برنامه یاد بعضی نفرات
 
قطعه «برفراز آسمان ها» با تنظیم مجدد «رضا تاجبخش» و صدای «نیما مسیحا» در سالروز تولد «شهرداد روحانی» به او تقدیم شد
هدیه‌ای موزیکال برای یک موزیسین بزرگ
موسیقی ما – نسخه جدید قطعه «بر فراز آسمانها» از ساخته های «شهرداد روحانی» با تنظیم مجدد «رضا تاجبخش» و صدای «نیما مسیحا» منتشر شد. این اثر چندی پیش با حضور جمعی از نوازندگان مطرح موسیقی کشور ضبط و همزمان با سالروز تولد شهرداد روحانی به این موزیسین با سابقه تقدیم شد. قطعه برفراز آسمانها تیتراژ فیلم سینمایی به همین نام بود که در سال 1357 و به کارگردانی مرحوم «محمدعلی فردین» ساخته می شود. زنده یاد «واروژان» سازنده موسیقی متن این اثر بود اما شهرداد روحانی سازنده تیتراژ پایانی این فیلم سینمایی است. اما در هیچ جا حتی در پوستر این فیلم هم نامی از روحانی که آن زمان سن زیادی نداشته، ذکر نمی‌شود.

رضا تاجبخش در کنسرت شهرداد روحانی که 19 اردیبهشت ماه در برج میلاد برگزار شد حاضر می شود و در ادامه تصمیم می گیرد که قطعه برفراز آسمانها را مجددا برای ارکستر تنظیم کند. نهایتا این کار با صدای نیما مسیحا ضبط می شود و عوامل تولید تصمیم می گیرند تا هدیه خود را در استودیو پاپ به شهرداد روحانی تقدیم کنند. آنها در ساعت دوازده و سی دقیقه نیمه شب، و دو ساعت پیش از عزیمت این موزیسین به خارج از کشور، تصمیم خود را عملی می کنند. همین مساله باعث می شود تا فقط برخی از نوازنده های اثر بتوانند در استودیو پاپ و این برنامه حاضر شوند. در قطعه برفراز آسمان ها «علی جعفری پویان»، «میلاد عالمی»، «نیلوفر محبی»، «دانیال جورابچی»، «امیر عظیمی»، «سهراب برهمندی»، «پریسا پیرزاده»، «کریم قربانی»، «مهرداد عالمی»، «ماکان خویی نژاد»، «علیرضا میرآقا»، «امید حاجیلی»، «حسین شریفی»، «ناصر رحیمی»، «ایمان جعفری پویان»، «مسعود همایونی»، «میلاد عباسی»، «فرزان بیژنی» و رضا تاجبخش به عنوان نوازنده حضور دارند. میکس و مسترینگ توسط «حمیدرضا آداب» انجام می شود و «امیر خامنه» و «فرید حامدی» هم به ترتیب عکاس و گرافیست پوستر این کار هستند. 
  • * رضا تاجبخش: اگر قرار بود این کار با دستمزد ضبط شود باید حدود سی میلیون تومان هزینه می شد
رضا تاجبخش درباره این قطعه به سایت «موسیقی ما» گفت:« این کار در اواخر سال 56 یا 57 توسط آقای شهرداد روحانی ساخته شده و پس از آن به اتریش می روند. موسیقی متن فیلم برفراز آسمان ها توسط «واروژان» ساخته می شود و موسیقی تیتراژ را هم آقای روحانی می سازند و توسط یکی از خوانندگان به نام آن زمان اجرا می شود. قطعه برفراز آسمان ها به دلایل مختلفی محجور واقع و دیده نشد. اثر بسیار زیبایی است که من از کودکی با آن خاطره داشتم و به دنبال فرصتی بودم که بتوانم به همان صورت سمفونیک ضبط کنم. شرایط فراهم نمی شد و بودجه لازم هم محیا نبود. زیرا فقط حدود سی میلیون تومان دستمزد همین هنرمندانی که زحمت کشیدند و به عنوان نوازنده در پروژه حضور داشتند، می شد. هنگامی که آقای روحانی به ایران آمد و کنسرتی را در برج میلاد برگزار کرد تصمیم گرفتیم که هدیه ای را به مناسبت سالروز تولدشان به ایران تقدیم کنیم و دوستان نوازنده هم اگر دوست داشتند در این حرکت سهیم باشند. ابتدا به «علی جعفری پویان» و سپس به «حسین شریفی» و به تدریج همه بچه ها جمع شدند و آمادگی خود را اعلام کردند. نکته جالب این بود که هیچ پارتیتوری برای این کار نداشتیم. تنها چیزی که داشتیم همان موسیقی روی فیلم بود و هنوز این قطعه را با کیفیت خوب و جداگانه نداریم. از«محمدرضا عقیلی» عزیزم که در نوشتن پارتیتور و کارهای کامپیوتری به من کمک کرد هم تشکر می کنم. ضبط را به صورت فشرده انجام دادیم و آقای «حمیدرضا آداب» عزیز هم میکس را انجام داد و قبل از پرواز شهرداد روحانی به او تقدیم کردیم. این اثر در سال 57 در استودیو پاپ ضبط شده بود و واروژان پس از این پروژه فوت کرد. آقای روحانی را به استودیو پاپ بردیم و کار را در آنجا برایشان پخش کردیم. برای ایشان جالب بود که پس از حدود چهل سال این قطعه را در همان استودیو شنیدند و خوشحال شدند.»

