برنامه یاد بعضی نفرات
 
ارکستر سازهای ملی کره، قطعه‌ای از فخرالدینی را بر اساس موتیفی از دوتار خراسان نواخت؛
ارکستر موسیقی ملی ایران و ارکستر سازهای ملی کره نواختند
موسیقی ما - ارکستر موسیقی ملی با مدیریت هنری «فرهاد فخرالدینی» سالِ جدید را با قدرت آغاز کرد. این ارکستر شب گذشته ارکستری را به صورت مشترک با ارکستر سازهای ملی کره‌ی جنوبی برگزار کرد که در آن هم رییس‌جمهور کره‌ی جنوبی حضور داشتند و هم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و حالا نیز خود را برای برگزاری برنامه‌های دیگری آماده می‌کند که از جمله‌ی آن اجرایی با همراهی «لوریس چکناواریان» است و بعد از آن هم برنامه‌هایی با همراهی «اسماعیل واثقی» و «محمد معتمدی» دارد و در این میان استادِ کهنه‌کار برنامه‌های دیگری نیز برای اجرا دارد که خود رهبری خواهد کرد.

اما شب گذشته، «پارک گئون هی» - رئیس جمهور کره جنوبي- به همراه «علی جنتی» - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی- در برج میلاد برنامه‌ای برگزار کردند که رهبر کره‌ای پیش از آن، از قدرت نوازندگانِ جوانِ ارکستر ابراز شگفتی کرده بود. این ارکستر به همراه تعدادی از نوازندگان ارکستر موسیقی ملی، قطعه‌ی «ابن سینا» را نواختند. اثری از فخرالدینی که آن را برای سریالی با همین نام در دهه‌ی 60 ساخته بود. استادِ آهنگساز در این اثر که پیش از آن با آواز «سالار عقیلی» همراه با ارکستر مهرنوازان اجرا کرده بود، تلاش کرده است تا با موسیقی فضای قرن چهارم را تداعی کند.

خودش پیش از این درباره‌ی این اثر گفته است که موتیف اصلی موسیقی ابوعلی سینا از یکی از دوتارنوازان خراسان اقتباس کرده و البته بارها آن را از نظر ریتم یا فواصل تغییر داده است. او در این اثر همچنین از تعدادی از رباعی‌های بازمانده از این حکیمِ بزرگِ ایرانی را نیز استفاده کرد:‌ «دل گرچه در این بادیه بسیار شتافت/ یک موی ندانست ولی موی شکافت/ اندر دل من هزار خورشید بتافت/آخر به کمال ذره‌ای راه نیافت.»

این اثر را می‌توان یکی از قدرتمندترین آثارِ موسیقی ملی ایران قلمداد کرد که شب گذشته نواخته شد و بعد از آن ارکستر، سرود حماسی مردم کره‌ی جنوبی را نواخت، اثری که برای کره‌ای‌های حاضر در سالن جذابیت بسیار زیادی داشت. حالا قرار است ارکسترهایی از ایتالیا و فرانسه نیز همراه با ارکستر موسیقی ملی بنوازند.

در اجرای شب گذشته، علاوه بر دکتر جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ، فرزاد طالبی مدیر کل دفتر موسیقی ، بهرام جمالی مدیر عامل بنیاد رودکي و مقامات لشگری و کشوری  نیز حضور داشتند.
منبع: 
موسیقی ما
تاریخ انتشار : جمعه 17 اردیبهشت 1395 - 22:50

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود ارکستر موسیقی ملی ایران و ارکستر سازهای ملی کره نواختند | موسیقی ما