برنامه یاد بعضی نفرات
 
هزارصدا با داوری هادی منتظری، حسین علیشاپور و علیرضا بدیع برگزار شد
«نوای خیال» گوی سبقت را از رقبا ربود
موسیقی ما - عصر روز جمعه 6 اسفند و با حدود نیم ساعت تاخیر، هشتمین برنامه هزارصدا در بخش موسیقی سنتی ایرانی، در ساعت 15:30 دقیقه با خواندن شعری از هوشنگ ابتهاج توسط آرش نصیری در فرهنگسرای ارسباران  آغاز شد. او به مناسبت این‌که این برنامه در روز تولد «ه.الف. سایه» برگزار می‌شد، غزل مشهور این شاعر بزرگ با این مطلع را خواند: «نشود فاش کسی آنچه میان من و توست/ تا اشارات نظر نامه‌رسان من و توست». سپس تیتراژ برنامه پخش شد که به همین مناسبت  روی آهنگ سرگشته (تو ای پری کجایی) با تصنیفی از ابتهاج و آهنگ زنده‌یاد همایون خرم ساخته شده و با صدای زنده یاد حسین قوامی‌ جاودانه شده است.
 
سپس برنامه طبق روال خود برگزار شد و ابتدا گروه نواهور به عنوان برنده برنامه قبل به روی صحنه دعوت شد؛ گروهی که آهنگساز و سرپرست آن مینو توکلیان است و این اولین گروهی بود که به سرپرستی یک بانوی موزیسین در برنامه هزارصدا شرکت کرده بود.
 
سپس کارشناسان برنامه به صحنه دعوت شدند. از کارشناسان «هادی منتظری» پیش از این و در سال 1393 و به همراه دکتر عبدالحسین مختاباد و سید عباس سجادی در بخش کارشناسی یک برنامه حضور داشت؛ نکته‌ای که آرش نصیری مدیر این برنامه در هنگام دعوت به سلام و علیک منتظری عنوان کرد. همچنین نصیری هنگام دعوت از «حسین علیشاپور» عنوان کرد که پیش از این، شاگردان این خواننده و مدرس پرتلاش در چند دوره به مقام اول دست پیدا کرده‌اند و برنامه را به نوعی مدیون علیشاپور و همراهی‌هایش دانست.
 
منتظری در هنگام صحبت‌های اولیه‌اش عنوان کرده بود امیدوار است مردم با موسیقی سنتی ایرانی آشتی کنند و «علیرضا بدیع» در آغاز سخن، با اشاره به سخنان منتظری عنوان کرد که شاید بهتر باشد آرزو کنیم موزیسین‌های موسیقی ایرانی دست از خواندن چندین باره اشعار حافظ و سعدی و مولانا بردارند و به شعر شعرای بزرگ دیگر هم توجه کنند.
 
پس از این سخنان اولیه برنامه آغاز شد و به عنوان اولین گروه، گروه «کرانه» به سرپرستی و آوازخوانی «عادل کاظمی»، شعر «قلب تاریخ» از برادرش «علی کاظمی»‌ در تصنیف و شعر «کجایی در شب هجران که زاری‌های من بینی» از هاتف اصفهانی را در بخش آواز اجرا کردند و اجرای نسبتاً خوبی داشتند که مورد نقد و بررسی و تایید نسبی داوران قرار گرفت.
 
پس از آن گروه «عندلیب» با آواز و سرپرستی حسین عندلیب «ما شبی دست برآریم و دعایی بکنیم» از حافظ  را به همراه تصنیفی با لهجه بوشهری اجرا کرد که اجرای متزلزلی بود و البته با توجه به سن و سال نسبتاً پایین‌شان، مورد تشویق کارشناسان قرار گرفتند.
 
گروه سوم، گروه موسیقی سنتی «تمنا» به سرپرستی، آهنگسازی، نوازندگی سنتور و آواز «رضا اسدی» بود که شعر «شکست عهد مودت نگار دلبندم/ برید مهرو وفا یار سست پیوندم» را برای بخش آواز انتخاب کردند و از شعر «بگذار تا بگرییم چون ابر در بهاران/ کز سنگ ناله (گریه) خیزد روز وداع یاران» برای بخش تصنیف بهره گرفتند. نکته جالب این اجرا تمجید «صدیق تعریف» از این آوازخوانی بود. این استاد باسابقه موسیقی ایرانی که از میهمانان حاضر دراین برنامه بود، پس از اجرا و نقد کارشناسان نظر مساعد خود را عنوان کرد و اجرای آواز این خواننده جوان را ستود.
 
پایان‌بخش اجراها هم اجرای گروه «نوای خیال» بود که درخشان‌ترین اجرای گروهی این شب از برنامه هزارصدا بود و پس از پایان اجرا و جلسه کارشناسان، همان‌ها هم بودند که به عنوان گروه برتر برگزیده شدند. شعر آواز این گروه «چین زلف مشکین را بر رخ نگارم بین/ حلقه‌های او بشمر، عقده‌های کارم بین» بود که خواننده به زیبایی از پس اجرای آن برآمد و سپس تصنیفی روی این شعر را اجرا کردند: «از دل پرخون بلبل کی خبردارد بهار؟/ هر طرف چون لاله صد خونین جگر دارد بهار». آنها در تنظیم گروهشان از، یک خواننده و یک همخوان، دو تار و یک کوزه بهره گرفتند و اجرای گروهی‌شان هم مسنجم و خوب بود.
 
پس از این اجرا کارشناسان به پشت صحنه رفتند تا گروه برگزیده را معرفی کنند و خواننده باسابقه «بهرام باجلان» برای اجرای میهمان به صحنه دعوت شد. باجلان از خوانندگان شناخته شده دهه هفتاد و از تربیت‌یافتگان مکتب چاووش بود که بعد از موفقیت‌های آن دهه، مدت‌ها در ایران نبود و به تازگی به کشور برگشته و در این برنامه، با همراهی سه‌تاری که خود می‌زد آواز خواند. نصیری هنگام دعوت از باجلان، اجرای او در این برنامه را اعلام حضور و فعالیت این خواننده خوش‌صدا در کشور دانست.
 
پس از این اجرا کارشناسان و گروه‌های شرکت‌کننده به صحنه دعوت شدند و هادی منتظری به نمایندگی از هیات داوران گروه «نوای خیال» را به عنوان گروه برگزیده معرفی کرد.
اعضای گروه «نوای خیال»:
خواننده: حسین پیرحیاتی، همخوان: پرستو احمدپور، تار: خشایار پنبه‌ییان، کوزه: ابوالفضل محمدقلی، سرپرست گروه و تار: جهانبخش احمدپور.
 
هزارصدا برنامه‌ای برای معرفی استعدادهای جوان موسیقی است که در دو بخش سنتی و پاپ با مدیریت و اجرای «آرش نصیری» برگزار می‌شود. بنابر اعلام نصیری، آخرین برنامه هزارصدا در سال 95 در ساعت 15 روز پنج شنبه 19 اسفند در فرهنگسرای ارسباران برگزار خواهد شد. آخرین برنامه هزارصدا، نهمین برنامه در بخش سنتی و هفدهمین برنامه در جمع پاپ و سنتی این برنامه در سال 95 خواهد بود.
تاریخ انتشار : یکشنبه 8 اسفند 1395 - 10:06

برچسب ها:

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود «نوای خیال» گوی سبقت را از رقبا ربود | موسیقی ما