او دلیل انتخاب نیما مسیحا را هم اینگونه بیان کرد:«به نظر من جرأت خواندن این کار را فقط «نیما مسیحا» داشت. زیرا کار بسیار حماسی است. چند سال قبل هم روی این قطعه تلاش کرده بودیم و کلا هر آهنگی به صدای یک نفر می نشیند. قطعه برفراز آسمان ها هم به غیر از نیما به صدای شخص دیگری نمی نشست. بهترین انتخاب برای من نیما بود.»

او در ادامه افزود:«اتفاقا من خیلی پیگیر کارهای آقای روحانی نیستم ولی چند اثر خاص است که از کودکی با آنها بزرگ شده ام و گوش می کنم. البته از الان به بعد بیشتر پیگیر آثار ایشان خواهم بود. تا همین یکی دو سال قبل نمی دانستیم که موسیقی تیتراژ پایانی برفراز آسمان ها از ساخته های آقای روحانی است و تصور می کردیم که توسط واروژان ساخته شده است. آقای «ویگن داودیان» قبل از انقلاب در استودیو پاپ فعالیت می کردند و ایشان گفتند که این اثر ساخته آقای شهرداد روحانی است. ایشان این کار را همزمان با دومین دهه عمر خود ساختند و برای ارکستر سمفونیک تنظیم کردند و برای آن سن و سال خیلی کار عجیب و غریب و خوبی است.»

تاجبخش به شب کنسرت شهرداد روحانی در برج میلاد هم اشاره کرد و گفت:«باور می کنید که ما در بک استیج حاضر نشدیم و آقای روحانی را هم در آن شب کنسرت ندیدیم؟ فقط آقای روحانی برای قطعه بیز، این قطعه را با پیانو نواختند. من در ردیف یک حضور داشتم بلند شدم و از ایشان درخواست کردم که این قطعه را معرفی کنند. فقط یک مرتبه آن هم در فرودگاه اتریش آقای روحانی را از نزدیک دیدم و هیچ ارتباطی با ایشان نداشتم اما از این پس دیگر اینگونه نخواهد بود.»

او نهایتا ضمن ابراز تمایل به انجام کارهایی از این قبیل گفت:«اگر اثری باشد که قابلیت سمفونیک شدن داشته باشد دوست دارم که باز هم کارهایی از این دست را انجام دهم. می خواهم از همه دوستان نوازنده تشکر کنم و لطف کردند. اگر قرار بود این کار با دستمزد ضبط شود باید حدود سی میلیون تومان هزینه می شد. اما همه آنها به خاطر آقای روحانی و من لطف کردند و این هدیه را به موسیقی ایران تقدیم کردیم. حضور این دوستان به اجرای مجدد قطعه خوبی منجر شد که کمتر شنیده شده بود و امیدواریم که از این پس بیشتر شنیده شود.»
  • * نیما مسیحا: این یکی از قطعاتی است که همه ما با آن خاطره داریم
خواننده این پروژه جزئیات تولید را اینگونه بیان کرد:«این یکی از قطعاتی است که همه ما با آن خاطره داریم. از دوران نوجوانی که وارد گروه کُر تالار وحدت تهران شدم، این قطعه را با دوستان زمزمه می کردیم. خودم هم دوست داشتم و در جمع های دوستانه می خواندم. این اثر سمفونیک است و برای زمان خودش هم کار بسیار بزرگ و فاخری بوده و کمتر آهنگسازی توان ساخته چنین کاری را داشته است. از سوی دیگر در جایی هم ثبت نشده بود که این قطعه از ساخته های چه کسی است. زمانی که من سولوی پیانو این کار در یکی از آلبوم های آقای «شهرداد روحانی» که سال ها پیش منتشر کرده بودند را شنیدم، از تاچ پیانونوازی ایشان متوجه شدم که همان تاچ تیتراژ فیلم «برفراز آسمان ها» است. احساس کردم که این کار باید از ساخته های ایشان باشد و خدا را شکر که پس از سال ها متوجه شدیم این اثر فاخر از ساخته های آقای شهرداد روحانی است. «رضا تاجبخش» با من تماس گرفت و اعلام کرد که این قطعه را مجددا تنظیم کرده ام و می خواهیم به عنوان کادوی تولد به آقای روحانی تقدیم کنیم. من هم با کمال میل پذیرفتم و تقدیم ایشان کردیم. در شبی که قرار بود ایران را ترک کنند در استودیو پاپ، کار را به همراه ایشان شنیدیم.»

