برنامه یاد بعضی نفرات
 
سرانجام اثر آهنگساز برجسته به همراه پارتیتورهایش به بازار می‌آید
«دیورتیمنتو» اثر استاد «احمد پژمان» منتشر می‌شود
موسیقی ما - سرانجام بعد از مدت‌ها، قرار است آلبوم «دیور تیمنتو» اثر «احمد پژمان» -آهنگساز برجسته ایرانی- به همراه پارتیتورهای این اثر توسط انتشارات «خانهٔ هنر خِرَد» با مدیریت «علی صمدپور» منتشر شود. این اثر مبتنی بر موسیقی ایران و بر اساس تکنیک‌های آهنگسازی جهانی با برداشتی کوتاه از دیورتیمنتو اثر بلا بارتوک، توسط استاد پژمان نوشته شده است. پیش از این اثر برای ارکستر سازهای زهی نوشته شده بود؛ اما به علت مشکلات مالی این اثر برای کویئینتت بازنویسی شده است.

«دیور تیمنتو» نوعی سوئیتِ سازی با فرمی آزاد‌تر است که برای گروه سازهای سولیست نوشته می‌شود تا یک ارکس‌تر. در این اثر نوازندگانی چون علی جعفری‌پویان (ویلن)، سهراب برهمندی (ویلن) و آتنا اشتیاقی (کنترباس) حضور دارند. «دیور تیمنتو» در چهار بخش نوشته شده و پژمان برای هر بخش از آن، از موسیقی یکی از مناطق ایران بهره گرفته‌ است. این آهنگساز پیش از این دربارهٔ این اثر به سایت «موسیقی ما» گفته بود: ‌ «از آنجا که اجرای کامل آن قطعه، هزینهٔ بسیاری می‌طلبید، حالا از هر گروه از ساز‌ها، یک ساز حضور خواهد دارد، برای مثال، به جای ۱۲ ویلن اول، یک ویلن اول به صورت سولو آن را اجرا می‌کند. این قطعه بسیار مشکل است و به همین خاطر قرار شد تا نوازندگان به صورت تن‌ها، پارت‌های خود را اجرا کنند. در واقع از آنجا که اجرای ارکسترال زنده از این اثر نیاز به تمرین داشت، حالا تصمیم گرفته شده تا نوازندگان هر کدام به صورت تنها قطعات خود را به اجرا درآورند.»

این اثر نیز مانند دیگر اثر انتشار یافته توسط انتشارات «خانهٔ هنر خِرد» با مدیریت «علی صمدپور» همراه با پارتیتورهای پژمان به انتشار درخواهد آمد که آماده سازی پارتیتور برای انتشار این مجموعه توسط «مانی جعفرزاده» صورت گرفته است. جعفرزاده همچنین ناظر ضبط این مجموعه بوده است.

احمد پژمان در آکادمی موسیقی وین نزد اساتیدی چون توماس کریستین داوید، آلفرد اوهل و هانس یلینک به تحصیل آهنگسازی پرداخت. از آثار او در این دوره می‌توان به: «اپرای جشن دهقان»، «اپرای دلاور سهند» و «اپرای سمندر» اشاره کرد که قبل از انقلاب در تالار وحدت اجرا شدند. او در سال ۱۳۵۴ برای ادامه تحصیلات در مقطع دکترای آهنگسازی راهی دانشگاه کلمبیا (نیویورک) شد.
منبع: 
موسیقی ما
تاریخ انتشار : سه شنبه 22 تیر 1395 - 12:19

برچسب ها:

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود «دیورتیمنتو» اثر استاد «احمد پژمان» منتشر می‌شود | موسیقی ما