برنامه یاد بعضی نفرات
 
«رقص با لحظه‌ها» به نوازندگی هوشیار خیام روی صحنه می‌رود
فرید عمران: هوشیار خیام اولین پیانیستی است که در ایران به دلم نشسته است
موسیقی ما - روز دوشنبه پنجم بهمن ماه قرار است در تالار رودکی اجرایی از منتخب آثار پیانویی موسیقیدان و رهبر بزرگ ارکستر، دکتر فرید عمران توسط هوشیار خیام روی صحنه برود. دکتر فرید عمران، آهنگساز این آثار درباره این اجرا به «موسیقی ما» می‌گوید: «این‌ها گزیده آثاری هستند از دورانی که من سیزده چهارده ساله بودم تا امروز که هفتاد سال را پشت سر گذاشته‌ام و حالا قرار است در این برنامه یک مجموعه کوچک از آثار پیانویی من توسط هوشیار خیام اجرا شود.»

این رهبر ارکس‌تر درباره فعالیت‌های خود در این سال‌ها می‌گوید: «بعد از هفتاد سال زندگی و تولید صد‌ها اثر و کنسرت‌هایی که در دنیا برگزار کرده‌ام، تا به حال هیچ مجموعه‌ای را با نام خودم چاپ نکرده‌ام که البته این موضوع می‌تواند یک درس بزرگ برای آهنگسازان جوان باشد. البته چندین کتاب موسیقی از من منتشر شده اما این اولین‌بار است که قرار است آثار پیانویی من در ایران اجرا شوند و بعد از آن هم این آثار به صورت آلبوم منتشر خواهند شد.»

با توجه به این توضیحات، اینکه چگونه این همکاری بین او و هوشیار خیام صورت گرفته و چه اتفاقی منجر به اجرای آثار این موسیقیدان به این صورت در ایران شده می‌تواند جالب توجه باشد. دکتر عمران درباره این موضوع می‌گوید: «من واقعا از این اتفاق خبر نداشتم. گویا با آقای هوشیار خیام که استاد دانشگاه هنر هم هستند، دانشجوهای مشترک داشته‌ایم که آن‌ها از من برای آقای خیام حرف زده‌اند و فکر می‌کنم حدودا دو، سه ماه پیش شخصی به هوشیار خیام مراجعه می‌کند و آثار من را به او نشان می‌دهد. او هم برای اجرای این آثار به شوق می‌آید. بعد از این اتفاق ایشان به ملاقات من آمد و این شوق در او به شدت ریشه گرفت به نحوی که عزم را جزم کرد و بدون اینکه من حتی اطلاع داشته باشم، قرار تالار رودکی را گذاشت و مجوز این اجرا را از وزارت ارشاد گرفت و به من گفت که شما هم دعوت هستید. من هم با لبخند و ذوق گفتم: بسیار خب، یک‌بار هم ما مه‌مان آثار خودمان شویم.»

فرید عمران پیش از این شاگرد استادانی چون مرتضی حنانه و یوسف یوسف‌زاده بوده و همزمان نزد آهنگساز و پیانیست روس، لئونید ساموس آهنگسازی را فراگرفته و سپس در کنسرواتوار لندن تحصیل در رشته آهنگسازی را تا درجه استادی به پایان رسانده است. او درباره هوشیار خیام که موسیقی را در دانشکده موسیقی دانشگاه هنر و کالج ترینیتی لندن خوانده و جهان موسیقایی متفاوتی را رقم زده است می‌گوید: «من احساس کردم هوشیار خیام پیانیست قابلی است و احساس خیلی خوبی از نوازندگی او به من دست داد. وقتی برای اولین‌بار جملاتی از موسیقی من را اجرا کرد‌‌ همان موقع گفتم او‌‌ همان کسی است که باید در این مملکت این کار را انجام دهد. در خارج از ایران آثار من اجرا شده بودند اما در ایران آقای هوشیار خیام اولین پیانیستی است که به دلم نشسته است.»

کنسرت «رقص با لحظه‌ها» به آهنگسازی فرید عمران و نوازندگی هوشیار خیام روز دوشنبه ۵ بهمن ماه، ساعت ۲۰ در تالار رودکی برگزار می‌شود.
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : دوشنبه 28 دی 1394 - 12:41

برچسب ها:

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود فرید عمران: هوشیار خیام اولین پیانیستی است که در ایران به دلم نشسته است | موسیقی ما