مسیحا در پاسخ به این سوال که چرا دستمزدی را دریافت نکرده گفت:« این یک کار کاملا دلی بود و به خاطر علاقه ای که به شخص آقای شهرداد روحانی داشتم و دارم، احساس کردم نسبت به این قطعه دین دارم و باید ادا شود و این کار محجور واقع شده بود. همه باید می دانستند که این کار فاخر و زیبا اثر شهرداد روحانی، آهنگساز بزرگ کشورمان، است.»

او به شبی که همراه شهرداد روحانی در استودیو پاپ حاضر شدند هم اشاره ای داشت:«نسبت به بنده لطف داشتند و ایشان گفتند که فکر نمی کردم کسی را در ایران داشته باشیم که بتواند این قطعه را بدین صورت اجرا کند. لطف زیادی داشتند و نمی خواهم خدایی نکرده حمل بر خودستایی باشد. اما خوشحال هستم که این زحمت دوستان نوازنده و رضا تاجبخش عزیز مورد توجه ایشان قرار گرفت و اجرای بنده را هم دوست داشتند. امیدوار هستم که بتوانیم این کار را به صورت زنده و با ارکستر بزرگ اجرا کنیم. صحبت هایی هم با آقای روحانی انجام شده ولی این مستلزم زمان و برنامه ریزی خاص است.»

نیما مسیحا در نهایت افزود:«کارهای آقای روحانی را دنبال می کردم و علاقه بسیار زیادی به آثار ایشان دارم. آقای شهرداد روحانی یکی از بزرگترین آهنگسازان ما است و کنسرت هایی که رهبری می کنند و روی صحنه می روند دیدنی است. موسیقی متن فیلم برفراز آسمان ها از ساخته های مرحوم «واروژان» است اما تیتراژ پایانی توسط استاد شهرداد روحانی ساخته شد. دوست داشتیم که نسل ما و جوانانی که علاقه مند به کارهای اساتید بزرگی نظیر آقای روحانی هستند، بدانند که این کار چه کسی است. خوشحال هستم که توانستم بخش کوچکی از دین خودم نسبت به این قطعه را ادا کنم.»
  • * علی جعفری پویان:خوشحال هستیم که با استقبال او مواجه شد
علی جعفری پویان اولین نوازنده ای بوده که توسط رضا تاجبخش در جریان این اتفاق قرار می گیرد. این نوازنده ساز ویولن به سایت «موسیقی ما» گفت:«رضا تاجبخش به کنسرت اخیر «شهرداد روحانی» در برج میلاد تهران آمد و در آن برنامه هنگام اجرای قطعه «برفراز آسمان ها» از ایشان خواست که اثر را معرفی کنند. رضا در ادامه تصمیم می گیرد که این قطعه را مجددا برای ارکستر تنظیم کند. پس از اینکه تصمیم خود را با من هم در میان گذاشت. به او پیشنهاد دادم با توجه به اینکه ششم خردادماه سالروز تولد آقای روحانی است، پس به این مناسبت کار را خودش هدیه بدهیم. چند ساعت پیش از عزیمت شهرداد روحانی به خارج از کشور کار را برایش در استودیو پاپ پخش کردیم. این یک هدیه کوچک برای موزیسینی بزرگ بود و خوشحال هستیم که با استقبال او مواجه شد. تمامی نوازنده ها و نیما مسیحا و رضا تاجبخش برای این کار بسیار زحمت کشیدند و خوشحال هستم که خروجی کار را همه اعضای گروه دوست داشتند. از بچه های گروه زهی تشکر می کنم که سنگ تمام گذاشتند و با عشق و علاقه و وسواس، بخش زهی را اجرا کردند. همچنین دلیل اینکه تمام نوازنده ها در آن شب در استودیو پاپ حضور نداشتند این بود که همه چیز بدون همانگی بود و فرصت دعوت از همه عزیزان را نداشتیم.»

