برنامه یاد بعضی نفرات
 
ملودی‌های خاک گرفته کودکی، با یادی از بزرگان موسیقی ایران دوباره احیا می‌شوند
«ترانه‌های دیروز برای کودکان امروز» منتشر شد
موسیقی ما - آلبوم «ترانه‌های ديروز برای كودكان امروز» توسط نشر موسیقی نقطه تعریف منتشر شد. این اولین باری است که قطعات اورجینال کودکانۀ ایرانی با تنظیم برای ارکستر بزرگ و سازهای ایرانی توسط موسسه فرهنگی هنری نقطه تعریف منتشر میشود .

این قطعات همگی از قدیمی‌ترین و اصیل‌ترین قطعات موسیقی کودکان هستند که ملودی‌هایشان سال‌ها است در حافظۀ شنیداری نسل‌های مختلف ایرانیان ماندگار شده است. اما امروز برای اولین‌بار ملودی‌های اصلی این قطعات که از ساخته‌های آهنگ‌سازان بزرگ این مرز و بوم هستند با اركستر بزرگ و سازهای ایرانی همراه با گروه کر نواخته و اجرا شده‌اند و در دسترس عموم به ویژه کودکان قرار می‌گیرد.

به گزارش «موسیقی ما»، کلنل علينقی وزيری، حبيب‌الله فخيم فارياب، حسن رادمرد و ناصر خديوی از جمله آهنگ‌سازانی هستند که آثارشان در این آلبوم نواخته شده است. آلبوم «ترانه‌های ديروز برای كودكان امروز» شامل قطعاتی چون «توپ سفيد»، «يكی بود يكی نبود»، «شنگولم منگولم»، «سگ پشمالو»، «گربه ملوس»، «جوجه»، «صبح زود»، «موش»، «شيرين زبان»، «عمو نوروز»، «كودك با ادب»، «كلاغا»، «صدای زنگ»، «عروسك قشنگ من»، «مادر» و «ايران» است. تنظيم قطعات را هم غلامرضا فتحی به عهده داشته است.

ضبط موسيقی كودک در ايران سابقه‌ای نزديک به يک قرن دارد. شايد وزيری نخستين كسی است كه در اين زمينه طبع آزمايی كرد و به دنبال او شاگردانش چون روح‌الله خالقی و... دست به تجربه‌های ديگری زدند. اما با ظهور نسل ديگری از آهنگسازان از جمله ثمين باغچه‌بان و حسين دهلوی، موسيقی كودک شكل ديگری به خود گرفت..همچنين بهرام دهقانيار و محمدرضا عليقلی ازجمله آهنگسازانی‌اند كه تجربه‌های ماندگاری در دوره كنونی و برای نسل ما داشته‌اند.

مجموعه «ترانه‌های ديروز برای كودكان امروز» تلاشی است برای احيا و نشر آثار هنرمندانی كه در گذشته دغدغه‌هايی برای موسيقی كودک داشته‌اند و نسل ديروز و امروز ما بسيار مديون و وامدار آنان است.

مراسم رونمایی از مجموعه «ترانه‌های ديروز برای كودكان امروز» با حضور بزرگان موسيقی، سينما و تلويزيون به همت موسسه فرهنگی هنری نقطه تعریف روز ششم شهریورماه  ساعت پنج عصر در محل شهر کتاب فرشته واقع در میدان تجریش، خیابان مقصودبیک (شهید دربندی)، نرسیده به چهارراه حسابی، پلاک 32 برگزار خواهد شد. ورود برای عموم آزاد است.
منبع: 
موسیقی ما
تاریخ انتشار : دوشنبه 1 شهریور 1395 - 12:18

دیدگاه‌ها

دوشنبه 1 شهریور 1395 - 22:56

چقدر خوب که هنوز نازنینانی به فکر کودکان این سرزمین هستند.مانا باشید

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود «ترانه‌های دیروز برای کودکان امروز» منتشر شد | موسیقی ما