برنامه یاد بعضی نفرات
 
ظهر امروز با حضور عوامل تولید این اثر؛
نشست رسانه‌ای پوئم سمفونی «سرزمین دلاوران» برگزار شد
موسیقی ما - نشست رسانه‌ای پوئم سمفونی «سرزمین دلاوران» با حضور «احمد پژمان» آهنگساز این اثر، «شهرداد روحانی» رهبر ارکستر سمفونیک تهران، «عبدالجبار کاکایی» شاعر این اثر و «فریبرز خوب‌نژاد» مدیر مؤسسه پیام آزادگان در تالار وحدت برگزار شد.
 
پوئم سمفونی «سرزمین دلاوران» که پیش از این تحت عنوان «سمفونی آزادگان» معرفی شده بود، ساعت ۲۱:۳۰ روز دوشنبه ۱۳ دی‌ماه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تالار وحدت تهران رونمایی خواهد شد. ضمن اینکه به مناسبت حضور ارزشمند احمد پژمان در این قطعه موسیقایی، مراسم تجلیلی برای او برگزار خواهد شد.
 
«احمد پژمان» در ابتدای این نشست توضیح داد که این برنامه سفارش موسسه فرهنگی هنری پیام آزادگان و بنیاد فرهنگی هنری رودکی ساخته شده است. او این اثر را یک کار ملی دانست: «این اثر جزو آثاری است که وقتی درباره آن با آزادگان سرافراز صحبت می‌کردم واقعاً نمی‌توانستم از شدت احساسات جلوی خودم را بگیرم؛ چرا که درباره بزرگ‌مردانی است که در طول جنگ تحمیلی جانفشانی‌های زیادی کردند.»
 
او می‌گوید دلش نمی‌خواسته تا نام این اثر را سمفونی بگذارد، چون مدتی است که این عنوان لوث شده و شهرداد روحانی پیشنهاد «پوئم سمفونی» را برای آن داده است. حالا استاد آهنگساز توضیح می‌دهد که این کار یک داستان دارد:‌ «فضای کار در ابتدا با نیایش یزدان آغاز و سپس با جنگ و بعدها با اسارت، نبرد و شادی دنبال می‌شود که البته من در قسمت آخر هم که اختصاص به موسیقی شاد دارد حس و حال نبرد را فراموش نکرده‌ام. تلاش کرده‌ام که در ساخت این قطعه از موسیقی ایرانی هم استفاده کنم چرا که بر این باورم در موسیقی خودمان موتیف‌ها و ریتم‌های خوبی داریم که می‌توانیم از آنها برای ساخت چنین آثاری استفاده کنیم.»
 
او در ساخت این اثر از سازهایی چون تنبک، ضرب زورخانه و دف استفاده کرده است.
 
«شهرداد روحانی» رهبر دائم ارکستر سمفونیک تهران هم در این نشست به این مساله اشاره دارد که این اولین بار است که  یک اثر باارزش برای انسان‌هایی که جان خود را برای خدا و میهنشان گذاشتند با این شور و هیجان ساخته شده است: «اینها انسان‌هایی هستند که ما به فداکاری هایشان واقف هستیم و بسیار خوشحالم که این افتخار نصیب من شده تا اثری از استاد احمد پژمان را همراه با نوازندگان پرتلاش ارکستر سمفونیک تهران روی صحنه ببرم. باور کنید هر زمانی که این قطعه را می‌شنوم حس می‌کنم انسان را به فضای دیگری می‌برد. این قطعه آنقدر موسیقی و حس را به انسان می‌دهد که باورنکردنی است و این یکی از مشخصه‌های کار «احمد پژمان» در حوزه موسیقی ملی است.»
 
شهرداد می‌گوید این قطعه بسیار دشوار است و برای همین اعضای ارکستر و نوازندگان تمرین‌های دشواری را پشت سر گذاشته‌اند. به خصوص اینکه این اثر برای اولین بار است که رونمایی می‌شود و همین کار را برای ارکستر دشوار کرده است؛ اما جذابیت این اثر به قدری ارزشمند است که در آینده بارها و بارها اجرا خواهد شد.
 
