.

یکی از پر آوازه‌ترین آنهاست که تابه حال ۴ سیمرغ بلورین جشنواره بین المللی فیلم فجر را تجربه کرده و شاید امسال فیلم «شرفناز» او را برای دریافت پنجمین سیمرغ بلورینش به روی صحنه بفرستد. علیزاده پیش از این در فجر‌های ۱۴ و ۱۷ و ۲۶ و ۳۰ برای فیلم‌های «گبه»، «زشت و زیبا»، «اواز گنجشک‌ها» و «ملکه» به عنوان بهترین آهنگساز انتخاب شده و البته در دوره شانزدهم نیز برای «ابر و آفتاب» یکی از چهار کاندیدای دریافت سیمرغ بود.

پس از او فردین خلعتبری و پیمان یزدانیان هر کدام تا به حال ۳ بار به جمع کاندیدهای دریافت سیمرغ راه یافتند. خلتعبری که در فجرهای بیست و چهارم و بیست هفتم و سی‌ام برای «شاهزاده ایرانی»، «پست چی ۳بار در نمی‌زند» و «یک روز دیگر» کاندید شد امسال نیز با فیلم «شکاف» به این دوره از جشنواره آمده است.

یزدانیان هم با تجربه‌ای مشابه، در فجر‌های نوزدهم، بیست و دوم و بیست سوم برای فیلم‌های «از کنار هم می‌گذریم»، «رسم عاشق کشی» و «کافه ترانزیت» کاندید شد و امید دارد که امسال فیلم سینمایی «اعترافات ذهن خطرناک من» دست او را به سیمرغ برساند.

یکی دیگر از اتفاقات موسیقیایی جشنواره فیلم فجر، خوانندگی شهرام ناظری برای فیلم «ایران برگر» مسعود جعفری جوزانی است که با آهنگسازی ارشک رفیعی احتمالا طرفداران خاص خودش را به این فیلم جذب خواهد کرد.

آهنگسازان دیگری از جمله ستار اورکی با فیلم «دوران عاشقی» (که پیش از این در فجر‌های بیست و هشتم و سی و یکم برای «آناهیتا» و «استرداد» کاندید شده بود)، بردیا کیارس با فیلم «ارغوان» (که پیش از این برای «سلام بر فرشتگان» در فجر سی‌ام کاندید شده بود)، مجید درخشانی با فیلم «حکایت عاشقی»، ایمان وزیری با فیلم «خداحافظی طولانی»، مسعود سخاوت دوست با فیلم «طعم شیرین خیال»، افشین عزیزی با فیلم «کوچه بی‌نام» و یحیی سپهری شکیب با فیلم «خانه دختر» (پسر بهمن سپهری شکیب که در فجر نوزدهم به خاطر «بهشت از آن تو» کاندید شده بود) همه و همه آهنگسازان فیلم‌های بخش مسابقه این دوره از جشنواره بین المللی فیلم فجر هستند.
منبع: 
خبرگزاری فارس
تاریخ انتشار : جمعه 10 بهمن 1393 - 14:31

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود سیمرغ بهترین آهنگساز فجر امسال بر شانه‌های چه کسی می‌نشیند؟ | موسیقی ما