برنامه یاد بعضی نفرات
 
نشستی خبری با یک صندلی که تا انتها خالی ماند
مانی رهنما: بابک بیات می‌گفت هیچ‌وقت دنبال پول نباش و کاری کن پول دنبال تو باشد
موسیقی ما – نشست خبری کنسرت 28 دی ماه «مانی رهنما» در تالار وحدت با حضور این خواننده، دکتر محمدرضا چراغعلی و علیرضا شمس اسکندی صبح امروز در تالار وحدت برگزار شد.

به گزارش «موسیقی ما»، درابتدای این نشست و پیش از آغاز آن یغما گلرویی و دکتر محمدرضا چراغعلی پشت تریبون نشستند تا مانی رهنما نیز به این جمع اضافه شود و برنامه آغاز شود و تاخیر نیم ساعته این اتفاق باعث شد شبهه ممنوعیت حضور «یغما گلرویی» در این نشست خبری خیلی زود در بین خبرنگاران حاضر در جمع دهان به دهان شود. زمانی که تاخیر پیش آمده با اعتراض خبرنگاران حاضر رو به رو شد، یکی از برگزار کنندگان یک مشکل فنی را دلیل اصلی این تاخیر عنوان کرد و به مرور سوالات خارج از نشست خبری به «یغما گلرویی» ختم شد که آیا حضور شما در این نشست مشکلی بودجود آورده؟ این ترانه سرا در پاسخ به این سوال گفت: «فعلا چیزی را رسما به ما نگفته اند و اگر تاخیر پیش آمده برای ممانعت از حضور من در پشت تریبون است، حاضرم در کنار شما اهالی رسانه شاهد برگزاری این برنامه باشم.»

پس از دقایقی مانی رهنما وارد محل برگزاری برنامه شد و ضمن عذرخواهی از حاضرین، دقایقی را با یغما گلرویی به صورت خصوصی صحبت کرد و پس از این صحبت، یغما گلرویی در کنار خبرنگاران و اهالی رسانه نشست تا این نشست خبری پس از حدود 40 دقیقه تاخیر، صندلی خالی یغما گلرویی که تا انتهای نشست خالی ماند و یک حاشیه عجیب آغاز شود.

در آغاز این برنامه «یغما کلرویی» از اهالی رسانه حاضر در جمع خواست که روند همیشگی و روتین برنامه حفظ شود تا روند اطلاع رسانی کنسرت مانی رهنما با حاشیه پیش آمده بابت ممنوعیت حضور و صحبت او در این نشست، تحت تاثیر قرار نگیرد.

مانی رهنما در ابتدای این نشست خبری درباره کنسرت «یادمان بابک بیات به روایتی نو» گفت: «درباره کنسرت 28 دی ماه شبهاتی ایجاد شده است که لازم میدانم در این باره توضیحاتی را ارائه دهم. در برخی رسانه ها عنوان شده بود که در این کنسرت من قرار است تمام: آثاری که زنده یاد بابک بیات ساخته اند را بخوانم که این موضوع صحیح نیست. این برنامه همان طور که پیش از این نیز توضیح دادم قرار بود در سالروز درگذشت استاد بیات برگزار شود که متاسفانه سالن وحدت رزرو بود و امکان برگزاری این برنامه وجود نداشت. ولی انگیزه من برای برگزاری این برنامه کمرنگ نشد و سعی و تلاشم بر این بود که حتما آنرا روی صحنه ببرم. بابک بیات برای من همیشه بزرگ و ماندنی بوده و هست و دوست داشتم یک شب ویژه به یاد ایشان رقم بزنم.قطعاتی که در این کنسرت قرار اسن اجرا شوند، همه از آثار استاد بیات نیستند ولی قطعا کلیت این برنامه با یادی از این بزرگ مرد موسیقی ایران برگزار خواهد شد. البته اگر اجازه برگزاری داشته باشیم. چون اتفاق پیش از نشست امروز باعث شد متوجه شویم که برای هر قدم و اتفاقی باید از این پس مجوز و اجازه بگیریم.»

