برنامه یاد بعضی نفرات
 
پویا سرایی بخش دوم پروژه روشنا را منتشر کرد
کلیپ تصویری «روشنا ۲» براساس ونوشه‌ «حمید متبسم»
موسیقی ما - بخش دوم پروژه «روشنا»، اثر دکتر پویا سرایی  بر اساس ونوشه حمید متبسم منتشر شد. پروژه «روشنا» شامل تک‌قطعه های تصویری هستند که با محوریت بداهه نوازی و تکنوازی موسیقی دستگاهی توسط «پویا سرایی»، آهنگساز و نوازنده برجسته سنتور، تولید شده و به مرور منتشر خواهند شد، گفتنیست که هر قسمت روشنا از بداهه نوازیهای کوتاه حداکثر تا ۱۰ دقیقه در یک مایه، گوشه یا دستگاه بصورتِ آوازی یا متریک تولید می شود. تم و واریاسیون بخش دیگری از برنامه های روشناست که در آن تمی پیش فرض از تمهای مشهور از قدما یا موسیقیِ فولکلور اخذ شده و بر مبنای این تم ،واریاسیونهایی عمدتا بطور بداهه خلق می‌شود.

«پویاسرایی» در توپیح این قطعات گفت: «روشنا در بخش‌هایی رجعتی به موسیقیِ دستگاهی و فرمها و محتوایِ کلاسیک آن است و در بخش های دیگر برداشتی آزاد و خلاقانه از موسیقیِ دستگاهی با رویکرد بداهه است. روشنا، عرضه‌ای است از موسیقیِ دستگاهی با رویکردی خلاقانه‌تر و با برداشتِ آزاد از موسیقیِ سنتی. به تأسی از برنامه های گلها و با دغدغه‌ی فرهنگ‌سازیِ بداهه‌نوازی وگسترشِ رپرتوارِ موسیقیِ دستگاهیِ ایران تدوین و منتشر خواهد شد.»

قسمت اول از روشنا، بداهه نواز در دستگاه شور بود که چندی پیش منتشر شد.

در قسمت دوم روشنا، تم اصلیِ قطعه‌ی ونوشه اثر حمید متبسم که در دهه‌ی ۶۰ شمسی توسط گروه عارف و سپس در دهه‌ی ۸۰ شمسی توسط ارکستر سیمرغ اجرا شده بود، دستمایه‌ی بداهه‌پردازیِ سرایی قرار گرفته است.

در ادامه می‌توانید «روشنا ۲» را از تماشاخانه سایت موسیقی ما ببنید و دانلود کنید.
روشنا - 2
دانلود
منبع: 
موسیقی ما
تاریخ انتشار : شنبه 6 تیر 1394 - 12:25

دیدگاه‌ها

شنبه 6 تیر 1394 - 18:09

کلیپ جالب بود و قطعه هم شندینی بود
کاش توضیحات بیشتری همراه کلیپ منتشر می کردید که دقیق آشنا بشیم با این سبک و اگر می شد نت این قطعه رو هم می ذاشتید جنبه آموزشی خوبی داشت
به هر حال ممنون

شنبه 6 تیر 1394 - 18:54

سلام، فکر میکنم جناب پویا سرایی اصلا نمیتونن بداهه نواز باشند، نواخته های ایشون نه مطلب موسیقایی درستی شنیده میشه، نه ملودی خاصی نه زمانبندی درستی که حرفی برای زدن داشته باشه و نه حال و حس خاصی! حیف از اساتیدی چون شهناز و کسایی و ورزنده، اونها هم بداهه نوازی میکردند ولی اون کجا و این کجا. قصدم به هیچ عنوان بی احترامی نیست، ایشون نوازنده ی خوبی هستند ولی ادعای بداهه نوازی بسیار ادعای بزرگیه و کار هرکسی نیست، بیان شخصی لازم داره و حرفی برای زدن. جملات ردیف رو با پاساژ و تحریر بهم وصل کردن بداهه ی قابل شنیدنی نیست به طور قطع. موفق باشید

یکشنبه 7 تیر 1394 - 12:17

سؤالی برای من پیش اومده ممنون میشم جناب سرایی پاسخ بدن اگر روشنا اولین پروژه مداوم بداهه نوازی! در موسیقی ایرانی هست پس اساتیدی مثل شهناز و کسایی و لطفی و مرتضی خان محجوبی و .... که کل عمر بداهه نوازی میکردند کجای موسیقی ایرانی جای میگیرند؟مصرا خواهش میکنم برای من این موضوع رو روشن کنند.

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود کلیپ تصویری «روشنا ۲» براساس ونوشه‌ «حمید متبسم» | موسیقی ما