قطعه «بر فراز آسمانها» به آهنگسازی «شهرداد روحانی» و تنظیم مجدد «رضا تاجبخش» و صدای «نیما مسیحا» را برای اولین بار از سایت «موسیقی ما» بشنوید و دانلود کنید.
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : جمعه 22 خرداد 1394 - 17:32

برچسب ها:

دیدگاه‌ها

جمعه 22 خرداد 1394 - 19:52

بسیار زحمت کیشدند.واقعا قطعه‌ی بی‌نظیری بود.هم تنظیم و هم صدای گیرای نیما مسیحا این آهنگ رو ماندگار می‌کنه.فقط سوالی که داشتم مربوط به شاعر اثره.اگر پاسخ بدین ممنون می‌شم.

شنبه 23 خرداد 1394 - 08:33
ناشناس

استاد ایرج جنتی عطایی

18.133.19.189
شنبه 23 خرداد 1394 - 09:54
بابک مخاطب موسیقی

دوست عزیزم ترانه سرای این اثر ایرج جنتی عطایی اسطوره ترانه نویسی ایرانه اهنگساز و تنظیم کننده کار هم مرحوم واروژان ه که متاسفانه موسیقی ایران زود از دستش داد

80.71.199.132
جمعه 22 خرداد 1394 - 19:53

عالی. عاشق این ترانه ام. با صدای ابی البته با کیفیت پایین همیشه گوش میدم. خیلی دوست داشتم ک نیما مسیحا هم بخونه. عالیییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییی. دوست دارم تپش از کارای استاد بیات رو با صدای نیما گوش کنم. زنده باد موسیقی فاخر

جمعه 22 خرداد 1394 - 21:52

واقعا قطعه ی عجیبیه. واقعا تنظیم مجدد اون هم عالی شده. قطعه ی عجیب از این آهنگساز پرقدرت. نیما مسیحا هم که واقعا دیگه حرفی نذاشت واسه گفتن، خیلی قدرت داره...
عالی

جمعه 22 خرداد 1394 - 21:55

کار بسیار زیبایی بود,البته حامی عزیز هم میتونست توی این پروژه حضور داشته باشه و به صورت دوصدایی اجرابشه ولی نیما مسیحای عزیزهم بسیار عالی اجرا کرد و چیزی کم نداشت
رضا تاجبخش هم بااین تنظیم فوق العاده دیگه حرفی باقی نگذاشت و مهمترین قسمت کار اینجاست که بدون داشتن هیچ پارتی وفقط از طریق شنیدن ملودی این تنظیمو انجام داده که نشون میده چقدر توی کارش حرفه ای هست و میتونه توی موزیک سمفونیک حرفای زیادی برای گفتن داشته باشه
درکل بسیار زیبا بود و دست همه ی عوامل درد نکنه که کار به این زیبایی تولید کردن

جمعه 22 خرداد 1394 - 22:01

مرسی بچه ها.عالی بود

شنبه 23 خرداد 1394 - 08:30

میشه بپرسم چرا هیچ جا از ترانه سرای این کار اسمی برده نمیشه؟

شنبه 23 خرداد 1394 - 08:30

بسیار عالی.ترانه سرای این قطعه کی بوده؟

شنبه 23 خرداد 1394 - 08:30

این اهنگو ابی 100 سال پیش خونده از این هم بهتر

شنبه 23 خرداد 1394 - 08:30

تا قبل از این اجرا همه می‌گفتند آهنگساز واروژان بوده! حالا می‌گن شهرداد روحانی. از ترانه‌سرا هم هیچ جایی اسم برده نشده جز ویکی‌پدیا که نوشته ایرج جنتی عطایی. fa.m.wikipedia.org/wiki/ترانه‌شناسی_ابی

شنبه 23 خرداد 1394 - 08:30

استاد واروژان آهنگساز این قطعه بودند ک هنگام ضبط این قطعه در استدیو دچار سانحه ی قلبی میشن. درسال پنجاه و شش

شنبه 23 خرداد 1394 - 08:30

واقعا الان دیگه سوال شد واسم ک قطعه اثر کیه.. از هر کی که هست فوق العااادست. هم با صدای ابی و هم نیما مسیحا

شنبه 23 خرداد 1394 - 08:30

مرسییی

شنبه 23 خرداد 1394 - 08:30

Ye kare bi nazir baraye bi nazir tarin pianiste iran

شنبه 23 خرداد 1394 - 08:30

Khoshhalam ba ejraye in kar hame motevajehe vojode in ahange faramosh shodeh shodand.mesle kheili az mussician haee ke mardom ro motevajehe vojodeshon kardam.tarikh ghazye sakhtgyryst.omid varam az in be baad karha va avamel sabt beshavand ta haghe kesi che mady che manavi az bein naravad.

