برنامه یاد بعضی نفرات
 
«حاجی‌فیروز» آبان‌ماه در بازار موسیقی
مرتضی احمدی باز هم «صدای طهرون» را در می‌آورد
موسیقی ما - مجموعه چهارم ضربی خوانی‌های مرتضی احمدی با عنوان «صدای طهرون» نیمه اول آبان‌ماه امسال توسط مرکز موسیقی «بتهوون» منتشر خواهد شد.
 
ناشر این اثر با اعلام این مطلب گفت: «صدای طهرون قدیم» به طور کلی 5 مجموعه صوتی را شامل می‌شود که آبان‌ماه امسال شاهد انتشار چهارمین مجموعه آن خواهیم بود. نام مجموعه سوم «حاجی فیروز» است. در واقع 107 قطعه‌ی ضربی‌خوانی در زمان حیات مرتضی احمدی از او ضبط شده بود که 25 قطعه‌ی آن در سال‌های 89 و 91 در قالب دو آلبوم منتشر شد، اما تعداد زیادی از این قطعات در انتظار مجوز بود و عمر این بازیگر قدیمی کفاف نداد تا شاهد انتشار تمام آثارش باشد. این مجموعه، بعضی قطعات موسیقی تهرانی را که در حال فراموشی است، دربرمی‌گیرد و ترجیح می‌دهم، در این برهه زمانی خیلی درباره جزییات این اثر صحبت نکنم.
 
آنهایی که از مرتضی احمدی به عنوان بازیگر سینما، تلویزیون و گوینده یاد می‌کنند، شاید ندانند که او در زمینه‌ خوانندگی و ضربی‌خوانی هم توانایی زیادی داشت. او تلاش زیادی برای حفظ قطعات موسیقی تهرانی که در حال فراموشی بودند، انجام داد و انتشار دو آلبوم «صدای طهرون» با صدای این هنرمند پیشکسوت، سندی بر این ادعا است. مرتضی احمدی کسی بود که برای اولین‌بار به سبک «بیات تهران» در پیش پرده‌ها آواز خواند. او در سال 1349 نیز به دعوت مرحوم علی حاتمی ترانه‌ عنوان‌بندی فیلم «حسن‌کچل» را ضربی‌خوانی کرد که به نام «روحوضی» نیز شناخته می‌شود.
 
مرکز موسیقی «بتهوون» در زمان حیات مرتضی احمدی ضربی خوانی‌های او را در استودیو ضبط کرده و در قالب مجموعه‌ای با عنوان «صدای طهرون قدیم» طی چند سال اخیر به صورت جداگانه منتشر کرده است.
منبع: 
موسیقی ما
تاریخ انتشار : شنبه 24 مهر 1395 - 12:54

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود مرتضی احمدی باز هم «صدای طهرون» را در می‌آورد | موسیقی ما