برنامه یاد بعضی نفرات
 
این خواننده در جریان نشست خبری تور کنسرت‌های «کویر» اعلام کرد
محمد معتمدی: آماده‌ام در شهرستان‌های کوچک کنسرت رایگان برگزار کنم
موسیقی ما – تالار حافظ تهران ظهر روز یکشنبه اول اسفند‌ماه پذیرای نشست خبری تور کنسرت‌های «کویر» با صدای «محمد معتمدی» بود. این خواننده مطرح موسیقی اصیل ایرانی در این برنامه پاسخگوی سوالات اصحاب رسانه‌ها و خبرنگاران بود و توضیحات مفصلی را در مورد فعالیت‌های چند وقت اخیر و کنسرت آینده‌اش بیان کرد. محمد معتمدی در ادامه تور کنسرت‌های «کویر» طی روزهای چهارم و پنجم اسفندماه در تالار وحدت تهران روی صحنه می‌رود و رپرتواری شامل تک‌قطعاتی که طی چند وقت اخیر منتشر کرده و سایر آثار خاطره‌انگیزش را اجرا می‌کند. البته معتمدی در نشست خبری خود توضیحات و گلایه‌هایی راجع به مسائل دیگر را هم مطرح کرد.
 
  • *قطعه «کویر» نماد خودکفایی من است
محمد معتمدی در ابتدا گفت:«طی یک سال اخیر تصمیم گرفتم قطعاتی را به صورت گاهنامه منتشر کنم و در انتشار تمامی این قطعات یک هدف مشترک در تمامی آنها وجود داشت. آن هم این بود، قطعاتی تولید شود که با اقبال عمومی مردم و آنها که موسیقی اصیل ایرانی نیستند مواجه شود. چون این موسیقی در کشور ما مخاطب عام ندارد و صرفاً یک سری افراد مخاطب موسیقی اصیل ایرانی هستند. متأسفانه مردم کوچه و بازار ما ارتباط چندانی با موسیقی اصیل ایرانی ندارند و این مسأله برای من آزاردهنده است. به همین دلیل تصمیم گرفتم قطعاتی را تولید کنم که با اقبال عمومی بیشتری مواجه شوند و خوشبختانه به نسبت رقابت نابرابر میان موسیقی پاپ سنتی، این آثار مورد توجه قرار گرفتند و از آنها استقبال شد. پس از انتشار این قطعات، مخاطبان زیادی از ما درخواست اجرای زنده کارها را داشتند.»

این خواننده سپس درباره جزئیات کنسرت چهارم و پنجم اسفندماه خود اعلام کرد:«از شش ماه قبل تصمیم بر اجرای زنده این آثار داشتم و خوشبختانه بنیاد فرهنگی هنری رودکی با توجه به برنامه‌هایی که داشتند این مجال را برای روزهای چهارم و پنجم اسفندماه در اختیار ما قرار دادند. بخشی از آثار این کنسرت از ساخته‌های خودم است. به عنوان مثال شعر و آهنگ و آواز قطعه کویر متعلق به خودم است و می‌توانم بگویم برایم به نوعی نماد خودکفایی بوده است. «به یاد صیاد»، «پرواز»، «شکنم ساغر» و... از جمله سایر قطعاتی هستند که من آنها در قالب مستقل‌تری نسبت به سایر آثارم تولید کردم و خوشحالم که مورد توجه مخاطبان قرار گرفت و در این کنسرت اجرا می‌شوند.»
 
  • * برای من بسیار مهم و ارزشمند است که برای اولین‌بار می‌توانم در زادگاه خودم یعنی شهر کاشان روی صحنه بروم
او سپس اشاره‌ای به یکی از مهمترین دغدغه‌های خود یعنی سایت فروش بلیت‌هایش داشت:«خوشبختانه ساعت 84200 باعث شد تا دغدغه بزرگ بلیت‌فروشی از ذهن برطرف شود. اکثر سایت‌های فروش بلیت، خودشان برگزارکننده کنسرت هم هستند و از امکانات گسترده‌ای که در اختیار دارند برای کنترل بازار و حذف رقبا استفاده می‌کنند و این مسأله نادرستی است که در بازار موسیقی وجود دارد و هنرمندان بسیاری هم با آن مواجه هستند. سامانه 84200 بدون هیچ دغدغه‌ای بهترین همکاری را با ما داشت و از آنها که چنین موارد نادرستی در ذهن نداشتند بسیار خوشحال هستم.»