* پسلرزههای اجرا با دکتر چراغعلی

مانی رهنما در توضیح دلیل حضور دکتر «محمدرضا چراغعلی» در این نشست خبری توضیح داد: «پیش از اینکه شما از من این سوال را بپرسید، می‌خواستم در این باره توضیح بدهم. چندی پیش اجرایی مشترک با دکتر چراعغلی را در مراسمی‌تجربه کردم که البته اولین اجرای مشترک ما نیز بود. ایشان با پیانو من را در این اجرا همراهی کردند تا یکی از بهترین شب های زندگی من رقم بخورد. بعد این اجرا به قدری واکنش های مثبت و انرژی مثبت به سمت من آمد که تصمیم گرفتیم در کنسرت پیش رو نیز با افتخار در خدمت دکتر چراغعلی باشیم.»

دکتر محمدرضاچراغعلی نیز در این باره گفت: «اجرای دو هفته پیش با مانی رهنما اجرای خوب و قابل توجه بود. مانی رهنما از جمله خواننده های شناسنامه دار این مملکت است. در دوره ای که خواننده های تاریخ مصرف دار بازار را در اختیار دارند، مانی رهنما از معدود چهره هایی است که صاحب اندیشه و دانش خوانندگی است و با موسیقی فاخر و کلامی‌فکر شده در این حوزه فعالیت می‌کند. او از لحاظ اجرا و تکنیک جزو بهترین های ایران است و سابقه دوستی و همکاری ما به بیش از هجده سال می‌رسد. من وقتی قرار است برای مانی رهنما پیانو بزنم، با اطمینان ساز می‌زنم و می‌دانم مانی رهنما بدون ایراد با من پیش می‌آید.»

علیرضا شمس اسکندی (تنظیم کننده قطعات این کنسرت برای ارکستر) نیز درباره جزئیات ارکستر و محتوایی این کنسرت توضیح داد: «دراین کنسرت حدود سی نوازنده در بخش های مختلف روی صحنه خواهند آمد. سکشن بادی و کوبه ای و... به تناوب در ارکستراستفاده شده استو رویه این برنامه کمی‌نسبت به اجراهای معمول فرق دارد. برخی غافلگیری ها نیز در صول برنامه هست که در شب برنامه ازآنها رونمایی خواهد شد.»

* وسیلهای برای تجارت

مانی رهنما در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر دلایل اوج گیری و چربیدن موسیقی پاپ تاریخ مصرف دار کنونی به آثار برخی خواننده‌های شناسنامه‌دار و صاحب اندیشه، توضیح داد: «دریچه دید هر کار گروه در هر هنری و کاری مختص به خود آن کارگروه است. من قبول نداشته و ندارم که هنر وسیله‌ای باشد برای تجارت. هنر برای ذات و عشق باید باشد و کار خوب اگر تداوم داشته باشد، مخاطب هم به مرور سمتش می‌آید. بابک بیات همیشه می‌گفت :هیچوقت دنبال پول نباش و کاری کن پول دنبال تو باشد. ما در کشوری فعالیت می‌کنیم که متاسفانه موسیقی تکلیفش با خودش مشخص نیست. ترانه سرایش بخاطر سرودن شعر و برخی تفکراتش، اجازه کار ندارد. ترانه سرایی که خون دل خورده تا یک عاشقانه متولد شود. من بیست سال است که کار می‌کنم ولی مردم چهره من را نمی‌شناسند و فقط اسمم را شنیده اند. چون رسانه ای برای موسیقی نداریم که بتوانیم آثارمان را آنجا ارائه دهیم. از آن سو طیف موسیقی زیرزمینی با موزیک ویدئوها و آثار تصویری و استفاده از رسانه هایی که مطابق قانون ممنوع اند، کلی به چشم می‌آیند و با یک عذر خواهی وارد مارکت رسمی‌می‌شوند. من نمی‌گویم چرا آنها بله و ما خیر. حرفم این است که روند و جریان حاکم از ریشه اشتباع و سرشار از تناقض است. در این فضای نابرابر، دلها شکسته می‌شوند. من تاجر نیستم ولی وقتی دلم بشکند، قطعا روی آثارو روند کاری من هم تاثیر می‌گذارد. وقتی می‌بینم در فضایی حق ها از بین می‌رود، قطعا انگیزه ها هم کم می‌شود. یغما گلرویی حرف جالبی می‌زد و می‌گفت: الان زمانه ای نیست که تو را پیداکنند. تو باید زیر نور بروی تا دیده شوی. این بالانس و تناقض باید از سوی مدیریت فرهنگی کشور خط دهی شود. خیلی ها در دوره کنونی در جایگاه خود نیستند وخیلی ها هم انگیزه ای برای کار ندارند. حالا اینکه ما پوست کلفت شده ایم و داریم پیش می‌رویم واقعا جریانش جوری ست که داریم مبارزه می‌کنیم.»

