برنامه یاد بعضی نفرات
 
گفتگو با «بهنام کریمی» به بهانه انتخاب بهترین آهنگساز در جشنواره ققنوس
برای خلق یک اثر هنری نمی توان زمان و مکان تعیین کرد
موسیقی ما - «بهنام کریمی» آهنگساز موسیقی پاپ که همکاری با هنرمندانی همچون بهروز صفاریان، علیرضا عصار، فریدون آسرایی، مازیار فلاحی، محمد علیزاده، سعید شهروز، نیما مسیحا، مانی رهنما و مهدی یغمایی را  در کارنامه هنری خود دارد، چندی پیش در مراسم جشنواره ققنوس موفق شد جایزه بهترین آهنگساز را بابت قطعه «ببخشید» با صدای «فریدون آسرایی» را از آن خود کند. به همین بهانه «موسیقی ما» گفتگویی با اوترتیب داده است.

* آقای کریمی از کجا کار موسیقی را شروع کردید؟

موسیقی را از 9 سالگی با نواختن ساز سنتور آغاز کردم و پس از 2 سال به یادگیری ویلون نزد استاد داوود گنجه ایی، سیاوش ظهیرالدینی و محسن فرزانه روی آوردم.
طی سالهای  1375 تا 1380 این افتخار را داشتم که نفر برگزیده جشنواره موسیقی فجر در بخش جوان شوم. تا کنون همکاری بسیار خوبی به عنوان نوازنده، آهنگساز و تنظیم کننده با هنرمندانی همچون بهروز صفاریان، علیرضا عصار، فریدون آسرایی، مازیار  فلاحی، محمد علیزاده، سعید شهروز، نیما مسیحا، مانی رهنما، مهدی یغمایی و ... داشته ام.

برای ما از اولین  تجربه ی آهنگسازی خود بگویید 

اگر اشتباه نکنم اولین تجربه بر می گردد به سال 82 با گروه داتیس به تهیه کنندگی آقای رجب پور که روی ترانه ای از آقای شاهکار بینش پژوه کار کردم که البته به علت حمایت نیمه کاره آقای رجب پور گروه دچار سرنوشت خوبی نشد، در حالی که امکان موفقیت وجود داشت و در آن زمان خیلی از دوستان که امروز از چهره های خیلی خوب و حرفه ای موسیقی پاپ  هستند، هنوز به صورت رسمی وارد عرصه فعالیت نشده بودند، ولی حیف

* آهنگسازی یک اثر چقدر زمان می برد و ابتدا شعر به دست شما می رسد یا شما ملودی را به ترانه سرا می دهید؟

برای خلق یک اثر هنری نمی توان زمان و مکان تعیین کرد، همه چیز بستگی به احساس و تجربه دارد، بعضی اوقات در صورت ارتباط بر قرار کردن با کلام در یک ساعت یک آهنگ ساخته می شود و به یک اثر موفق تبدیل می گردد و گاهی اوقات شاید یک ماه هم آن احساس مشترک بین کلام و موسیقی به وجود نیاید. برای مثال یکی از موفق ترین کارهایی که ساختم قطعه «شهر باران» با صدای «محمد علیزاده»  بود که حین رانندگی و بدون دسترسی به هیچ گونه سازی ساخته شد و فقط احساس بود که تبدیل به یک آهنگ شد.
در مورد نحوه ساخت هم با هر دو شیوه من کار می کنم؛ چه اول ملودی ساخته شود بعد ترانه نوشته شود و چه بالعکس.

* نظر شما راجع به کاور آهنگهای هیت خارجی چیست؟ آیا کلا با مقوله کاور کردن آثار دیگران موافقید؟

کاور کردن هنر نیست و تنها نیاز به اینترنت پر سرعت و آشنایی به منابع خوب دانلود دارد، در کل من با الهام گرفتن از یک قطعه موفق خارجی بیشتر موافقم تا کپی کردن آن.
این موضوع را نه رد می کنم نه تایید. اگر موزیسینی با ذکر نام خالق اثر دست به این کار بزند، بسیار موجه تر است تا این که قطعه را
با نام خود به مردم ارائه دهد که دزدی هنری  و توهین به شنونده محسوب می شود. نمونه هایی داشتیم برای مثال شادمهر عقیلی یا محسن یگانه که قطعه اصلی را هم معرفی کردند و باعث شدند شخصا دنبال نسخه اصلی آهنگ بروم و در پایان از شنیدن هر دو ورژن لذت ببرم. به نظرم در صورت کاور کردن یک قطعه، ذکر نام خالق آن اثر در جهت احترام به آن هنرمند ضروری است.

