برنامه یاد بعضی نفرات
 
10 دی و در چهاردهمین نشست پژوهشی بررسی می‌شود
از نیویورک تا کابل در موزه موسیقی
موسیقی ما - چهاردهمین نشست پژوهشی موزه موسیقی ایران با عنوان «نیویورک تا کابل» با اجرای گروه موسیقی «هلال»، 10 دی ماه در موزه‌ موسیقی برگزار می‌شود.
 
پیش از این نیز درباره موسیقی افغانستان، پژوهش‌هایی در موزه موسیقی انجام شده بود. برای مثال دوازدهمین نشست پژوهشی موزه موسیقی ایران با سخنرانی «هوشنگ فراهانی» آهنگساز و اتنوموزیکولوگ و با حضور عارف جعفری هنرمند افغانستانی ساکن ایران برگزار شد.
 
به نظر می‌رسد در این سال‌ها، موضوع افغانستان در ادبیات پژوهشی موسیقی ایران در دهه‌های گذشته در قیاس با موسیقی ازبکستان و تاجیکستان کمتر مورد توجه قرار گرفته و این در حالی است که موسیقی ایران با موسیقی افغانستان علاوه بر پیوند تاریخی، به واسطه حضور مهاجرین افغانستانی دارای یک پیوند اجتماعی است که این پیوند اجتماعی هم توسط موسیقی‌دانان و هم پژوهشگران نادیده گرفته شده است.
 
موسیقی افغانستان نقطه عطف زیبایی‌های تنوع قومی و زبانی در افغانستان است و فارسی، پشتو و ترکی زبان‌های اصلی متن ترانه‌ها را تشکیل می‌دهند. در این کشور سبک‌ها و شیوه‌های گوناگون موسیقی، از غزل فارسی گرفته تا راگ هندی رواج دارد. گام‌های موسیقی عمدتاً دیاتونیک (بدون میکروتون) بوده و تا همین اواخر چندصدایی و هارمونی به شکل غربی آن در موسیقی افغانستان تاثیر چندانی نداشت.
تاریخ انتشار : چهارشنبه 1 دی 1395 - 12:38

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود از نیویورک تا کابل در موزه موسیقی | موسیقی ما