برنامه یاد بعضی نفرات
 
سرپرست «لیان» در جریان نشست خبری این گروه عنوان کرد
محسن شریفیان: آیا تقصیر من است که اولین نت ساز نی انبان یک سالن را به هم می ریزد؟
موسیقی ما – نشست خبری کنسرت گروه «لیان» صبح روز یکشنبه دوازدهم بهمن ماه در تالار رودکی برگزار شد. جدیدترین اجرای این گروه بوشهری روز جمعه هفدهم بهمن ماه به میزبانی تالار وحدت تهران و به همت شرکت «هامین گستر آریا» روی صحنه می رود. در نشست خبری هم «محسن شریفیان»، سرپرست گروه لیان، و «سیدعلی میرمحمدی»، مدیر شرکت هامین گستر آریا، پاسخگوی سوالات خبرنگاران بودند. در اواخر این جلسه خبر اتمام بلیت های سانس اول کنسرت رسما اعلام شد. همچنین همزمان با مخابره این گزارش، از سوی برگزارکنندگان خبر تمدید کنسرت لیان برای سانس دوم به اطلاع عموم رسید.

سیدعلی میرمحمدی در ابتدای برنامه گفت:«در شرایطی کنسرت «لیان» را برگزار می کنیم که لغو برنامه های این گروه در بوشهر و شیراز باعث شد که فضا یک مقدار ملتهب باشد. اما برگزاری کنسرت لیان در شهر تهران نشان از حمایت های مردمی از این گروه بود. به دلیل اینکه لیان تمامی خط قرمزهای مذهبی و انقلابی و چهارچوب های نظام را رعایت کرده است. تمامی فضاهای کاری اش شامل چهارچوب هایی است که در فضای فرهنگ تعریف شده است. شاید یک دلواپسی هایی وجود داشته باشد و همه آدم ها یک سری دلواپسی ها دارند ولی جنس دلواپسی ها فرق می کند.»

محسن شریفیان درباره عدم حضور گروه لیان در جشنواره موسیقی فجر گفت:«حقیقت این است که ما نتوانستیم با جشنواره موسیقی فجر به توافق برسیم. ما را دعوت کردند و از آنها تشکر می کنیم ولی به لحاظ مالی وضعیت اسف باری داشتند. در شأن موسیقی بوشهر نمی دیدم که در این جشنواره شرکت کنم. همه شما می دانید که سابقه حضور ما در جشنواره فجر چقدر است و سال پیش هم حضور نداشتیم. گاهی نبودن بهتر از بودن است.»
 
  • * باید یک سری از سدها را بشکنیم
او در ادامه افزود:«ما گروهی نیستیم که دنبال مسائل مالی باشیم و این موضوع را ثابت کرده ایم. سه سال قبل هم وقتی جشنواره تمام شد تمامی عواید حاصل را به زلزله زدگان آذربایجان اختصاص دادیم. گاهی اوقات رعایت کردن برخی مسائل مالی برابر با شأن و شخصیت شما است. وقتی من دیدم که نهایتا یک رقم بسیار ناچیز می ماند که حتی ارزش تقدیم کردن به کسی را هم ندارد ترجیح دادم که اصلا حضور پیدا نکنم.»

