برنامه یاد بعضی نفرات
 
جدید‌ترین اثر محسن شریفیان در اقدامی نادر، روی کشتی ماهیگران دریای خلیج فارس رونمایی شد
احیای موسیقی دریانوردان بوشهری، در میان خلیج فارس
موسیقی ما - آلبوم موسیقی «نِی مِه»، آواز دریانوردان پارسی، روز سه‌شنبه ۸ اردیبهشت ماه در اتفاقی نادر و به مناسبت روزملی خلیج فارس، روی لنج ماهیگیران منطقه «نخل تقی» شهرستان عسلویه رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار موسیقی ما، محسن شریفیان، گردآورنده آلبوم «نی مه» و سرپرست گروه لیان در کشتی در نظر گرفته شده برای این مراسم گفت: «برای همه ما جالب توجه خواهد بود که آلبومی که مربوط به دریا است، روی دریا هم رونمایی شود و ما همه تلاش خود را کردیم تا این آلبوم موسیقی را در فضایی غیرمتعارف رونمایی کنیم.» شریفیان ضمن تقدیری که از سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس، برای ایجاد این فضا کرد گفت: «حضور حمیده ماحوزی، مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد بوشهر در جمع ما نشان‌دهنده حمایت او از موسیقی بومی بوشهر است و حضور این افراد و حمایتشان از این موسیقی از روح بزرگ آن‌ها نشات می‌گیرد.»
 
  • کشورهای عربی می‌خواهند موسیقی ایرانی را تحریف کنند    
سرپرست گروه لیان گفت: «این آلبوم موسیقی ارتباطی به گروه لیان ندارد و در واقع یک اثر ملی است که دینی به گردن من بود. متاسفم که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همه وعده‌هایی که از دولت قبل هم شروع شده بود، این اثر را منتشر نکرد اما بسیار خوشحالم که با کمک آقای موسوی، مدیرعامل موسسه فرهنگی هنری ماهور و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر توانستیم این آلبوم را منتشر کنیم.» شریفیان با توجه به روز ملی خلیج فارس در ادامه گفت: «کشورهای عربی از قبیل عربستان، امارات و قطر به انتشار چنین آلبوم‌هایی به عنوان موسیقی ملی اقدام کرده‌اند اما در کشور ما اتفاقات اینچنینی به این سادگی‌ها می‌سر نیست و لازم بود زمانی که کشورهای عربی مشغول تحریف موسیقی ایرانی هستند این کار را در آستانه روز ملی خلیج فارس انجام دهیم. خیلی‌ها در تاجیکستان و دیگر کشور‌ها در تلاش‏اند سازهای ایرانی را به نام خود ثبت کنند اما صدای هیچکس در نمی‌آید. ما در همینجا می‌خواهیم تا مسئولان فرهنگی کشورمان توجه و دغدغه بیشتری درباره فراموشی سازهای ارزشمند موسیقی بومی داشته باشند. فقط نامگذاری روز ملی به نام خلیج فارس و شعار در این زمینه، به تنهایی نمی‌تواند مقابل کارهای کشورهای عربی کافی باشد و برای همین است که اصرار دارم آواز دریانوردان خلیج همیشه فارس، اینچنین در یک اثر موسیقایی ثبت شود.»
 
  • ماهیگیران کشتی‌های خود را به نوعی مسجد می‌پنداشتند
شریفیان درباره موسیقی این آلبوم گفت: «ما در این آلبوم تلاش کرده‌ایم به گونه‌های مختلف موسیقایی دریا و دریانوردی بپردازیم؛ نوعی از موسیقی که یکی از شریف‌ترین موسیقی‌های کشورمان است و در لحظه لحظه آن پر از یاد خدا است تا آنجا که ماهیگیران، کشتی‌های خود را به نوعی مسجد می‌پنداشتند و در واقع با این آواهای به عبادت می‌پرداختند. اما متاسفانه این موسیقی شریف در حال از بین رفتن است چون کاربری کشتی‌ها و در واقع شکل سنتی دریانوردی با تکنولوژی‌های جدید از بین رفته است.

او درباره اینکه چقدر به اصالت صوتی موسیقی دریانوردی در این آلبوم توجه شده گفت: «طبیعی بود که ما نمی‌توانستیم صوت مورد نظر و باکیفیتمان را در کشتی ضبط کنیم اما کاری که ما در این آلبوم انجام دادیم، استفاده اورجینال از آواهای دریانوردان پارسی است که در استودیو ضبط کردیم. کار دیگرمان این بود که این نوع موسیقی را با دیگر بخش‌های موسیقی بوشهر تلفیق کردیم. متاسفانه همه ما می‌دانیم که بخشی از این موسیقی خواه‌ناخواه تمام خواهند شد اما باید تمام تلاشمان را انجام دهیم که این موسیقی‌ها از بین نروند.»
 
