برنامه یاد بعضی نفرات
 
موسسهٔ ماهور چند اثر جدید منتشر کرد
از باخ تا غلام مارگیری
موسیقی ما - «بررسی موسیقی باخ» با بررسی و رهبری لئونارد برنستاین با ترجمه و گویندگی «بابک بوبان» و دو مجموعه از موسیقی‌های نواحی با نظارت «محمدرضا درویشی» از جمله جدید‌ترین تولیدات موسسهٔ ماهور هستند که منتشر شده است. بابک بوبان دربارهٔ اثر «بررسی موسیقی باخ» می‌گوید: «در این برنامه به وضوح می‌شود یکی از اصل‌های بنیادین برنستاین در تعلیم وتربیت موسیقی را دید: اینکه اگر بیشتر بدانیم، بیشتر لذت می‌بریم و اگر با موسیقی یا نوعی از موسیقی انسی نداریم، علت این است که آن را نمی‌شناسیم. برنستاین موسیقی عظیم و عجیب باخ را مو به مو بررسی می‌کند تا با تمام فکر و احساس ببینیم که آن اصل حاکم است.»

اما مراسم آییینی خانقاه قادریهٔ کردستان (سنندج) با هنرمندی استادحاج خلیفه میرزا آغه غوثى و گروه عرفان قادریه‌ى کسنزانى کردستان با پژوهش، گردآوری و متنی از «محمد رضا درویشی» از دیگر آثار این موسسه است که به تازگی به انتشار درآمده است. مراسم ذکر خانقاه قادریه مراسمِ آیینی پیروان قادریه است که در شب‌های سه شنبه و جمعه در خانقاه آن‌ها در سنندج برگزار می‌شود. در این مراسم دراویش پس از ستایش خدا و پیامبر (ص) به گفتن ذکر یا تهلیل می‌پردازند و بعد نوبت به ذکر قیام یا سماع می‌رسد و درویشان با گشودن و‌‌ رها کردن گیسوان خود، هماهنگ با صدای دف و طاس، ذکر حی الله را آغاز می‌کنند و به تدریج به حالت خلسه می‌روند و از خود بی‌خود می‌شوند.

مولودخوانی (ذکر حلقه) با آواز ودف غلام مارگیر و عباس سماعى با نظارت محمدرضا درویشی نیز از دیگر آثاری است که به تازگی توسط این موسسه منتشر شده است. متن این اثر را «مریم قرسو» نوشته است. مولودخوانی مراسمی است آیینی که در گذشته فقط در بزرگداشت زادروز پیامبر اسلام (ص) برگزار می‌شد اما امروز آواز‌ها و موسیقی آن در دیگر مراسم شادی، مانند اعیاد مذهبی و جشن‌های عروسی نیز اجرا می‌شود. در این مراسم حاضران با ریتم آواز‌ها و دف به آرامی و به طور موزون به راست و چپ یا جلو و عقب حرکت می‌کنند. مولود خوانی می‌تواند در چند بخش اجرا شود و هر بخش بین سی تا پنجاه دقیقه به طول بینجامد.
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : دوشنبه 21 دی 1394 - 13:15

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود از باخ تا غلام مارگیری | موسیقی ما