برنامه یاد بعضی نفرات
 
یکی از بهترین‌های نابغه روس پیش از «پرنده آتشین»
قطعه‌ای که استراوینسکی در سوگ کورساکوف نوشته بود، بعد از 100 سال پیدا شد
موسیقی ما - یکی از آثار ارکسترال اولیه استراوینسکی که از جمله بزرگترین آهنگسازان قرن بیستم است بعد از صد سال که گمان می‌رفت برای همیشه ناپدید شده و از دست رفته است بالاخره در میان انبوهی از دست‌نویس‌های کهنه که در اتاق پشتی کنسرواتوار سنت پترزبورگ انبار شده بود پیدا شد.

استفان والش، متخصص مطالعات درباره استراوینسکی تعریف می‌کند که چطور قطعه‌ای مفقود شده از این آهنگساز بزرگ را در انبوهی از دست‌نویس‌های گرد و غبار گرفته پیدا کرده‌اند.
 
این قطعه که «Pogrebal’naya Pesnya» نام دارد و یک قطعه مخصوص مراسم خاکسپاری است به یاد معلم او، نیکولای ریمسکی کورساکوف کمی بعد از مرگ او در جون 1908 نوشته شده است. این قطعه دوازده دقیقه‌ای فقط یک بار در ژانویه 1909 در کنسرت سمفونی روسیه اجرا شد. این اجرا توسط فلیکس بلامنفلد (Felix Blumenfeld) رهبری می‌شد. اما در تمام این سالیان باور بر این بود که این قطعه در انقلاب‌های سال 1917 یا جنگ داخلی که به دنبال آن اتفاق افتاد از بین رفته است.

استراوینسکی خود این اثرش را به عنوان یکی از بهترین کارهای اولیه‌اش نامیده اما نتوانسته آن را به درستی به یاد بیاورد. او می‌گفت «کنجکاو است بداند قبل از "پرنده آتشین" چگونه آهنگ‌هایی می‌ساخته». پرنده آتشین باله‌ای است که وقتی در سال 1910 توسط کمپانی باله روس متعلق به دیاگیلف در پاریس روی صحنه رفت، برای استراوینسکی شهرتی فوری رقم زد .

ناتالیا براگینسکایا یک متخصص روسی آثار استراوینسکی به یاری مسئول بایگانی کنسرواتوار چندین بار جستجوهای ناموفقی انجام داده بود اما تنها بعد از آنکه قرار شد کل ساختمان تخلیه شود توانست دست‌نویس‌های قدیمی را پیدا کند. این تخلیه به منظور انجام تعمیراتی صورت گرفت و در واقع یک کتابدار دست‌نویس‌ها را دید که در میان انبوهی از دست‌نویس‌های قدیمی که از پشت پیانوهای انبار شده آورده شده بودند قرار داشت. او متوجه شد که آثار پیش رویش همان دست‌نویس‌هایی هستند که براگینسکایا سال‌ها به دنبال آن بوده است. اگر توجه این کتابدار نبود چه بسا این اثر به میان زباله‌ها می‌رفت و یا در بهترین حالت برای صد سال دیگر دوباره انبار می‌شد.
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما

گردآوری و ترجمه:

تاریخ انتشار : چهارشنبه 18 شهریور 1394 - 09:37

دیدگاه‌ها

چهارشنبه 18 شهریور 1394 - 12:16

چه خوب!!

Mas
پنجشنبه 19 شهریور 1394 - 15:13

عااااالى
MAS

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود قطعه‌ای که استراوینسکی در سوگ کورساکوف نوشته بود، بعد از 100 سال پیدا شد | موسیقی ما