برنامه یاد بعضی نفرات
 
فرصتِ کوتاهِ دوازدهمین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی
صالحی امیری: کنسرت در ایران اسلامی باید نماد رعایت اصول اخلاقی باشد
موسیقی ما - «سیدرضا صالحی امیری» وزیر جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی همان روزی که از مجلس رای اعتماد گرفت، کار خودش را آغاز کرد. او تنها 9 ماه وقت دارد تا ایده‌های خود در زمینه هنر را پیاده کند، برای همین همه چیز را روی دور تند گذاشته و فردای تصدی‌اش بر این پست نیز در تلویزیون ظاهر شد و درباره سیاست‌هایش سخن گفت.

او در این برنامه به این مساله اشاره داشت که در این مدت، رایزنی‌هایی با بسیاری از نمایندگانِ مجلس داشته و سعی می‌کند دغدغه‌های آنان را در نظر بگیرد:‌ « نمایندگان روی دو نکته انگشت گذاشته بودند؛ یکی صلاحیت فردی و دیگری تخصص کاری. آنها همچنین نسبت به تعامل ارشاد با سایر نهادهای فرهنگی و توجه به دغدغه‌های مقام معظم رهبری و مراجع عظام تقلید و همچنین امنیت فرهیختگان و اصحاب فرهنگ و هنر حساس بودند که بنده حسب وظیفه و متناسب با برنامه خودم به این دغدغه ها پاسخ دادم.» او اما در اولین گفت‌وگوی خود همچنین درباره‌ی مسایل مربوط به موسیقی هم سخن گفت و به این مساله اشاره کرد که موسیقی دو وجه محتوایی و همچنین تولید و توزیع و مصرف دارد که باید از یکدیگر تفکیک شوند. او که حالا چند روزی است تصدی وزارتِ فرهنگ و ارشاد اسلامی را برعهده دارد، بر این اعتقاد است که هنرمند باید در چارچوب مبانی شرعی و قانونی، آلبوم موسیقی تولید کند و دوم اینکه تولید و مصرف آن هم بر اساس قانون باشد.

او همچنین می‌گوید بزرگ‌ترین مرکز تولید موسیقی در کشور صدا و سیما به حساب می‌آید: «این نهاد بیش از ۵۳ درصد از موسیقی را در کشور تولید می‌کند. ۲۵ درصد هم مربوط به آلبوم‌های تولیدی است، ۲۰ درصد هم توسط افراد در شبکه‌های اجتماعی دانلود می‌شود و کمتر از یک درصد از موسیقی اجرای زنده است که در سال کمتر از ۷۰۰ هزار نفر در آنها شرکت می‌کنند.»

او با بیان اینکه مسیر بحث کنسرت‌ها یک مسیر انحرافی است، تاکید کرد: «موسیقی پیش نیاز جامعه ایرانی است و نمی‌توانیم آن را نادیده بگیریم، اما باید در چارچوب‌های شرعی و قانونی تولید شود. بنده با معاونت هنری وزارت ارشاد جلسه مستقلی داشتم و در خصوص مسائل مربوط به موسیقی و کنسرت با ایشان صحبت کردم. ما با انکار یک پدیده راه را برای زیرزمینی شدن آن باز می‌کنیم اما خوشبختانه با فراهم شدن بسترهای دسترسی قانونی و مجاز به موسیقی، میزان موسیقی زیرزمینی هم کمتر شده است. کنسرت در ایران اسلامی باید نماد رعایت اصول اخلاقی باشد. در حالی که به اعتقاد من در حال حاضر حاشیه فراتر از متن رفته است.»

این عضو جدید کابینه دولت یازدهم در ادامه افزود: «دولت از رفتار دو روز پیش مجلس در دادن رای اعتماد به سه وزیر پیشنهادی خرسند است و این اولین گام مجلس دهم در ارتباط با دولت بود که نشان داد قصد کمک به دولت را دارد.»

«صالحی امیری» همچنین وعده داد:‌ «بنده به جامعه فرهنگی قول می‌دهم سرعت حرکت قطار فرهنگی کشور و همچنین نشاط آن را بیشتر کنم. این دستور رئیس جمهوری است که به بنده ابلاغ شده است. من قول می‌دهم با برنامه حرکت کنم و از حاشیه‌ها پرهیز کنم و اساساً این شیوه مدیریت بنده در سال‌های گذشته بوده است.»

او در ارتباط با مقوله اقتصاد فرهنگ هم گفت: «میزان گردش مالی اقتصاد فرهنگ در دنیا بیش از ۸۰۰ میلیارد دلار است که متاسفانه سهم ایران کمتر از ۱۰۰ میلیون دلار است، در حالی که ما می‌توانیم با سرمایه گذاری روی این حوزه حتی از درآمد نفت هم خلاص شویم. در حوزه سینما، هنرهای تجسمی و بسیاری حوزه‌ها مثل انیمیشن می‌توانیم سرآمد منطقه باشیم. امروز آثار نقاشان ما با قیمت‌های خوبی در منطقه به فروش می‌رسد واخیرا در حراج کریستی تابلوی یک میلیون و ۲۰۰ هزار دلار به فروش رسید. ما منابع انسانی بسیار بزرگی داریم و سینمای ایران در منطقه با توجه به ظرفیت‌ها می‌تواند حرف اول را بزند.»
تاریخ انتشار : شنبه 15 آبان 1395 - 09:36

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود صالحی امیری: کنسرت در ایران اسلامی باید نماد رعایت اصول اخلاقی باشد | موسیقی ما