برنامه یاد بعضی نفرات
 
خواننده آلبوم «فقط خودم فقط خودت» در گفتگویی اختصاصی با «موسیقی ما» مطرح کرد
فرهاد جواهرکلام: فروش آلبوم‌های موسیقی در سوپر مارکت‌ها یک معضل بزرگ است
موسیقی ما - «فرهاد جواهرکلام» از جمله خوانندگان با سابقه موسیقی پاپ است. او از سال 1377 به صورت حرفه‌ای فعالیت‌های موسیقیایی‌اش را آغاز کرد و تا به امروز 6 آلبوم با عناوین «عاشق ترین»، «پسر ایرونی»، «فقط خودم فقط خودت»، «هیشکی مثل تو نمیشه»، «بازی درنیار» و «احساسی که دارم» را منتشر کرده که در هر کدام از آنان با چهره‌های سرشناس موسیقی و ترانه همکاری داشته است. باخبر شدیم که فرهاد جواهرکلام در تدارک برگزاری کنسرت‌هایش بعد از ایام محرم و صفر است. گفتگویی کوتاهی با او ترتیب دادیم تا از فعالیت هایش باخبر شویم.
 
  • *فکر می کنم مدت زیادی است که از فعالیت‌های موسیقایی شما خبری در دست نیست. در حال حاضر به چه کارهایی مشغول هستید و آیا به زودی آلبوم جدیدی را منتشر خواهید کرد؟
کم و بیش درگیر کارهای شخصی‌ام هستم و در زمینه موسیقی نیز چون در حال حاضر بازار مناسبی در این حیطه نداریم، ترجیح دادم که یک مقدار با روندی آهسته‌تر پیش بروم. در مورد آلبوم هم خیر، چرا که در حال حاضر آلبوم موسیقی توجیهی ندارد. اما تک آهنگ‌ها و قطعاتی را با مجوز وزارت ارشاد و دفتر موسیقی از طریق سایت های معتبر موسیقی از جمله سایت «موسیقی ما» منتشر خواهم کرد.
 
  • *شما از جمله کسانی هستید که در زمینه هزینه‌های جانبی مانند هزینه اجاره سالن معترض بودید. چرا که معتقدید به خاطر هزینه‌های زیاد شما هم می بایست قیمت بلیت‌ها را افزایش بدهید و این اصلا برای مخاطبان موسیقی خوشایند نیست. با این حال آیا اقداماتی برای برگزاری کنسرت انجام داده اید؟
دقیقا همین طور است. همین الان مبلغ اجاره سالنی که مد نظر داریم با 3 سال پیش متفاوت و تقریبا دو برابر شده است. در صورتی که این سالن زیر نظر دولت محترم فعالیت می کند و دولت می‌تواند تمهیداتی را لحاظ کند که تا به امروز اقدامی صورت نگرفته است. از سوی دیگر برگزاری کنسرت هیچگونه توجیه مالی برای خواننده و برای تهیه‌کننده ندارد. مضاف بر اینکه ما مجبوریم قیمت بلیت‌ها را بالا ببریم و در مقابل هیچ جوابی برای مردم نداریم. به عنوان یک مثال جوانی که دانشجو است و علاقمند به شرکت در کنسرت‌های من است، پرداخت هزینه 150 هزار تومانی برایش سخت خواهد بود و این قضیه اصلا برای من فایده‌ای ندارد. درست است که شاید من بتوانم یک یا دو بار با همین قیمت‌ها کنسرت برگزار کنم اما در نهایت خودم به شخصه رضایت به برگزاری چنین کنسرت هایی ندارم.
 
  • *با تمام این مسائلی که بیان کردید آیا هنوز هم تصمیم به برگزاری کنسرت دارید؟
بله اما ترجیح می دهم که کنسرتم را در یک سالن شخصی همانند «اریکه ایرانیان» که زیر نظر یک شخص مدیریت می شود برگزار کنم. زیرا فکر می‌کنم زمانی که با یک شخص صحبت کنم می‌تواند تعاملات لازم را داشته باشد. ما چندین و چند بار نسبت به این قضیه اقدام کردیم و حتی طی جلساتی نیز با جناب آقای «پیروز ارجمند» در این رابطه گفتگوهایی انجام دادیم. گفتیم که ما در حال انجام کارهای فرهنگی و هنری هستیم و شما می توانید اقداماتی در راستای کم کردن اجاره سالن‌ها انجام دهید و یارانه‌ای برای این داستان قائل شوید. چون ما برای علاقه مندان موسیقی و جوانان فعالیت می کنیم. درست است که ما از این قضیه نیز به مقدار کمی درآمد کسب می کنیم ولی همه ی داستان بعد مالی آن نیست.
 
  • *با نگاهی دیگر به این داستان هم می توان گفت که برگزاری کنسرت از جمله عوامل بقای یک خواننده نیز به شمار می رود، این طور نیست؟
بله اما چه قیمت؟ به قیمت ظلم در حق مردم و کسانی که من را به این نقطه رساندند. مردمی که اگر نبودند من نوعی به این نقطه و جایگاه امروزی‌ام نمی‌رسیدم.
 
