برنامه یاد بعضی نفرات
 
در شانزدهمین شبِ آواز ایرانی شاه‌زیدی خواند و شهبازیان سخنرانی کرد
برنامه‌های مناسبتی برای بزرگان دین باید با بهترین کیفیت اجرا شود
موسیقی ما - «موسیقی والاترین هنری است که در این روزها می‌توان برای انتقال ارزش‌های عاشورا استفاده کرد. هنرمندان باید این موضوع را در نظر بگیرند که شخصیت‌های مورد علاقه و احترام مردم، باید همیشه در کارهای هنری به بهترین شکل ممکن از نظر ارزشی و هنری ارائه شوند.»
اینها را «فریدون شهبازیان» در شانزدهمین شبِ آواز ایرانی گفت. او همچنین به این نکته اشاره کرد که موسیقی آیینی کشورمان از سال‌ها پیش در مراسم مذهبی چون تعزیه‌ها و همچنین عزاداری‌ها وجود داشته است. نغمات بسیار زیبایی در موسیقی آیینی ما هست که همه برگرفته از موسیقی‌های مقامی، محلی و سنتی کشورمان است؛ اما به دلیل اینکه آن موسیقی‌ها باید از سوگ بسیار بالایی برخوردار باشند، نغماتی استفاده می شود که حزن انگیز و سوگ‌واره است.»

او همچنین بر این اعتقاد است که در ایام عزاداری، نباید ممنوعیتی برای نواختنِ هیچ سازی وجود داشته باشد؛ چرا که موسیقی والاترین هنری است که در این روزها می توان برای انتقال ارزش های عاشورا استفاده کرد.

در این میان «علی‌اصغر شاه‌زیدی» -خواننده و مدرس آواز- نیز قطعاتی از مولانا را به مناسبت ایام عاشورا خواند، همچنین سید رضا طیبی به همراه سعید همتیان (نوازنده نی) آوازی در مایه شور و کرد بیات با استفاده از غزلی از دکتر حسن سعیدی پرداخت. ذبیح اله کردعلی‌وند به همراه ساسان بازگیر (نوازنده تار) نیز به اجرای آوازی در دستگاه سه‌گاه با استفاده از غزل‌های سعدی پرداخت. «علی دلفان» نیز به همراه علیرضا سپهوند (نوازنده سنتور) در مایه اصفهان با استفاده از غزل‌های نظامی گنجوی قطعاتی را اجرا کرد.

علاقه‌مندانی که نتوانستند این برنامه را به صورت زنده مشاهده کنند، می‌توانند‌ به وب‌سایت موسسه حام به نشانی www.e-haam.ir مراجعه کنند. مراسم شب آواز ایرانی به همت مرکز موسیقی و مرکز محافل و جشنواره‌های حوزه هنری، شنبه پایانی هر ماه در تالار «اندیشه» حوزه هنری واقع در خیابان سمیه نرسیده به حافظ برگزار می‌شود و ورود برای عموم علاقه‌مندان آزاد است.
تاریخ انتشار : یکشنبه 25 مهر 1395 - 12:58

دیدگاه‌ها

سه شنبه 27 مهر 1395 - 07:49

جالبه يك مدته اقاي شهبازيان رونمايي ميشه... اينجا ، اونجا ، همه جا صحبت ميكنه ... اين برنامه شب آواز ايراني ديگه خيلي تكراري و حوصله بره . همه جا دارن از دست هم كپي كاري ميكنن و نتيجه هم در پي نداره . تعجبم بيشتر از فريدون شهبازيانه ؟!

شنبه 1 آبان 1395 - 11:05

فریدون شهبازیان...؟! چقدر تلاش کرد تا تونست بعد از بازی دادنش از طرف پیروز ارجمند به سکان ارکستر ملی زوار در رفته ای برسه که استاد فخرالدینی خودشم دیگه امیدی به ماندگاری این ارکستر نداره...
خیلی دنیای عجیبیه همه دوست دارن تجربه های همدیگرو دوباره تجربه کنند؟!

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود برنامه‌های مناسبتی برای بزرگان دین باید با بهترین کیفیت اجرا شود | موسیقی ما