سرپرست لیان در پاسخ به سوالی پیرامون اجرای مجدد در بوشهر با وجود آن حواشی برنامه قبلی، گفت:«تمام تلاش ما این بود که در بوشهر برنامه داشته باشیم. آنجا شهر ما است و موسیقی متعلق به مردم است و صرف حضور لیان نیست. ما باید تلاش کنیم که این اتفاق رخ دهد و با دوستانی که مخالف هستند در تعامل خواهیم بود. آنها هم انتقاداتی دارند و ما احترام می گذاریم و صحبت می کنیم تا مسائل حل شود. اینگونه نیست که مردم بوشهر موسیقی ما را نشناسند ولی اعتقاد دارم که باید یک سری از سدها را بشکنیم. کما اینکه از زمان انتخاب این موسیقی چنین وضعیتی وجود داشته است. اولین جبهه ای که با آن مشکل داشتم خانواده ام بود. اول باید به خانواده ام می گفتم که این موسیقی مشکل ندارد. جبهه دوم جامعه بود که در این بخش هم داشته های اندکی که داشتم را به کار بردم و شش کتاب منتشر کردم و سعی کردم جایگاه ساز نی انبان را ارتقا دهم. جبهه سوم هم کسانی هستند که مخالفت دارند. خیلی سخت است که بخواهید همه را راضی کنید. پس از آن اتفاق جلساتی داشتیم و توانستیم با برخی از دوستان مخالف صحبت کنیم. اغلب سوءتفاهمی بین آنها است و چیز خاصی نیست. وقتی که ما با همدیگر رو در رو شدیم و صحبت کردیم و متوجه شدند ما چه کار می کنیم، می دانم که اغلب آنها دیگر مشکل ندارند. حقیقت این است که ما خیلی تلاش می کنیم بتوانیم در سطح کشور و بین الملل از شهر خودمان یک چهره پرنشاط و خوب نشان دهیم. ما از دیرباز با اقوام مختلف ایرانی و اقوام دنیا در تعامل بودیم. ما تلاش کردیم در جامعه بگوییم که ما غیر از نیروگاه اتمی، موسیقی داریم و شهر ما سرزنده است. آنها اشتباه کردند که چهره شهر ما را به گونه ای دیگر نشان دادند و همین جا باید بگویم که اغلب آن افراد متاسفانه بوشهری نبودند. درد من اینجاست که آن مخالفان اهل استان بوشهر نبودند.»
 
  • * از اصول و روشی که به آن معتقد هستم کوتاه نمی آیم
او سوال خبرنگار سایت «موسیقی ما» مبنی بر اینکه آیا امکان دارد گروه لیان برای اجرا در شهرستانها دست به تغییر ساختار اجرای برنامه هایش و خودسانسوری بزند را اینگونه پاسخ داد:«ما خودسانسوری به اندازه کافی داریم. ولیکن یک سری اصول در موسیقی ما و روشی است که خود من در آن بزرگ شده ام. من از اصول و روشی که به آن معتقد هستم کوتاه نمی آیم و اگر اینگونه باشد اصلا اجرا نمی کنم. قرار نیست که ساز نی انبان را به دلیل مخالفت این افراد سانسور کنم؟ چه کار کنم؟ آیا تقصیر من است که اولین نت ساز نی انبان یک سالن را به هم می ریزد؟ شما ببینید که رقص لزگی آذربایجان، چوب بازی خراسان یا رقص های مختلف کردستان و سیستان مشکلی ندارد. ما واقعا رقصی نداریم و من یک پیرمردی را با محاسن سفید می آورم روی صحنه ولی باز هم ایراد می گیرند. اصلا قصد سانسور ندارم زیرا در آن صورت موسیقی بوشهر و فرهنگ شهر خودم را باید سانسور کنم که این مساله اصلا خوب نیست. قرار نیست هرکسی که هرچه می گوید ما هم قبول کنیم. اعتقاد دارم که موسیقی ما چیزی ضد مذهب نیست. خط قرمز من مذهب است و کلا ذات موسیقی ایرانی بر علیه مذهب نیست و اصلا چنین پتانسیلی را ندارد. ما تغییری ایجاد نمی کنیم و فکر می کنم که همه چیز درست شود. می مانم که ثابت کنم این موسیقی، فاخر و در شأن فرهنگ و کشور ما است.»
 