دکتر محمد رضا چراغعلی نیز درباره این موضوع معتقد بود: «موسیقی صنعتی است که برای پیشرفت نیاز به سیکل و روندی دارد که پارگی این مسیر در هر بخشی می‌تواند کلیت این جریان را تحت تاثیر قرار دهد. ما در کشور هیچ متولی مشخصی برای موسیقی نداریم. موسیقی کودک یتیمی‌است که خودش راه و مسیر خود را پیش می‌برد. موسیقی باید درست شنیده شود تا دیده شود و مردم این حق را داشته باشند تا انتخاب کنند. این جنگ نابرابر است که برخی ها با موزیک ویدئو و استفاده از برخی امکانات دیده و شنیده می‌شوند و و بعد با یک عذرخواهی وارد فضای رسمی‌می‌شوند و جالب است که حمایت های از آنها هم از دیگران بیشتر است. نداشتن مدیا باعث می‌شود خواننده ای مثل مانی رهنما با این قدرت و عظیمت صدا و تکنیک، تا این حد در حق اش اجحاف شود. در رسانه ها و صدا و سیما گاها می‌بینیم که ما منبع صدا را نمی‌بینیم و صدا را می‌شنویم. ما تصویر را از موسیقی حذف کرده ایم و با این کار پنجاه درصد جذابیت را از بین برده ایم. بعد انتظار داریم خود صدا شنیده شود.»

* آن سالهای عجیب

خواننده «مرسدس» در توضیح دوره هفت سال سکوتش و عدم انتشار آلبوم در آن دوره خاص توضیح داد: «اولا که قطعا هر خواننده ای موظف به انتشار سالیانه آلبوم نیست. ثانیا باید توجه داشته باشید که آن هفت سال در کدام دوره تاریخی ایران بوده که من آلبومی‌را منتشر نکردم. بعد زمانی آمد که دیدم همه مشغول تخت‌گاز رفتن هستند، من توانایی زیگزاگ رفتن میان آن‌ها را نداشتم، برای همین فکر کردم اگر بزنم کنار خیلی بهتر است. گذاشتم کمی‌شرایط عوض شود و روزها بگذرند. در آلبوم جدیدم از صاحب همین صندلی خالی این نشست چند قطعه خوب خوانده ام که قطعا مورد توجه قرار خواهند گرفت. » رهنما ادامه داد: «کنسرت پیش رو اعلامیه ای است که درباره حرکت آینده من قرار است بگوید. باید بپذیریم که در هر دوره ای، باید نسبت به فضای فعلی آن جامعه وامنش درست نشان داد. نگاه من به آثارو نوع کارم عوض نشده ولی در تنظیم و محتوا، در پی خلق فضایی جدید هستم.»

