برنامه یاد بعضی نفرات
 
بازخوانی نامه تاریخی حسین علیزاده در رد نشان شوالیه در پرفورمنسی برای شصت و پنجمین زاد روز حسین علیزاده
شب میراث زمین
‎موسیقی ما - شصت و پنجمین زادروز «حسین علیزاده» در قالب پرفرمنسی در تالار حافظ جشن گرفته شد. در این پرفرمنس ابتدا آتیلا پسیانی، بهناز جعفری، پانته‌آ پناهی‌ها و صابر ابر متنی را براساس زندگی حسین علیزاده به نویسندگی و کارگردانی پیمان قدیمی اجرا کردند در حالی که پشت سرشان روی پرده بزرگی ویدیویی از محله دوران کودکی، بازار، امام زاده زید، دبستان حافظ، هنرستان موسیقی، دانشگاه تهران، مرکز حفظ و اشاعه موسیقی و... پخش می‌شد. در طول خوانش متن نیز اشاره‌هایی به آثار و زندگی حسین علیزاده می‌شد.

‎«حسین علیزاده» که در تمام طول اجرا بی خبر از این بود که به پرفرمنسی دعوت شده که بناست تولد او را جشن بگیرند، وقتی همه جمعیت از روی صندلی هایشان پایین روی صحنه آمدند و بخشی از نامه تاریخی او را که چند سال پیش در رد نشان شوالیه نوشته بود، با بداهه نوازی کمانچه توسط صبا علیزاده خواندند، او که یکه و تنها در جایگاه تماشاگران نشسته بود، اشک از چشمانش جاری شد. خود را روی پرده پشت سر مردمی می‌دید که رو به رویش روی صحنه ایستاده بودند و او را تشویق می‌کردند.

‎پس از تشویق چند دقیقه‌ای مهمانان حسین علیزاده پشت میکروفن آمد و گفت:‌ «چیزی ندارم بگویم، از اول که نشستم دیدم همه چیز آشناست. امشب حالم طوری شده که دلم میخواهد ١٢٠ سال دیگر عمر کنم.این مهر و عشق شما به من تعهد می‌دهد که کار کنم. با وجود شما خیلی خوشبختم. هیچ وقت در زندگی ام این همه زیبایی را یکجا ندیده بودم. هرکس را که نگاه می‌کنم، هر چهره‌ای را که می بینم، همه همان‌هایی هستند که همیشه در قلبم بودند. کاش باز هم بتوانم کارهایی بکنم که شما درباره اش حرف بزنید.» مهمانان برنامه ای که به کوشش صبا علیزاده شکل گرفته بود، پس از صحبت های کوتاه حسین علیزاده، او را تشویق کردند و سپس «سهراب سلیمی» - کارگردان تئاتر- ، یادداشتی را با عنوان «راز ابریشم و طنین، علیزاده، درخت توت» برای حاضرین در سالن خواند. در این یادداشت آمده بود:

‎«درخت توت برای من همیشه یادآور طنین ابریشمی پنجه‌های توست. باد، بذرهای تو را در دوردست ترین نقاط این سرزمین پراکنده و ریشه‌های تو در قلب خاک وطن تنیده. سرپنجه‌های تو را چشیدن ، بوسیدن و در سایه سار ساتمه‌های تو نشستن، آن گاه که طعم میوه شیرین آوایی را کوک می‌کنی.»

‎پس از آن به دعوت سهراب سلیمی، استاد حسین علیزاده روی سن آمد و با سازی که علی بوستان آورده بود، برای اهالی هنر نواخت. در پرفرمنس تولد حسین علیزاده با عنوان «شب میراثِ زمین» هنرمندان و چهره هایی زيادي حضور داشتند.

‎این رویداد کاملاً جدا از اجراهایی که هر شنبه در تالار حافظ با عنوان «کجشنبه‌ها» برگزار می‌شود به طور مستقل و به همت و کوشش صبا علیزاده، علی بوستان، پیمان قدیمی، نیوشا مزیدآبادی، محمدحسین توتونچیان، رضا فرهادی، رضا دادویی، نوید ملکی یگانه و دیگر دوستداران او برگزار شد.
منبع: 
اختصاصی موسیقی ما
تاریخ انتشار : یکشنبه 31 مرداد 1395 - 19:13

برچسب ها:

دیدگاه‌ها

دوشنبه 1 شهریور 1395 - 01:03

استاد تولدتون مبارک.انشاله هر جا هستین سالم و سلامت باشین.امیدوارم هر چه زودتر حال استاد مسلم آواز استاد محمدرضا شجریان هم خوب بشه و باز هم بتونیم آثار و همکاری های شما دو استاد گرانقدر رو با جان دل گوش کنیم.بدون شک حضور شما دو استاد کنار هم یکی از بهترین گروه های موسیقی اصیل ایرانی رو در کل تاریخ ایجاد کرده.واسه شادی روح استاد لطفی و استاد مشکاتیان هم طلب مغفرت میکنم چرا که اونها هم هیچوقت از یاد و خاطره کسی پاک نمیشن.(دوره شما اساتید گرانقددر شاید دیگه هیچوقت توی تاریخ تکرار نشه)کاش شما رو بیشتر قدر بدونیم.

جمعه 7 دی 1397 - 09:28

فيلم اين رويداد موجود نيست؟

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود شب میراث زمین | موسیقی ما