  • * باید به اصالت ها توجه کنم و اگر از آنها فاصله بگیرم شکست می خورم
 یکی دیگر از مباحثی که توسط اصحاب رسانه مطرح شد بحث گرفتار شدن لیان به ورطه تکرار بود و اینکه برای کنسرت پیش رو چه برنامه هایی دارد این توضیحات را بیان کرد:«موسیقی بوشهر مثل موج است. شاید کسی که با دریا آشنایی نداشته باشد فکر کند موج دائما تکرار می شود ولی آنکه دریا را می شناسد به این موضوع واقف است که هر موج با موج دیگر تفاوت دارد. این شکل کلی ماجرای گروه لیان است و هر بار هر قطعه با قطعه دیگر تفاوت خواهد داشت. موسیقی ما و ساز من یک سری ظرفیت ها دارد و نمی توانیم دنبال تنوع آنچنانی باشیم. هربار سعی کردیم یک بخش از موسیقی بوشهر را معرفی کنیم. «خیام خوانی» و طنز در موسیقی کارهایی است که ما انجام می دهیم. خواهش من این است که محدودیت موسیقی نواحی و موسیقی بوشهر را درک کنیم. مساله دیگر این است که من هنوز نتوانسته ام با تمامی مخاطبان خودم در تهران ارتباط برقرار کنم. من مجبور هستم هر بار که به تالار وحدت می آیم رپرتوار خودم را عوض کنم. از نظر بنده این اشتباه است زیرا جمعیت تهران خیلی زیاد است و هربار مخاطبان جدید به کنسرت ما می آیند. یک سری قطعات نظیر همین خیامی را دوست دارم و افسوس می خورم اگر اجرا نشود. این قبیل قطعات را باید همیشه اجرا و معرفی کنم. اصلا باید از ما بپرسید که چه کاری را اجرا نمی کنید؟ خود من دوازده قطعه را انتخاب کرده ام و چند روز است که نگاه می کنم یک یا دو قطعه دیگر را حذف کنم واقعا موفق نمی شوم. در اصل بیست قطعه انتخاب کرده بودم ولی تک تک حذف می کنیم. با توجه به شرایط خیلی از مسائل را حذف کرده ام اما این حذف به معنای تسلیم شدن نیست. قطعات مشخص است و دوست دارم که مخاطب بیاید و ببیند. قطعات اصلی گروه را در برنامه داریم همراه یک نقد اجتماعی که به تازگی تولید کرده ایم. در مورد پوست اندازی باید بگویم که ما بخش تلفیقی را هم وارد کار کرده ایم.  آلبوم «دینگو مارو» چهره دیگری از موسیقی بوشهر است و اعتقاد دارم که باید به اصالت ها توجه کنم و اگر از آنها فاصله بگیرم شکست می خورم.»

او که معمولا برای کنسرت های خود در تهران یک عنوان انتخاب می کند درباره عنوان برنامه هفدهم بهمن ماه گفت:«عنوان این کنسرت، حضرت محمد(ص) است. این انتخاب به دلیل حواشی اخیر و شیطنت یک نشریه فرانسوی است. می خواستم بگویم که این شخصیت بزرگ از دیرباز در موسیقی ما جایگاه ویژه ای دارد. حضرت محمد(ص) در موسیقی بوشهر جایگاه ویژه ای دارد و ما همیشه با نام آن حضرت کار خودمان را آغاز کرده ایم. می خواهم بگویم که عشق ما حضرت محمد است و اجازه نمی دهیم که به مقدساتمان توهین شود. این به دور از هرگونه نگاه سیاسی است و اعتقاد قلبی من است. می خواهم بگویم که ما مسلمان هستیم.»

در ادامه می توانید عکس های «زهرا عباسی» از نشست خبری کنسرت گروه لیان در تالار رودکی را ببینید:
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : یکشنبه 12 بهمن 1393 - 17:22

دیدگاه‌ها

دوشنبه 13 بهمن 1393 - 09:45

بالاخره همیشه اتفاقای عجیب تو موسیقی ما میفته دیگه

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود محسن شریفیان: آیا تقصیر من است که اولین نت ساز نی انبان یک سالن را به هم می ریزد؟ | موسیقی ما