شنبه 23 خرداد 1394 - 08:55

فوقالعاده بود این کار مرسی رضا تاجبخش گرامی،،،ودرود بر صدای اساطیری و جاودانه نیما مسیحای عزیز که بی اندازه فوقالعاده این کار رو اجرا کرده،،،،سپاس و خسته نباشید

شنبه 23 خرداد 1394 - 16:50

جدا فکر کنم این دوستان موزیسین داخل کشور توی عالم رویا سیر میکنند و خودشون رو بهتر از اساتید لس آنجلس نشین میدونن.الکی مثلا ما نمیدونیم یکی از آرزوهای بزرگشون همکاری با اون اساتید بزرگ هست!!
اون از رضا تاجبخش که میگه: یکی از خوانندگان به نام آن زمان(انگار الان به نام نیست یا کسر شان واسه ایشون که اسمی از استاد ابراهیم حامدی ببرن) و اونم از موسیقی ما که اسمی از ترانه سرای کار استاد جنتی عطایی نبردند

شنبه 23 خرداد 1394 - 18:22
علیرضااا

با نظرت 100 درصد موافقم وفا. من نیما مسیحا رو خیلی دوسش دارم هم شخصیتش هم صدای قدرتمندش. ولی اینو بگم ک اگه صدای نیما رو دوست دارم و کاراشو گوش میدم ب خاطر اینه ک با صدای ابی زندگی کردم. این دو صدایی نزدیک بهم دارند و هردو از مفاخر ما هستند. استاد جنتی عطایی هم ک دگه احتیاج ب مدح و ستایش ندارن. لایییییییییییییییییییییییککککککککککککککککک.
لطفا نظرو ثبت کنید. با تشکر

134.114.59.235
شنبه 23 خرداد 1394 - 22:00
vafa

عذر می خوام منظورم از رویا "توهم" بود

68.188.112.145
شنبه 23 خرداد 1394 - 17:43

موسیقی فاخر داره جون میگیره زنده باد نیما مسیحا ورضا تاجبخش واستاد شهرزاد روحانی به خدا حالم امروز از همیشه بهتره نیما مسیحا صدایی بی همتا درتاریخ موسیقی ایران

شنبه 23 خرداد 1394 - 23:29

ممنون از این کار زیبا.
به دوستان پیشنهاد میکنم حتما آهنگ اصلی با صدای گرم ا،حامدی رو بشنون.

یکشنبه 24 خرداد 1394 - 01:02

واقعا فوق العاده است . مسیحا بوچلی ایرانه

یکشنبه 24 خرداد 1394 - 01:40

البته ابی ، بینظیر خونده این کار رو، و کسی هم مانند او نیست، اما مسیحا هم خوب خونده ، می تونه اینگونه کار هارو خوب بخونه ...

یکشنبه 24 خرداد 1394 - 02:24

واقعا رضا تاجبخش کار بزرگی کرد من تعجب میکنم خیلی ها نسبط به این نوع موسیقی بی توجه هستن حالا اگه ساسی مانکن یا یکی مثله امثال این ازش خبر پخش میشد همه الان اینجا جنگ و دعوا راه انداخته بودن ولی چرا نسبت یه این موضوعات همه بی تفاوتن چرا همه نباید استقبال کنن که یه دلگرمی بشه برای ادامه دادن من از همین جا پنجه های طلایی این هنرمند رو میبوسم و بهش خسته نباشید میگم دمت گرم رضا جان تاج سره ما

یکشنبه 24 خرداد 1394 - 08:36

بسیار بسیار بسیار خوب .... دیگه از آهنگای سینتی سایزری خسته شده بودیم به خدا !!!! خدارو شکر یه آهنگ آکوستیکم شنیدیم....
همه چیزشعالی بود ای کاشنیما مسیحاو رضا تاجبخش بیشتر همکاری کنند و واسه آلبوم کار کنن

یکشنبه 24 خرداد 1394 - 12:45

نفس نیما مسیحا رو عشقه .....
چقد خفن بود

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود هدیه‌ای موزیکال برای یک موزیسین بزرگ | موسیقی ما