برنامه یاد بعضی نفرات
 
پس از هشتاد و شش سال
موسیقی ایران به بینال موسیقی ونیز راه یافت
موسیقی ما - در شصتمین دوره برگزاری بینال موسیقی ونیز که مهرماه امسال برگزار می‌شود، با حضور آهنگسازانی چون پاسکال دوساپن، کایا ساریاهو، توشیو هوزوکاوا و سالواتوره شارینو، 46 اثر برای نخستین بار روی صحنه خواهند رفت و در این میان موسیقی ایران، بعد از هشتاد و شش سال به بینال موسیقی ونیز راه یافت.

در بینال شصتم آثار مهدی خیامی، علیرضا فرهنگ و کارن کیهانی سه آهنگساز ایرانی به این فستیوال ر اه یافته است که در روز پایانی فستیوال (25 مهرماه سال جاری) و توسط مشهورترین آنسامبل موسیقی معاصر ایتالیا یعنی دیوِرتیمنتو آنسامبل به رهبری سندرو گُرلی به اجرا در خواهند آمد.

در این برنامه که عنوان «موسیقی ایران از گذشته تا امروز» را دارد، هر سه آهنگساز آثاری برای یک ساز ایرانی و آنسامبل بزرگ تصنیف کرده‌اند. قطعۀ کنسرتو کمانچه اثر مهدی خیامی برای کمانچه و آنسامبل، قطعۀ صبا اثر علیرضا فرهنگ برای تار و آنسامبل و قطعۀ نقطه‌ای بود و دگر هیچ نبود اثر کارن کیهانی برای سنتور و آنسامبل، آثاری هستند که در بخشِ نخستِ این کنسرت با حضور سامان صمیمی نوازندۀ کمانچه، میلاد محمدی نوازندۀ تار و کارن کیهانی نوازندۀ سنتور اجرا خواهد شد.
در قسمت دوم این کنسرت، گروه موسیقی مهرآیین متشکل از سامان صمیمی نوازندۀ کمانچه، میلاد محمدی نوازندۀ تار، محمدرضا رییسی نوازندۀ سازهای کوبه‌ای و کارن کیهانی سرپرست گروه و نوازندۀ سنتور، به اجرای موسیقی دستگاهی ایرانی خواهند پرداخت.

ایوان فدله آهنگساز شهیر ایتالیایی و دبیر بینال موسیقی ونیز در بخشی از سخنانش که در وبسایت رسمی این بینال منتشر شده آورده است: «در بینال امسال، دیورتیمنتو آنسامبل توجه و علاقۀ خاصی را به پروژه‌ای معطوف کرده است که در آن، آثار سه آهنگساز جوان ایرانی، علیرضا فرهنگ، کارن کیهانی و مهدی خیامی اجرا مي‌شود. در اين آثار كه بر اساس‌ تكنوازى سازهاى سنتى ايرانى نوشته شده اند زبان بسيار شخصى هريك از سه آهنگساز، فرهنگ هاى موسيقى اروپايى و خاورميانه اى را در هم آميخته  و از آن تركيب گويايى را ارائه داده است. در پايان كنسرت سه تكنواز گرد هم خواهندآمد تا به نواختن قطعاتى از مجموعه ى موسيقى كلاسيك ايرانى بپردازند كه با وجودِ داشتن ريشه اى كهن و چارچوبى محكم، در عمل به گونه اى بسيار خلاقانه و پربار همچنان زنده نگاه داشته شده است.»

این کنسرت با سفارش دیوِرتیمنتو آنسامبل به مهدی خیامی (قطعۀ کنسرتو کمانچه) و حضور وی به عنوان مشاور هنری این پروژه شکل گرفت. همچنین انتخاب آهنگسازان، توسط کمیتۀ فنی دیورتیمنتو آنسامبل میلان و با تایید و دعوت از سوی بینال هنری ونیز صورت گرفته‌است.
فستیوال موسیقی بینال ونیز از سال 1930 یعنی 35 سال پس از برگزاری اولین دورۀ بینال هنری ونیز (در سال 1895 میلادی)، کار خود را با تمرکز بر حوزۀ موسیقی معاصر آغاز نموده و همواره صحنۀ حضور معتبرترین ارکسترها، سولیست‌ها و ستارگان آهنگسازی موسیقی معاصر جهان بوده‌است.

اطلاعات کامل این برنامه در  وبسایت رسمی بینال به نشانی www.labiennale.org درج شده است.
منبع: 
موسیقی ما
تاریخ انتشار : شنبه 8 خرداد 1395 - 11:47

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود موسیقی ایران به بینال موسیقی ونیز راه یافت | موسیقی ما