  • این آلبوم یک میراث ملی است
سرپرست گروه لیان این آلبوم را مربوط به خود و گروه‏اش ندانست و آن را تاریخ، هویت و میراث ملی خود و مردمانش برشمارد و گفت: «بدیهی است که دولت هم باید به چنین فضایی توجه بیشتری کند و از ناشران آثار موسیقایی مرتبط با موسیقی نواحی حمایت کند اما مسئولان ما هنوز آن طور که باید و شاید وقت توجه به این موضوعات ارزشمند را ندارند. ما برنامه‌های زیادی برای حفظ و احیای ساز‌ها و آواهای موسیقی منطقه بوشهر داریم و به زودی تجربه‌هایی را در مورد ساز نی‌انبان انجام خواهیم داد که می‌تواند گام موثری برای توجه بیشتر مردم به موسیقی منطقه ما باشد.» او در ادامه اضافه کرد: «موسیقی کار روی لنج‌ها ثبت یونسکو است و در درون خود اسرار و آواهای زیبا و ارزشمندی دارد که حتی با زدن چکش و میخ دارای نشانه‌ شناسی‌های مختلفی است و از این نوع موسیقی‌ها می‌توانیم به صورت رمزی دریابیم که این نشانه‌ها چه هستند.»
 
  • یک هنرمند ایرانی چطور می‌تواند در مورد کشورش بد بگوید!؟
شریفیان با اشاره به اینکه موسیقی آن‌ها ضد دین و مذهب نیست گفت: «ما چیزی نمی‌خواهیم، ما فقط مرغ عشقی، تشنه محبت‏ایم و اتفاقا همین عشق ما است که باعث شده الان اینجا باشیم. من از دوستان می‌خواهم فقط کمی به ما اعتماد کنند و بگذارند ما کارمان را انجام دهیم. یک هنرمند ایرانی چطور می‌تواند در مورد کشورش بد بگوید؟ باور کنید که موسیقی ما ضد دین و ضد مذهب نیست و خاصیت موسیقی ما این است که می‌تواند ارزش‌های معنوی را هم نشر دهد.»
 
  • دریای ما دریای صلح و دوستی است
ماهوزی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر هم که در مراسم رونمایی حضور داشت، گفت: «محسن شریفیان یکی از هنرمندان فعال موسیقی بوشهر است که برای احیای موسیقی بومی این منطقه تلاش زیادی کرده است. او در این زمینه کارهای بسیار خوبی انجام داده که با توجه به روز ملی خلیج فارس، علاقه ما را به این آب و خاک نشان می‌دهد. دریای ما دریای صلح و دوستی است و ما هم از همین دریا با نام خلیج همیشه فارس، مهربانی و محبت یاد می‌گیریم. موسیقی بوشهر با زندگی مردم عجین بوده و هست و ما هیچگاه نمی‌توانیم منکر این بخش ارزشمند و قابل احترام باشیم.»
 
  • تولید این نوع آثار ضروری است
محمد موسوی، مدیر انتشارات «ماهور» هم در گوشه‌ای از سخنان خود گفت: «به اعتقاد من انتشار چنین اثری ضرورت زیادی داشت چراکه باعث می‌شود موسیقی‌های بومی ایران از بین نرود. من هم از محسن شریفیان و سایر همکارانش در این آلبوم تشکر می‌کنم که باعث شدند هفتمین اثر انتشارات ماهور در حوزه موسیقی بوشهر، به این صورت به علاقه‌مندان موسیقی ارائه شود. هر کسی با ذوق خود می‌تواند در پاسداری و نگهداری میراث فرهنگی کشور ما نقش تعیین‌کننده‌ای داشته باشد تا این آثار معنوی از بین نروند.»

محسن شریفیان در انتهای این مراسم گفت: «ما اصلا توقع نداریم بوشهر از سازی به نام «نی‌انبان» حمایت کند چون بعضی‌ها دلشان نمی‌خواهد نی‌انبان در بوشهر بماند و متاسفانه دغدغه مسئولان فعلی ما این مسائل نیست اما دغدغه کسی مثل «محسن شریفیان» این موضوع خواهد بود و با هزینه‌های خودمان این چنین آلبوم‌ها را برای حفظ آثار ملی خود، منتشر خواهیم کرد.»

بعد از این مراسم که با حضور هنرمندانی مثل بهزاد فراهانی، جمشید جهانزاده، بهروز بقایی، سیاوش تهمورث، رضا فیاضی، پرستو گلستانی و شهره سلطانی برگزار شد، نوازندگان آلبوم موسیقی «نِی مِه»، قطعاتی را در حضور این هنرمندان روی عرشه یکی از کشتی‌ها و در میان آب‌های خلیج فارس اجرا کردند.

در ادامه می‌توانید عکس‌های سعید عبدالهی را از این مراسم ببینید. همچنین فیلمی هم از این برنامه تدارک دیده شده که در روزهای آینده در سایت مشاهده خواهد کرد.
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : پنجشنبه 10 اردیبهشت 1394 - 14:00

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود احیای موسیقی دریانوردان بوشهری، در میان خلیج فارس | موسیقی ما