برنامه یاد بعضی نفرات
 
به دنبال حضور موسیقی ایران در بینال ونیز عنوان شد
سندرو گُرلی: اجرای آثار آهنگسازان ایرانی تاثیرعمیقی بر شنوندگان بینال خواهد گذاشت
موسیقی ما - «سندرو گُرلی» -رهبر آنسامبل دیوِرتیمنتو ایتالیا- درباره حضور موسیقی ایران در شصتمین بینال موسیقی ونیز به این مساله اشاره کرده که حضور سه آهنگساز ایرانی در ونیز بسیار حائز اهمیت است و تاثیری عمیق بر روی شنوندگان خواهد داشت و بدین ترتیب بدعت یک سابقه را برای حضور مجدد در آینده خواهد گذاشت. شصتمین دورۀ بینال موسیقی ونیز مهرماه امسال در حالی برگزار می‌شود که برای نخستین بار آثار مهدی خیامی، علیرضا فرهنگ و کارن کیهانی سه آهنگساز ایرانی با عنوان «موسیقی ایران از گذشته تا امروز» در این فستیوال توسط آنسامبل دیورتیمنتو ایتالیا اجرا می‌شود.
 
«سندرو گُرلی» رهبر این آنسامبل در این باره گفت: «بی‌نال موسیقی، مهم‌ترین فستیوال موسیقی معاصر در ایتالیاست. یک سنت طولانی دارد و در یکی از زیباترین شهرهای ایتالیا برگزار می‌شود. متعجب هستم که موسیقی معاصر ایران هرگز به این فستیوال نرفته و بسیار خرسندم که اولین نفری هستم که این موسیقی را به بینال می‌برم. من بر این اعتقاد هستم که شناخت موسیقی‌های سنت‌های دیگر اهمیت دارد، امروزه شناخت ادبیات دشوار نیست چرا که بسیاری از کتاب‌ها به زبانهای اروپایی ترجمه می‌شوند، اما شنیدن موسیقی خصوصا اجرای زنده از فرهنگ‌های دیگر ساده نیست. در نتیجه حضور سه آهنگساز ایرانی در ونیز بسیار حائز اهمیت است و فکر می‌کنم تاثیری عمیق بر روی شنوندگان خواهد داشت و بدین ترتیب بدعت یک سابقه را برای حضور مجدد در آینده خواهد گذاشت.»
 
این رهبر ارکستر درخصوص تلفیق موسیقی و سازهای ایران با آنسامبل دیورتیمنتو ایتالیا اظهار داشت: «من همیشه نسبت به موسیقی‌های غیر اروپایی کنجکاو بودم به طوری که از چند سال پیش پروژه معرفی کردن موسیقی‌های کهن و قدرتمند سنتی را با آنسامبل‌ام در ایتالیا در دست انجام دارم به همین دلیل تلفیق تعدادی سازهای موسیقی سنتی ایرانی با سازهای غربی و در کنار هم قرار دادن نوازنده‌های ایتالیایی و سولیست‌های ایرانی، به نظرم بهترین حالت برای معرفی موسیقی جدید (آهنگسازان ایرانی) ایرانی ها در ایتالیا خواهد بود.»
 
«سندرو گُرلی» درباره برنامه اجرایی آنسامبل دیورتیمنتو در شصتمین بینال موسیقی ونیز گفت: «دیورتیمنتو آنسامبل بیشترین انرژی‌اش را روی اجراهای اول آهنگسازان سراسر جهان می‌گذارد. همیشه اجرای اول یک اثر، یک مسئولیت بسیار بزرگ است، چراکه با اجرای اول، واقعا یک کمپوزیسیون (آهنگ) جدید متولد می‌شود. ما به پذیرفتن این مسولیت عادت کردیم. در کنسرت بینال نیز مسئولیت ما بیشتر از قبل است، به این دلیل که موسیقی‌ای را معرفی می‌کنیم که هرگز در این فستیوال اجرا نشده و برای اکثر کسانی که گوش خواهند کرد، جدید خواهد بود. به همین دلیل به دنبال آثاری رفتیم که فکر می‌کنیم، نماینده نسل جدید موسیقی‌دانان ایرانی هستند و تمام تمرینات لازم را برای یک اجرای خوب از پارتیتور آهنگسازان انجام خواهیم داد.»
 
وی درباره انتخاب آثار آهنگسازان ایرانی برای این اجرا، بیان داشت: «رهبری کردن آثار آهنگسازان اروپایی یا آمریکایی که از سازهایی استفاده کرده‌اند که به سنت خودشان وابسته نبوده؛ بارها برایم پیش آمده از جمله آنگکلونگ از سنت بالی (اندونزی)، یا تبلا و سیتار هندی، یا کوتو ژاپنی و خیلی سازهای دیگربر این اساس معتقدم تنها راه موجود برای معرفی سازهای ایرانی به شکل کاملش میتواند از طریق آثار نوشته شده توسط آهنگسازان ایرانی و اجرای آنها توسط نوازنده هایی که به طور معمول این سازها را اجرا می‌کنند یعنی نوازندگان ایرانی باشد. ما از سه آهنگساز ایرانی خواستیم که به ما کمک کنند تا آرزو و خواسته ما که تلفیق دو سنت است به واقعیت تبدیل شود که این عملی شدن توسط قطعاتی که در آن یک ساز سنتی ایرانی و یک آنسامبل با فرمت غربی حضور دارند برآورده خواهد شد. در نتیجه در برنامه کنسرت سه اثر داریم یکی با تار، یکی با سنتور و یکی با کمانچه. در قسمت دوم کنسرت از چهار نوازنده ایرانی حاضر یک نوازنده پرکاشن هم خواهد بود. خواستیم تا موسیقی سنتی ایرانی اجرا کنند.»
 
او می‌گوید که بسیار خشنود است که این کنسرت روز بعد از بینال ونیز در فستیوال اپرتو ایتالیا نیز تکرار خواهد شد همچنین همین رپرتوار را نیز بهار ۲۰۱۷ در فصل کنسرتی روندو در میلان تکرار خواهند کرد.
منبع: 
موسیقی ما
تاریخ انتشار : سه شنبه 29 تیر 1395 - 13:05

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود سندرو گُرلی: اجرای آثار آهنگسازان ایرانی تاثیرعمیقی بر شنوندگان بینال خواهد گذاشت | موسیقی ما