چندی پیش محمد معتمدی در مورد میانگین سنی اعضای کنسرت خود در گفتگوی اختصاصی با سایت «موسیقی ما» توضیحاتی را ارائه کرده بود و در این نشست هم اعلام کرد:«اعضای ارکستر من پایین‌ترین میانگین سنی را دارند و من آنها را به خاطر سن انتخاب نکردم. بلکه پس از انتخاب آنها به خاطر کیفیت بالایی که داشتند متوجه سن و سالشان شدم. رهبر ارکستر ما یک جوان هجده ساله است که همین مسأله در نوع خود می‌تواند برای مخاطب و علاقه‌مندان موسیقی جالب باشد. سیاست من این است که شاکله گروهم را جوانان موسیقی تشکیل دهند و به همین دلیل هرکدام از چهره‌های جوانی که تا کنون در آلبوم یا گروهی حضور نداشته‌اند، اگر کار و استعداد در درجه خوب و قابل ارائه‌ای داشته باشند حاضرم با آنها روی صحنه بروم.»

او با توجه به استقبال خوب از فروش بلیت‌های کنسرت‌های چهارم و پنجم اسفند و احتمال تمدید برنامه‌اش به زمان تمدید اشاره کرد:«در ابتدا قصد داشتیم که یک اجرا در تالار وحدت برگزار کنیم. اما در زمان دو سه روز و بدون تبلیغات بلیت‌های دو شب کنسرت به اتمام رسید. برای تمدید برنامه با ایام فاطمیه و فوت مادر مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد مواجه شدیم و قصدی برای برگزاری کنسرت در روز سوم نداریم. اگر قرار بر تمدید کنسرت باشد ترجیح می‌دهیم در اردیبهشت سال آینده این اتفاق رخ دهد.»

معتمدی در ادامه گفت:«حرکت قطار کنسرت‌های تور کویر در زمستان آغاز شد و ایام فاطمیه را در این فصل داشتیم. به همین دلیل و برخی اتفاقات پیش‌بینی‌نشده تصمیم گرفتیم که تا پیش از سال 96 در شهرهای یزد و شاهرود روی صحنه برویم و در اردیبهشت سال آینده برای اجرای برنامه به شهرهایی نظیر کاشان، آمل و شیراز سفر کنیم. همچنین این برای من بسیار مهم و ارزشمند است که برای اولین‌بار می‌توانم در زادگاه خودم یعنی شهر کاشان روی صحنه بروم.»

خواننده قطعه «برف» سپس از مدیران ادارات ارشاد شهرهای کوچک دعوت جالبی به عمل آورد و اعلام کرد که آماده برگزاری کنسرت رایگان در شهرهای کوچک است:«رایزنی‌هایی انجام داده‌ایم تا بتوانیم در شهرها و مناطقی که مخاطبان از بضاعت کمتری برای خرید بلیت برخوردار هستند، آمادگی داریم تا در صورت موافقت مدیران ادارات ارشاد استان‌ها و شهرستان‌های کوچک نسبت به برگزاری کنسرت‌های رایگان اقدام نماییم. از مدیران ادارات ارشاد شهرستان‌های کوچک دعوت می‌کنم تا در صورت تمایل برای برگزاری کنسرت در شهرهای خود، با آموزشگاه من تماس بگیرند و ما برای برگزاری اجراهای رایگان در آن شهرها اعلام آمادگی می‌کنیم.»
 
  • *حساب سیانور از سایر آثار من جدا است
قطعه «سوگند» که تیتراژ فیلم‌سینمایی «سیانور» به کارگردانی «بهروز شعیبی» بود طی ماه‌های گذشته مورد توجه مخاطبان موسیقی قرار گرفت و بازتاب‌های زیادی برای محمد معتمدی به دنبال داشت. او درباره این اثر دیدگاه جالبی مطرح کرد:«رسماً و با افتخار اعلام می‌کنم که قطعه «سیانور» پاپ است و حساب آن از سایر آثار من جدا است. این اولین تجربه من در چنین سبکی بود و از این کار به عنوان یک تجربه شخصی بسیار خوشحال هستم اما سایر آثار من در ژانر موسیقی اصیل ایرانی هستند و همگی برگرفته از این گونه موسیقایی و هنرمندان بزرگ ایران زمین است. تولید چنین قطعه‌ای به پیشنهاد بهروز شعیبی و بهزاد عبدی آهنگساز اثر بود و این تجربه را فراموش نخواهم کرد. اجرای دوباره یک اثر پاپ به عقبه هنری و ارزش آن بستگی دارد. از طرفی باید ببینم که می‌توانم آن کار را انجام دهم یا خیر و به عبارت دیگر آیا آن لباس برازنده تن من است؟ حال این لباس می‌تواند پاپ یا کلاسیک باشد.»
 
