برنامه یاد بعضی نفرات
 
26 بهمن در دانشگاه رامسر صورت می‌گیرد؛
سخنرانی حسام‌الدین سراج درباره زیبایی‌شناسی تطبیقی معماری و موسیقی
موسیقی ما - «حسام‌الدین سراج» خواننده موسیقی سنتی ایران سه‌شنبه 26 بهمن‌ماه در دانشگاه آزاد رامسر درباره‌ی زیبایی‌شناسی تطبیقی معماری و موسیقی به اجرای برنامه خواهد پرداخت. این هنرمند چندی قبل 18 بهمن‌ماه در کابل کنسرتی با نام «شهر آشنایی» برگزار کرد. این برنامه در هتل اینترکنتیننتال بود.
 
«حسام‌الدین سراج» علاوه بر آن‌که خواننده‌ای توانمند در حوزه موسیقی سنتی است، سال‌ها است که در زمینه معماری نیز فعالیت داشته است. او معتقد است: «به طور کلی سه نسبت داریم؛ نسبت هندسی، نسبت هارمونی و نسبت حسابی، که این نسبت‌ها هم در گام موسیقی، هم در معماری و هم در آناتومی بدن پرنده و حیوان و انسان به کار می‌رود. در معماری سه بعد داریم. طول، عرض و ارتفاع. اما در موسیقی بستر شکل‌گیری موسیقی فقط یک بعد دارد و آن زمان است اما در همین زمان فرکانس‌ها به نسبت همدیگر تعیین می‌شوند. نسبت فرکانس‌ها به همدیگر تعیین می‌کند که به چه نحو باشد و این نسبت‌ها اگر تابع آن سه نسبتی که گفتیم باشند، زیبایی در گام ایجاد می‌کند همان گام مبنایی که در موسیقی هست که فرنگی‌ها به نام گام «ماژور» می‌شناسند و در موسیقی ما نزدیک به گام «ماهور» است این سه نسبت در آن لحاظ شده وقتی بررسی و آنالیز کنید این نسبت‌ها در آن بدست می‌آید.»
 
حسام‌الدین سراج متولد شهر اصفهان در سال ۱۳۳۷ است. او خواننده موسیقی سنتی ایرانی و نوازندهٔ سنتور و سه‌تار اهل ایران است و در خرداد ۱۳۹۳ به مدت چهار سال به عنوان یکی از ۲۵ عضو شورای عالی بنیاد باران انتخاب شد و سرپرستی گروه موسیقی سنتی ایرانی «بیدل» را نیز به عهده دار است.
تاریخ انتشار : دوشنبه 25 بهمن 1395 - 14:30

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود سخنرانی حسام‌الدین سراج درباره زیبایی‌شناسی تطبیقی معماری و موسیقی | موسیقی ما