  • *کمی از داستان کنسرت فاصله بگیریم و به این نکته که چرا قصد ندارید دوباره مجموعه‌ای را در قالب آلبوم منتشر کنید بپردازیم.  با وجود اینکه شما پیش از این 6 آلبوم منتشر کردید و در هر کدام از آلبوم‌هایتان با چهره‌های سرشناسی همکاری داشته اید. چرا از ادامه این راه منصرف شده اید و صرفا به انتشار تک آهنگ ها بسنده کردید؟ به شخصه فکر می‌کنم در میان آلبوم‌هایتان آلبوم «فقط خودم فقط خودت» در زمان خودش از جایگاه خوبی برخوردار شد.
 متاسفانه سایت اینترنتی غیر مجاز دانلود آهنگی که این روزها نیز جنجال زیادی پیرامونش بوجود آمده، کارها را به صورت رایگان برای دانلود بر روی اینترنت قرار می داد که شاید از یک جهت باعث می شد که مردم کارها را بشنوند. اما از سوی دیگر به ضرر خواننده بود چرا که مردم را به مجانی گوش‌کردن کارها عادت داد. آلبوم به محض انتشار بر روی این سایت قرار می گیرد و مردم آن را دانلود می کنند. با همه این تفاسیر شرکت‌های فرهنگی که در زمینه موسیقی فعالیت می کنند هم به تعداد کمی رسیده‌اند و متاسفانه اکثرا ورشکست شده‌اند که با این وجود تیراژ آلبوم به 50 هزار تا هم نمی رسد. آلبوم «فقط خودم فقط خودت» که شما مثال زدید در زمان خودش از فروش خوبی برخوردار شد که فکر می کنم بالای 700 هزار نسخه از آن فروخته شد.
 
  • 700* هزار نسخه از یک آلبوم آمار کمی نیست با این وجود که در آن زمان آلبوم‌ها به صورت نوار کاست عرضه می شدند. دلیل این داستان چه بود؟
بله آن زمان آلبوم‌ها به صورت نوار کاست عرضه می شدند و در کنارش به صورت سی دی هم تعدادی منتشر می شد. زمان آلبوم «فقط خودم فقط خودت» هم من و هم شرکت به منفعت مالی رسیدیم و همین که دستمزدهای خوبی بابت کارها دادیم و مردم برای کارها ارزش قائل بودند. اما امروز کمتر کسی از فروشگاه‌های محصولات فرهنگی خرید می کند. امروز آلبوم‌های موسیقی در سوپر مارکت‌ها به فروش می رسند که این مسئله یک معضل بزرگ است. یک سوپرمارکت به مدت یک هفته آلبوم شما را بر روی پیشخوان قرار می دهد و پس از یک هفته آن را بر می دارد و به جایش کالای دیگری را قرار می دهد. در صورتی که یک فروشگاه فرهنگی همیشه آلبوم شما را در آرشیوش دارد. خرید یک آلبوم موسیقی از سوپر مارکت مثل این می ماند که شما بخواهید از همان سوپر مارکت کت و شلوار بخرید. به یاد دارم آلبوم من پس از چند ماه به فروش خوبی دست پیدا کرد و جا افتاد و شما می توانستید در آن زمان به هر یک از سی دی فروشی‌های معتبر مراجعه و آلبوم را تهیه کنید.
 
  • *شما به مدت کوتاهی هم بخاطر پخش یک موزیک ویدیو ممنوع الفعالیت بودید، جریان پخش آن ویدیو چه بود؟
متاسفانه ویدیوی من و تعدادی دیگر از خوانندگان توسط کارگردان آن کارها به صرف معرفی رزومه شان منتشر شد که ممنوع‌الفعالیتی من را به دنبال داشت. اما بعدا برای دوستان در وزارت ارشاد این داستان ثابت شد و من مجددا به فعالیت‌هایم ادامه دادم. من یکی از افرادی هستم که تا به امروز در حیطه ی مجاز فعالیت کرده‌ام. زمانی که آلبوم «هیشکی مثل تو نمیشه» را آماده پخش کردم در کنارش برای احترام به مخاطبم سی‌دی دیگری را که در آن موزیک ویدیویی با مجوز ارشاد ضبط شده بود، قرار دادم. بعد از چندین ماه متاسفانه کارگردان کار این ویدیو را به شبکه‌های ماهواره‌ای برای پخش سپرد.
 
  • *و حرف پایانی؟
امیدوارم که بعد از ماه محرم و صفر اتفاق های خوشایندی رخ دهد. کنسرتم را برگزار کنم و همینطور چندین قطعه را با مجوز وزارت ارشاد از طریف سایت‌های معتبر موسیقی منتشر کنم.
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : پنجشنبه 21 آبان 1394 - 11:25

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود فرهاد جواهرکلام: فروش آلبوم‌های موسیقی در سوپر مارکت‌ها یک معضل بزرگ است | موسیقی ما