در نشست خبری مدیرعامل بنیاد رودکی عنوان شد؛
علیاکبر صفیپور: بنیاد رودکی حمایت خود از گروههای هنری را افزایش میدهد
موسیقیما - مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی صبح امروز - چهارشنبه ۲۵ اسفندماه - در نشستی صمیمانه با اصحاب رسانه، گزارشی از عملکرد این مجموعه فرهنگی هنری ارائه داد و با تعیین خط مشی و استراتژی این نهاد فرهنگی برای سال آینده، خبر از برخی فعالیتهای جدید در این مجموعه داد.
به گزارش«موسیقیما»، علیاکبر صفیپور - مدیرعامل بنیاد رودکی - در این نشست صمیمانه با خبرنگاران، اظهار کرد: ما تلاش کردیم آنچه را که مأموریتمان است به جمعبندی برسانیم تا شرایط بهگونهای شود که پاسخگوی مخاطبان باشد. روزی که مجموعه بنیاد رودکی را تحویل گرفتم، سوالات تندی از وضعیت موجود بنیاد میشد که برای من یأسآور بود؛ اما امروز نمیتوانم بگویم شرایط اگر خوب است یا بد، من دخالتی نداشتهام. صفی پور تاکید کرد: ما در سالی که گذشت تمام تلاش خود را انجام دادیم تا تمامی بدهی های مربوط به بنیاد فرهنگی هنری رودکی پرداخت شود و امروز بسیار خوشحالیم که توانسته ایم تمام بدهی ها را پرداخت کرده و ماجرا را به سمتی هدایت کنیم که تمام ارکسترها دوباره فعالیت خود را آغاز کنند. همچنین ۱۳۲ نفر نوازندگان ارکستر سمفونیک تهران به رهبری شهرداد روحانی و ارکستر ملی به رهبری فریدون شهبازیان هم اکنون با بنیاد قرارداد کامل بسته و علاوه بر تسهیلات بیمه به صورت ماهانه حقوق دریافت می کنند.
صفیپور در ادامه ضمن اشاره به فعالیتهای بینالمللی بنیاد رودکی گفت: ارکسترها در حوزه بینالملل هم ورود پیدا کردهاند و در این راستا تفاهم نامههایی با کشورهای ترکیه، هند، آلمان، کره و ایتالیا داشتهایم و امیدوار هستیم در سال 96 بتوانیم برنامههای حوزه بینالمللمان را فعالتر کنیم تا ارکسترهایمان بتوانند در خارج از ایران نیز اجرا کنند. مدیرعامل بنیاد رودکی در ادامه ضمن اشاره به تدوین سند استراتژیک این بنیاد گفت: ما سندی آماده کردهایم که تمامی مأموریتها و وظایف در آن تبیین شده است و سال آینده نیز از این سند رونمایی میکنیم. بنیاد رودکی باید بتواند از امکاناتش به خوبی صیانت و نگهداری کند و در عین حال به ایجاد امکانات جدید فکر کند و حمایت خود را از گروههای هنری افزایش دهد.
او همچنین گفت: یکی از کاستیهای ما، حلقه ارتباطی بنیاد رودکی با حوزه رسانه بود که خوشبختانه وبسایت جدید این مجموعه شروع به کار کرده و در آینده نیز شاهد فعالیت شبکه تلگرام و اینستاگرام بنیاد بهصورت جدیتری خواهیم بود. وی ادامه داد: ما برای اولینبار بخش رزرو آنلاین تالارها را در سایت قرار دادهایم و به این ترتیب، دیگر نیازی نیست مراجعهکنندهها بهصورت حضوری برای رزرو تالار اقدام کنند. کتاب «نوروزنامه خیام» نیز از طریق انتشارات بنیاد چاپ شده و ما بهدنبال مجوز نشریه «هنر رودکی» هستیم که بهعنوان فصلنامه بیرون خواهد آمد. او به فروش یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومانی تئاتر «میسیسیپی نشسته میمیرد» اشاره کرد و گفت که این موضوع افتخاری برای بنیاد رودکی است که اتفاق مهمی در اقتصاد هنر است.
صفیپور در بخش دیگری از این نشست خبری گفت: بنیاد رودکی، تنها سالندار نیست و باید بتواند آثار هنری والایی تولید کند، ما در سال آینده قصد داریم تا به طور جدی در حوزه تولید تئاتر و موسیقی ورود کنیم و مستقیماً طبق وظایفی که در اساسنامه معین شده، در زمینه تولید فعالیت کنیم. وی افزود: همچنین انتشارات بنیاد رودکی نیز فعال شده و به دنبال مجوز انتشار فصلنامه «هنر رودکی» هستیم تا سال آینده این نشریه منتشر شود. ما درحوزه نشر هم صاحب مأموریتم و در آینده این بخش از بنیاد رودکی فعالیتهای خود را جدی تر دنبال خواهد کرد. مدیرعامل بنیاد رودکی درباره انتقادهایی مبنی بر برگزاری اجراهای پاپ و دست چندم موسیقی در تالار وحدت، اظهار کرد: شما خودتان را جای گروههای هنری بگذارید که آرزو دارند در تالارهای وحدت اجرا داشته باشند. ما گفتهایم گروههای پاپ نمیتوانند در این تالار اجرا کند، مگر اینکه این موضوع از زیر دستمان در برود. اگر مجوز اجراها در دفتر موسیقی وزارت ارشاد به نام پاپ صادر شده باشد، ما اجازه اجرا در تالار وحدت را نمیدهیم. در مقایسه با اجراهایی که جایگاهشان تالار وحدت است، این اجراها تعداد زیادی را دربرنمیگیرد.
