برنامه یاد بعضی نفرات
 
بررسی جريان شكل‌گيرى موسيقى راک در ايرانِ دهه پنجاه
مستند «اسکورپیو» منتشر شد
موسیقی ما - «اسكورپيو»، فيلمى مستند درباره گروه  موسيقى «اسكورپيو» و جريان شكل‌گيرى موسيقى راک در ايرانِ دهه پنجاه به کارگردانی و تهیه‌کنندگی فریده صارمی و امید هاشملو تهیه و تولید شده که از امروز توسط موسسه آوا خورشید در دسترس علاقه‌مندان قرار دارد.

«اسکورپیو» یکی از محبوب‌ترین گروه‌های راک دهه پنجاه بود که بین سال‌های ١٣٥٠ تا 1354 در ایران فعالیت می‌کردند. این مستند که بر پایه مصاحبه با سه عضو اصلی این گروه یعنی بهرام امین ‌سلماسی، بهرام سعیدی و عین‌ الله کیوان‌شکوه شکل گرفته، به تشریح اوضاع عمومی فرهنگ موسیقایی ایران در سال‌‌های آغاز دهه ۱۳۴۰، چگونگی ورود موسیقی راک به ایران و بالا گرفتن تب بیتل‌‌ها و نحو شکل‌گیری گروه‌های مختلف راک می‌پردازد که همگی برپایه مستندات آرشیوی شامل روزنامه‌‌ها، مجله‌‌ها ، عکس‌‌ها و پوسترهای قدیمی، قطعات موسیقی اجرا شده و فیلم‌‌های خبری و مستند است.

بابک چمن‌آرا (مدیرموسسه آواخورشید و فروشگاه بتهون) که علاوه بر انتشار این مستند، در تولید آن همکاری داشته، درباره مستند «اسکورپیو» به موسیقی ما می‌گوید: «این مستند که بسیار هم خوش‌ساخت است، در حقیقت یک پروژه دانشجویی بود و این دو کارگردان در ابتدا می‌خواستند روی جریان موسیقی راک از بدو شکل گیری تا امروز کار کنند اما در این راه، آنقدر اطلاعات و مستنداتشان زیاد شد که تصمیم گرفتند فقط بر مقطع پیش از انقلاب تمرکز کنند. درست است که این مستند حول گروه راکی است که در دهه ۵۰، چهار، پنج سال فعال بوده اما در حقیقت موسیقی راک را از اواخر دهه چهل تا انقلاب بررسی می‌کند. در این مستند تنها به صحبت‌های اعضای گروه اسکورپیو اتکا نشده و برای هر یک از آنها از مستنداتی چون بریده روزنامه‌ها و جراید و عکس استفاده کرده‌اند.»

امید هاشملو نیز درباره این مستند می گوید: «چون تحقیق جامع و دقیقی از جریان موسیقی راک در دسترس ما نبود، ناچار به گردآوری اطلاعات و تحقیقات میدانی پرداختیم. در این مسیر با تعداد زیادی از فعالان موسیقی (موزیسین، ناشر، منتقد و محققین علوم اجتماعی و...) گفتگو کردیم و تصویر گرفتیم. در واقع هم تحقیق بود هم ثبت تصویری. این پروسه حدود دو سال طول کشید. به طور موازی مجلات و روزنامه های سالهای دهه چهل و پنجاه را بررسی و عکس و اطلاعات جمع می کردیم. اما در مقطعی تصمیم گرفتیم که تمام مطالب را کنار بگذاریم و روی پیشینه و شروع جریان متمرکز شویم.»

در خلاصه داستان این مستند آمده:
«سال ۱۳۵۰ سه نوازنده جوان گرد هم آمدند تا آهنگ‌های پر شور راک و لاتین را برای علاقمندان موسیقی روز دنیا اجرا کنند. بهرام امین سلماسی (گیتاربیس)، عین‌الله کیوان‌شکوه (درامز) و بهرام سعیدی (گیتار) به همراه اریک آرکونت (پرکاشن) و آندرانیک آساطوریان(پیانو) گروه اسکورپیو را تشکیل دادند. مهارت این گروه در بازنوازی آثار پیشگامان موسیقی راک مورد توجه بسیاری قرار گرفت و طولی نکشید که در باشگا‌ه‌های شبانه و سالن‌های رقص، هواداران زیادی پیدا کرد. ۴۰ سال بعد، ‌خاطرات گروه اسکورپیو، روند شکل‌گیری جریان موسیقی راک در ایران را بازگو می‌کند.»

مستند «اسکورپیو» به کارگردانی فریده صارمی و امید هاشملو از امروز با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد، توسط نشر «آوا خورشید» در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته که می‌توانید آن را از فروشگاه‌های فرهنگی هنری و همچنین فروشگاه بتهون تهیه کنید.
منبع: 
اختصاصی موسیقی ما
تاریخ انتشار : شنبه 30 بهمن 1395 - 16:05

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود مستند «اسکورپیو» منتشر شد | موسیقی ما