* خود کرده را تدبیر نیست

در بخش دیگری از این نشست «دکتر محمدرضا چراغعلی» درباره اوضاع بر آشفته حاکم بر فضای موسیقی پاپ در دوره حاضر توضیح داد: «ما هر ضربه ای که خورده ایم از خودمان خورده ایم. نگاه فرهنگی و هنری به موسیقی کم شده و تا حدودی از بین رفته است. بیشترین ضربه را خود اهالی این صنف به خودشان وارد آوردند و با آوردن افرادی که هیچ نشانی از اصول هنر در وجودشان نبود باعث شدند اوضاع تا این حد در موسیقی به فضای بیزنس و تجارت تبدیل شود. یک سری از آدمها مال این صنعت نبودند. اگر در کشور ما یک فستیوال موسیقی برگزار شود و همه مردم آنرا از تلویزیون ببینند، آن وقت خواهید دید که چه اتفاقاتی در موسیقی کشور پدید می‌آید. تکنولوژی چه تاثیر شگفت انگیزی را در می‌تواند در جامعه بوجود بیاورد و دیدن این اجراها چقدر فضا را می‌تواند عوض کند.» چراغعلی گفت: «باید شرایط رقابت صحیح و مساوی مهیا شود و البته من خوشحالم که این روزها بسیاری از در اصطلاح ستاره های موسیقی به من مراجعه می‌کنند و و می‌گویند «می‌خواهیم یک کار خوب تولید کنیم و بخوانیم» و همین که خودشان از این فضای کاذب و عمومیشده خسته شده اند، نشان دهنده شدت اضطرار در بازنگری فرهنگی در موسیقی کشور است. اداره موسیقی در 30 سال گذشته تنها روی یک آلبوم موسیقی پاپ سرمایه گذاری کرده با وضوعیت حجاب که آن آلبوم هم سرانجام منتشر نشد. این حسن ختامی‌برای همه صحبت های من مبنی بر روند مدیریت موسیقی در کشور می‌تواند باشد.»

کنسرت «یادمان استاد بابک بیات به روایتی نو» در تاریخ 28 دی ماه در تالار وحدت روی صحنه خواهد رفت.
منبع: 
اختصاصی سایت «موسیقی ما»
تاریخ انتشار : یکشنبه 20 دی 1394 - 19:53

برچسب ها:

دیدگاه‌ها

یکشنبه 20 دی 1394 - 22:13

Mani rahnema joz maadod behtarinhaye ma??

دوشنبه 21 دی 1394 - 07:56

دمتون گرم که از مانی رهنما می نویسید. متاسفانه خوانندگان عالی با صداهای قوی و پرصلابت هیچوقت در ایران طرفداران پرشمار نداشته اند نمونه اش زنده یاد فرهاد مهراد البته قبل از انقلاب و زمانی که در اوج بود رو عرض می کنم نه پس از مرگش!

دوشنبه 21 دی 1394 - 09:20

مگر قرار نبود حمزه يگانه تو اين اجرا پيانو بزنه؟ چي شد؟ البته حمزه براي اجراي پاپ واقعا حيفه..حروم كردن وقت و استعداد يك جزمن ه

دوشنبه 21 دی 1394 - 09:20

این کسی که شما اینجوری راجبش حرف میزنید یکی از بزرگای موسیقی ایران و شاگرد استاد بابک بیات بوده

دوشنبه 21 دی 1394 - 09:20

از کنسرت خراطهااا چرا فیلم نزاشتییین

دوشنبه 21 دی 1394 - 09:20

Moteasefam baraye kasaei ke az musghi chizi nemidoonan o mian darbare bozorgaye musighi sobat mikonn,na be tarif balke be masjhare kardan

چهارشنبه 23 دی 1394 - 13:20

متاسفم برای شما که در مورد مانی رهنما که یکی از ستونهای موسیقی کشور به حساب میاد اینجورین صحبت میکنین.موسیقی گوش خوب درک خوب میخواد عزیزان

چهارشنبه 23 دی 1394 - 16:22

فرض کنید بنده میدونم مانی و حامی عزیز شاگرد استاد بیات هستن، فرض کن من طرفدار اون دو تا البوم مانی هستم فرض کن از نزدیک هم در جریان فعالیتهای هنريش بودم، و با استعداد های نابش هم آگاهی دارم ، حالا از نوع کامنت قبلی منو بخون و نظر تو بگو. و این نکته رو هم در نظر داشته باشین کیفیت از دل کمیت در می آد. فعالیت باید کرد تا بزرگ شد .

پنجشنبه 24 دی 1394 - 09:03

از نو

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود مانی رهنما: بابک بیات می‌گفت هیچ‌وقت دنبال پول نباش و کاری کن پول دنبال تو باشد | موسیقی ما