برنامه یاد بعضی نفرات
 
این آهنگساز از پایان سمفونی شماره 18 خبر داد؛
شاهین فرهت: ارکسترهای ایران توجهی به آثار آهنگسازان ایرانی ندارند
موسیقی ما - «به این علت که ارکسترهای داخلِ کشور، تمایلی به اجرای آثار آهنگسازانِ ایرانی ندارند، یک تریوی فرانسوی را به ایران دعوت کرده‌ایم تا آثار تعدادی از آهنگسازانِ ایرانی را به اجرا درآورند. علاوه بر آن، سمفونی شماره 18 را که چندی قبل به پایان رسانده‌ام، طبقِ سنواتِ گذشته در اوکراین ضبط خواهم کرد.»
 
اینها را «شاهین فرهت» - آهنگساز برجسته موسیقی کلاسیک- می‌گوید و در عینِ حال ادامه می‌دهد:‌ «من از خیلی قدیم آرزویم این بود که آثار آهنگسازان ایرانی در اینجا اجرا شود. اما ارکستر سمفونیک تهران، هیچ‌گاه آنچنان رغبتی نشان برای این کار نشان نداده، در حالی که بسیاری از مخاطبان، دلشان می‌خواهد آثار هم‌وطنان خود را نیز گوش کنند. البته من این حرف را تنها برای خودم نمی‌زنم. مساله اینجا است که ما آهنگسازان بسیار خوبی داریم که آثار متعددی می‌سازند، اما اجرا نمی‌شود. یعنی زحمتی کشیده می‌شود و در آرشیو می‌ماند. من به این علت که آهنگسازی قدیمی هستم، شانس دارم تا تعدادی از کارهایم اسپانسر پیدا ‌کند. اما جای این ماجرا برای بسیاری از جوانان و استعدادهای ایرانی خالی است. نوازنده‌های ایرانی نمی‌زنند. من به تمام رهبران ارکستر از سی سال پیش گفته‌ام که کار ما اجرا کنید، اما  یک نفر چنین پیشنهادی به ما نداده و این در حالی است که برای هزارمین بار آثار دورژاک را اجرا می‌کنند. آثار آهنگسازانِ کلاسیک به بهترین شکل در تمام دنیا اجرا می‌شود. در همین لحظه ده‌ها ارکستر در دنیا مشغول اجرای آثار بتهوون و هایدن و چایکوفسکی هستند.»
 
«فرهت» همچنین توضیح می‌دهد سمفونی شماره 18 را به اتمام رسانده است:‌ «من چند ماه در سوئد بودم و این فرصت خوبی برای کار روی این اثر بود. ما عادت کردیم هر اثری دارای یک داستانی باشد؛ اما این سمفونی تا این لحظه اسپانسر پیدا نکرده‌ است. من این اثر را برای احساس و دل خودم ساختم و فکر می‌کنم از کارهای خوب من شده است. همان‌طور که سمفونی شماره 15 درباره‌ی فردوسی و 16 درباره‌ی هرمز فرهت و 17 را بسیار دوست داشتم.»
 
او همچنین توضیح می‌دهد، قرار است یک تریوی پیانو، ویولون و ویولون سل از خارج از کشور بیایند و به همین خاطر مشغول نوشتنِ یک تریو است که تا دو ماه دیگر به اتمام می‌رسد. در این برنامه، آثار آهنگسازانِ دیگر استفاده خواهد شد.
 
فرهت همچنین سمیناری در سال گذشته در برخی شهرستان‌ها داشته و امسال نیز قرار است این برنامه پژوهشی را که با اجرای پیانو همراه است،  در شهرهایی چون آبادان ، شیراز و یزد اجرا کند که «فرهنگ حکیمی نژاد» -نوازنده‌ پیانو- در آن حضور خواهد داشت.
منبع: 
موسیقی ما
تاریخ انتشار : دوشنبه 3 آبان 1395 - 12:36

برچسب ها:

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود شاهین فرهت: ارکسترهای ایران توجهی به آثار آهنگسازان ایرانی ندارند | موسیقی ما