* در آلبوم جدید فریدون آسرایی در دو قطعه همکاری داشته اید، بازخورد این دو قطعه را چطور دیدید؟

همه کسانی که مرا از نزدیک می شناسند، می دانند که از قدیم صدای «فریدون» یکی از صداهای مورد علاقه ام بوده و هنوز هم بعضی اوقات آلبوم «غریبه» را گوش می دهم و لذت می برم، برای فریدون من 5 قطعه را آماده کردم که قطعه «تسکین» را چند ماه قبل از آلبوم پخش کردیم و قطعات «جاذبه» و «ببخشید» را در آلبوم قرار دادیم و دو قطعه دیگر را تصمیم داریم بعد از آلبوم پخش کنیم که سال آینده این اتفاق خواهد افتاد.
خدا را شکر که هنردوستان و همکاران عزیزم  مثل همیشه به من  لطف داشتند و بازخوردهای خیلی خوبی از دو قطعه ای که در آلبوم بوده گرفتم و هر جا صحبتی از قطعات منتخب آلبوم بوده نام قطعات جاذبه و ببخشید هم آورده شده و از همین جا از فریدون بابت اجرای پر احساسش، سعید زمانی بابت تنظیم قطعه جاذبه و محمد کاظمی و حامد جلیلی بابت کلام خالصانه شان تشکر می کنم که باعث هر چه بیشتر شنیده شدن این قطعات شدند.

* در مورد اینکه اخیرا در مراسم جشنواره ققنوس به عنوان بهترین آهنگساز انتخاب شده اید، توضیح می دهید؟

مراسم ققنوس دغدغه چندین ساله من و سایر همکارانم بوده که آثاری که تولید می کنیم با کمک تصویر و از طریق یک تریبون مجاز به دست مخاطبان برسانیم. این مراسم نوید بخش اتفاقات خوبی ست که امیدوارم در آینده ای نه چندان دور به نتایج خوبی دست پیدا کنیم. مسلما دریافت جایزه بهترین آهنگساز بابت قطعه «ببخشید» در حضور قطعات بسیار زیبای سایر دوستان افتخار بزرگیست. قطعه «ببخشید» مانند قطعه «شهر باران» حاشیه های زیادی داشت و همین حواشی باعث موفقیت این آثار شده است که شاید در یک فرصت دیگر به حاشیه ها بپردازیم.

* از همکاری با بهروز صفاریان برای ما بگویید

بهروزصفاریان از تاثیرگذارترین افراد در زندگی هنری و دنیای آهنگسازی من بوده و همیشه قدردان حمایتهاش بوده و هستم و برادارانه دوستش دارم. همکاری من با بهروز پنج سال پیش با پیشنهاد مدیریت اجرایی پروژه ها و تولیدات موسیقی شروع شد و در طول این سالها خوشبختانه موفق به انجام کارهای خوب و موفقی بوده ایم.
به جرات می توانم بگویم بهروزصفاریان از استثنائات موسیقی پاپ بعد از انقلاب بوده و برای شخص من افتخار بزرگی ست که به عنوان مدیر اجرایی و آهنگساز در کنار بهروز بوده ام و همیشه وقتی ملودی های من را تنطیم کرده، نتیجه کار واقعا متفاوت و تاثیر گذار بوده است . امیدوارم این همکاری همان طور که تا الان ادامه داشته دوام بیاورد و دوستان و دشمنان تحمل دیدن این رابطه دو طرفه سالم ، موفق  و به دور از حاشیه را داشته باشند.


در حال حاضر پروژه  خاصی در بخش تولید دارید ؟

در حال حاضر مشغول به تولید قطعات برای بسیاری از خواننده های صاحب نام و همچنین خواننده های با استعداد و  آلبوم اولی هستم. الان مدیریت هنری و تولید آلبوم سه خواننده جدید، جوان و خوش صدا و متفاوت را نیز بر عهده دارم که به امید خدا در سال آینده کارهایشان را خواهیم شنید و با زمان بندی مناسب اخبار آلبوم هایشان را در اختیار مخاطبان خوب و حرفه ای موسیقی ما قرار می دهم و همچنین به پیشنهاد دوستان و یکی از با تجربه ترین تهیه کنند گان موسیقی، مشغول جمع آوری یک  آلبوم با صدای خودم هستم که در مرحله انتخاب ترانه و ساخت آهنگهاست.
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : یکشنبه 17 اسفند 1393 - 12:23

برچسب ها:

دیدگاه‌ها

یکشنبه 17 اسفند 1393 - 18:13

امیدوارم خلاقیت داشته باشید

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود برای خلق یک اثر هنری نمی توان زمان و مکان تعیین کرد | موسیقی ما