  • * عزیزانی هستند که اگر صدا و سیما را از ساختمان هنری آنها بیرون بکشید کل آن ساختمان فرو می‌ریزد
اما یکی از گلایه‌های اصلی محمد معتمدی از صدا و سیما بود که این موضوع به اتفاقات حضور او در ویژه برنامه شب یلدا با اجرای «فرزاد حسنی» بازمی‌گشت. معتمدی پس از آن برنامه در یادداشتی اعلام کرد که دیگر جلوی دوربین صدا و سیما حاضر نمی‌شود و در نشست خبری خود هم در این زمینه گفت:«هنر من یک ساختمان دارد که هیچ خشتی از آن را صدا و سیما پر نکرده است. این موضوع از یک لحاظ خوب و از یک لحاظ هم جای تأسف دارد. چون مثلاً یک رسانه اروپایی همانند رادیو فرانسه می‌آید و از من مجموعه‌ای ضبط می‌کند و به عنوان هدیه به مخاطبان خود ارائه می‌دهد اما رفتارهای رسانه ملی با یک خواننده زیبنده رسانه ملی نیست.»

او در ادامه این بحث به برخی همکاران خود هم اشاره داشت و اعلام کرد:«عزیزانی هستند که اگر صدا و سیما را از ساختمان هنری آنها بیرون بکشید کل آن ساختمان فرو می‌ریزد. من تحصیلات عالی خودم را در رشته کارگردانی دانشگاه صدا و سیما به پایان رساندم اما از همان زمان مورد بی‌مهری قرار گرفتم. حتی در مواردی هم به شکل جسته و گریخته قطعاتی را برای سازمان تولید می‌کردم که دستمزدها به قدری کم بود که اصلاً قابل گفتن نیست. برخی از همکاران من در رسانه ملی 40 برابر من خوانده‌اند و ولی من به غیر از چند مستند و سریال کار دیگری نداشتم. با توجه به همین مسائل و اتفاقات برنامه شب یلدا تصمیم گرفتم تا از این فضا دوری کنم تا اگر آشی نخوردیم حداقل دهنمان نسوزد. البته با صدا و سیما هیچ دشمنی ندارم ولی تا کنون در این رسانه آنتنی نداشته‌ام.»
 
  • * برای من خواندن در کنار ساز استاد حسین علیزاده افتخار است
یکی دیگر از مباحث این نشست در مورد جهانی‌شدن موسیقی و علاقه مردم به موسیقی سنتی بود که محمد معتمدی این نقطه نظر را بیان کرد:«بسیاری از موزیسین‌ها و نوازنده‌ها و من در فستیوال‌های جهانی حضور داریم اما این اتفاقات و حرکت‌ها، فردی است و اگر بخواهیم موسیقی ایرانی را جهانی کنیم نیازمند برنامه‌های جدی هستیم. اما من فکر می‌کنم تا زمانی که مردم ایران فرق تار از سه‌تار را تشخیص ندهند جهانی‌شدن موسیقی ایران یک افسانه است.»

سرنوشت گروه موسیقی «ادیب» هم از جمله مباحث جلسه بود که معتمدی در مورد آن گفت:«در ابتدا این گروه با نام همنوازان مهر فعالیت می‌کرد اما مدتی بعد گروه‌هایی مدعی شدند که با همین نام به ثبت رسیده‌اند. پس از اجازه از خانواده مرحوم ادیب خوانساری، نام گروه موسیقی خودمان را به ادیب تغییر دادیم. اما مدتی بعد گروهی از شهرستانی با ما تماس گرفت و مدعی شد براساس مدارکی که در دست دارند، گروهی به نام ادیب ثبت شده است. هنوز عنوانی برای گروه خودمان انتخاب نکرده‌ایم اما با ساختار گروه موسیقی ادیب یک آلبوم هم ضبط کردیم. همچنین قصد داریم در سال جدید یک رپرتوار با همان فضا را برای مخاطبان اجرا کنیم.»

بخش پایانی نشست هم به موضوع همکاری محمد معتمدی با استاد حسین علیزاده اختصاص داشت و خواننده قطعه «یلدا» در این زمینه اعلام کرد:«ما طی دو سال بیشترین کنسرت را با استاد علیزاده داشتیم. در طول این اجرا هیچ شرط و شروطی برای این مجموعه ارزشمند نگذاشتم و چرا که هدفم این بود تا در قالب یک رپرتوار بسیار سنگین بتوانم در اختیار استاد علیزاده با بهترین کیفیت اجرا باشم. درباره کنسرت کرمانشاه هم باید بگویم که هیچ هماهنگی صورت نگرفته بود و من روی تخت بیمارستان از آن کنسرت مطلع شدم. هر تعهدی که داشتم نسبت به آن مجموعه عمل کردم و برای من خواندن در کنار ساز استاد حسین علیزاده افتخار است.»
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : دوشنبه 2 اسفند 1395 - 02:41

برچسب ها:

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود محمد معتمدی: آماده‌ام در شهرستان‌های کوچک کنسرت رایگان برگزار کنم | موسیقی ما