«حسن عمیدی» معاون برنامه‌ریزی و توسعه بنیاد فرهنگی هنری رودکی  نیز در این نشست خبری توضیح داد: «نزدیک به دو سال است که روی این کار مشترک که با موضوع صبر و پایداری آزادگان ساخته شده همراه با موسسه فرهنگی هنری پیام آزادگان مشغول به فعالیت هستیم و بسیار خوشحالیم که این توفیق با حضور استاد احمد پژمان، استاد شهرداد روحانی و استاد عبدالجبار کاکایی در حوزه خلق شعر و متن اثر انجام گرفته است. پوئم سمفونی «سرزمین دلاوران» ساعت ۲۱:۳۰ روز دوشنبه ۱۳ دی ماه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تالار وحدت تهران رونمایی خواهد شد ضمن اینکه ما به مناسبت حضور ارزشمند استاد احمد پژمان در این قطعه موسیقایی مراسم تجلیلی را برگزار خواهیم کرد که امیدواریم قدم کوچکی در قدردانی زحمات این استاد نام آور موسیقی کشورمان باشد.»
 
اما در ادامه این نشست، «عبدالجبار کاکایی» شاعر پوئم سمفونی سرزمین دلاوران هم می‌گوید که این شعر را با جان و دل نوشته است. او این شعر را پیش از این نوشته و بعد بر اساس روایت پژمان، آن را گسترش داده است. این پوئم سمفونی با توصیف جغرافیای ایران پیش از آغاز جنگ تحمیلی شروع می‌شود و پس از آن وارد جنگ و هشت سال دفاع مقدس شده و سپس شعر وارد اردوگاه‌های رژیم بعثی و توصیف آنها می‌شود و پس از اینها شرایط بعد از جنگ و در آخرین قطعه جشن و سرور ارایه می‌شود. کاکایی این اشعار را بر اساس شعر «نیمایی» سروده و شامل بخش‌هایی چون «زندگی جاری است»، «ما بسیاریم»، «خاکریز پنهان»، «فتح نزدیک است» و «کاروان عاشق در راه» است، کاکایی می‌گوید:‌ «کلمه آزادگان برخاسته از ذائقه ملی ما ایرانی‌ها است که نسبت دادن آن به آزادگان سرافراز بی دلیل نیست؛ زیرا ایرانی‌ها به دلیل اینکه از دیرباز خودشان را به دور از بردگی تحت سلطه می‌دیدند همواره خود را افرادی آزاده می‌پنداشتند، پس آزادگی یک میراث هویتی است که من فکر می‌کنم نام آن با تکیه بر این اصل روی اسیران در بند رژیم بعثی عراق گذاشته شده است.»
 
«فریبرز خوب‌نژاد» مدیر موسسه فرهنگی هنری پیام آزادگان هم می‌گوید: «تمام تلاش خود را در این مدت انجام دادیم تا کارهای این چنین توسط افراد بزرگ تولید شود و موسسه فرهنگی هنری پیام آزادگان به عنوان مالک این اثر  همواره خودش را مدیون اهالی فرهنگ و هنر می‌داند که در این مدت آثار بسیار ماندگاری را در حوزه حماسه آزادگان  به ملت ایران تقدیم کرده است. به هر حال ملت و جامعه فرهنگی از این حماسه‌ها اطلاعی ندارند به دلیل اینکه تمامی آنچه اتفاق افتاده در خاک دشمن و دل کسانی بود که بی رحم ترین مردمان بودند بنابراین روایت هنری در این بخش ظرافت‌هایی دارد که اگر به این ظرافت‌ها توجهی نکنیم ممکن است به انحراف کشیده شود. بنابراین تردید ندارم که پوئم سمفونی «سرزمین دلاوران» با حضور هنرمندانی چون احمد پژمان، شهرداد روحانی و مجموعه ارکستر سمفونیک تهران کار بسیار ماندگاری خواهد شد.»

در میانه‌های این نشست، شهرداد روحانی، احمد پژمان و عبدالجبار کاکایی محل برگزاری برنامه را ترک کردند و فریبرز خوب‌نژاد به ارائه توضیحات پرداخت. مراجعه به محل تمرین ارکستر سمفونیک، دلیل ترک نشست از سوی روحانی و پژمان عنوان شده است.
تاریخ انتشار : یکشنبه 12 دی 1395 - 16:20

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود نشست رسانه‌ای پوئم سمفونی «سرزمین دلاوران» برگزار شد | موسیقی ما