برنامه یاد بعضی نفرات
 
«ایران جوان» بدون حضور «شهرام ناظری» رونمایی و منتشر شد
پیروزی بعد از ده سال مبارزه
موسیقی ما - پس از ده سال آلبومی دیگر از شوالیهٔ آواز ایران به انتشار درآمد. اثری با نام «ایران جوان» که آهنگسازی و تنظیم آن را «پیمان سلطانی» برعهده دارد. اثر در قالب دو لوح فشرده منتشر شده است. یک‌ سی‌دی آن قطعات این اثر است و سی‌دی دوم مستندی با نام «بعد از فراموشی» و قطعه‌ای تصویری از‌‌ همان قطعهٔ «ایران جوان». در این اثر علاوه بر شوالیهٔ آواز ایران، جمعی از بر‌ترین نوازندگان نیز حضور دارند. از مازیار ظهیرالدینی، پدرام فریوسفی، بردیا کیارس، زنده‌یاد علیرضا خورشیدفر و بسیاری دیگر. حالا روز گذشته، مراسم رونمایی این اثر برگزار شد، البته «شهرام ناظری» که این روز‌ها، همراه با پسرش «حافظ» کنسرت‌های بسیاری برگزار کرده و در شهرستان‌ها نیز کنسرت‌هایی در پیش دارد، به مراسم رونمایی این اثر در شهر کتاب فرشته نیامد و اثر بدون حضور او و با دیگر عوامل اثر با اجرای «اردشیر صالح‌پور» رونمایی شد، صالح‌پور «ایران جوان» را یک سرود ملی - میهنی دانست که قبل از این‌که به طور رسمی به انتشار درآید، به جان‌ها نشسته است.

آن‌طور که آهنگساز اثر می‌گوید مستند «بعد از فراموشی» را «آرش رئیسیان» کارگردانی کرده و «نیکو یوسفی» پژوهش‌های آن را انجام داده است و کلیپ «ایران جوان» ساختهٔ جمشید ساخته و پرداخته شده است. در مستند «بعد از فراموشی» چهره‌هایی چون زنده یاد سیمین بهبهانی، بیژن ترقی، سید مهمد بهشتی، فرخنده حاجی‌زاده، مسعود احمدی، محسن قانع بصیری، مسعود می‌ری، احمد محیط طباطبایی، محمد باقر ضیایی و دیگران به ایفای نقش پرداخته‌اند. از مراحل آغازین این اثر تا کنون ده سال طول کشیده است، برای همین است که «ضیاءالدین ناظم‌پور» که خود در این اثر به عنوان شاعر چند قطعه حضور داشته است، می‌گوید: «پیمان سلطانی در این سال‌ها بسیار مبارزه کرد تا بالاخره بتواند این آلبوم را به انتشار برساند و حالا در این مبارزه پیروز شده است.»

او می‌گوید تصنیف «ایران جوان» بعد از سرود جاودانهٔ «ای ایران»، دومین تصنیفی است که مردم عامی آن را دوست دارند و از آن استقبال کرده‌اند. او البته به این مساله اشاره دارد که قطعه‌ای که در آن زمان شنیده شده است، دارای نواقصی بوده است که حالا در این اثر به شکل کامل مرتفع شده است. او البته از نقش اجتماعی این اثر موسیقایی در سال‌های اخیر هم گفت: ‌» این قطعه در تمامی اتفاقاتی که طی یک دههٔ اخیر در حوزه‌های سیاسی و اجتماعی رخ داد، مورد استفاده قرار گرفت. علاوه بر آن در بسیاری از انتخابات سال‌های اخیر این قطعه پخش شد.»

 او البته به شکلی صریح از بازخوانی این قطعه توسط «سالار عقیلی» نیز انتقاد کرد و همچنین پخش بدون اجازه‌ی آن از رسانهٔ ملی: «استفادهٔ نابه‌جا و بدون مجوز رسانه‌ها از این اثر به نوعی به نفع اثر شد و باعث شد تا این قطعه موسیقایی در تاریخ ماندگار شود. به هر حال فعلاً خوشحالیم از اینکه قطعه «ایران جوان» به عنوان دومین سرود ملی – میهنی ایران بعد از سرود «ای ایران» در یاد تاریخ و تاریخ موسیقی ایران باقی مانده است و امیدوارم حالا که این قطعه در آلبومی موسیقایی برای مردم عرضه می‌شود بتواند مورد استقبال طیف بیشتری از مخاطبان قرار گیرد.»

در ادامه این مراسم علیرضا پورامید منتقد و پژوهشگر و اردشیر صالح‌پور مدرس دانشگاه پیرامون آلبوم «ایران جوان» و قطعات ملی – میهنی موسیقی ایرانی توضیحاتی را ارائه داد. این در حالی است که با توجه به اعلام برگزارکنندگان مراسم مبنی بر حضور شهرام ناظری خواننده آلبوم در این مراسم، وی تا پایان جلسه در مراسم حضور پیدا نکرد. در بخش‌های آوازیِ قطعهء ۱ پس از اصلاح هارمونی از ملودی مارش ملی ایران اثر «غلامرضا مین باشیان»، در بخش هایِ آوازی قطعهء ۲ با تغییراتی در ریتم و اصلاح هارمونی از ملودی قطعهء سلام اثر «ژان باتیست لومر» و در بخشِ اولِ آوازیِ قطعهء باران با تغییراتی از ملودیِ قدیمی آذربایجانی بهره گرفته شده و همچنین قطعهء شمارهء ۱۲ با سه تار استاد «کلنل علینقی وزیری» به اجرا در آمده است.»

این آلبوم توسط شرکت ایرانگام منتشر شد.
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : شنبه 4 مهر 1394 - 15:13

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود پیروزی بعد از ده سال مبارزه | موسیقی ما