صفیپور همچنین درباره مرمت و بازسازی تالار وحدت، گفت: ما نسبت به سال گذشته در تأمین اعتبارات برای این کار، بهتر عمل کردهایم. صندلیها بهطور کامل تعمیر، موکتها و سیستم صوتی تعویض خواهند شد و نیز قصد بازسازی طبقات را داریم. برای ایمنی سالن نیز لیست بلند بالایی از آتشنشانان گرفتهایم. از طرفی قرار است سیستم کنترل آنلاین مداربسته را نیز برای کل مجموعه قرار دهیم. مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی در بخش دیگری از نشست رسانه ای به برنامه های آینده این مجموعه در سال ۹۶ پرداخت و گفت: بازسازی تمام طبقات ساختمان بنیاد رودکی، افتتاح موزه تئاتر عروسکی در روز هفتم فروردین ماه، ایمن سازی سالن های زیرمجموعه بنیاد با نظارت سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی، راه اندازی سیستم کنترل آنلاین دوربین مداربسته، افتتاح اتاق مخصوص ذخیره سازی الکترونیک بنیاد برای حفظ پارتیتورهای آثار هنرمندان برای نگهداری و طبقه بندی، مذاکره با دفتر موسیقی برای نحوه مالکیت بخش آرشیو از اقدامات دیگر ما در سال ۹۶ خواهد بود.
وی در بخش پایانی صحبت های خود به ماجرای اجاره بهای سالن های تحت پوشش بنیاد اشاره کرد و توضیح داد: تالار وحدت برای اجرای یک برنامه موسیقی، ۹ میلیون تومان و برای اجرای یک برنامه نمایشی ۵ میلیون تومان اجاره دریافت می کند و فکر می کنم با توجه به اینکه بلیت فروشی در تالار وحدت بین ۴۰ تا ۶۰ میلیون تومان درآمد دارد بنابراین فکر می کنم این رقمی که ما از گروه ها دریافت می کنیم نه تنها رقم ناچیزی است بلکه به نوعی یک سوبسید و یارانه است که ما برای برنامه درنظر گرفتیم. شما اگر امکانات ما را با امکانات برج میلاد مقایسه کنید خواهید دید هزینه ای که تالار وحدت از گروه ها دریافت می کند در حد صفر است. این موضوع در حوزه نمایش بسیار بدتر است چرا که به نسبت ۵ میلیون تومانی که ما از گروه های تئاتر دریافت می کنیم هزینه ای بالغ بر ۲۰ میلیون تومان صرف می کنیم. البته در این چارچوب، برگزاری همایش ها در حوزه درآمدزایی ما قرار دارد اما مطمئن باشید ما با توجه به اینکه دو نوع قرارداد کف فروش و درصدی داریم در برنامه های هنری ماجرا کاملاً ضررده است.
به گزارش«موسیقیما»، علیاکبر صفیپور - مدیرعامل بنیاد رودکی - در این نشست صمیمانه با خبرنگاران، اظهار کرد: ما تلاش کردیم آنچه را که مأموریتمان است به جمعبندی برسانیم تا شرایط بهگونهای شود که پاسخگوی مخاطبان باشد. روزی که مجموعه بنیاد رودکی را تحویل گرفتم، سوالات تندی از وضعیت موجود بنیاد میشد که برای من یأسآور بود؛ اما امروز نمیتوانم بگویم شرایط اگر خوب است یا بد، من دخالتی نداشتهام. صفی پور تاکید کرد: ما در سالی که گذشت تمام تلاش خود را انجام دادیم تا تمامی بدهی های مربوط به بنیاد فرهنگی هنری رودکی پرداخت شود و امروز بسیار خوشحالیم که توانسته ایم تمام بدهی ها را پرداخت کرده و ماجرا را به سمتی هدایت کنیم که تمام ارکسترها دوباره فعالیت خود را آغاز کنند. همچنین ۱۳۲ نفر نوازندگان ارکستر سمفونیک تهران به رهبری شهرداد روحانی و ارکستر ملی به رهبری فریدون شهبازیان هم اکنون با بنیاد قرارداد کامل بسته و علاوه بر تسهیلات بیمه به صورت ماهانه حقوق دریافت می کنند.
صفیپور در ادامه ضمن اشاره به فعالیتهای بینالمللی بنیاد رودکی گفت: ارکسترها در حوزه بینالملل هم ورود پیدا کردهاند و در این راستا تفاهم نامههایی با کشورهای ترکیه، هند، آلمان، کره و ایتالیا داشتهایم و امیدوار هستیم در سال 96 بتوانیم برنامههای حوزه بینالمللمان را فعالتر کنیم تا ارکسترهایمان بتوانند در خارج از ایران نیز اجرا کنند. مدیرعامل بنیاد رودکی در ادامه ضمن اشاره به تدوین سند استراتژیک این بنیاد گفت: ما سندی آماده کردهایم که تمامی مأموریتها و وظایف در آن تبیین شده است و سال آینده نیز از این سند رونمایی میکنیم. بنیاد رودکی باید بتواند از امکاناتش به خوبی صیانت و نگهداری کند و در عین حال به ایجاد امکانات جدید فکر کند و حمایت خود را از گروههای هنری افزایش دهد.
او همچنین گفت: یکی از کاستیهای ما، حلقه ارتباطی بنیاد رودکی با حوزه رسانه بود که خوشبختانه وبسایت جدید این مجموعه شروع به کار کرده و در آینده نیز شاهد فعالیت شبکه تلگرام و اینستاگرام بنیاد بهصورت جدیتری خواهیم بود. وی ادامه داد: ما برای اولینبار بخش رزرو آنلاین تالارها را در سایت قرار دادهایم و به این ترتیب، دیگر نیازی نیست مراجعهکنندهها بهصورت حضوری برای رزرو تالار اقدام کنند. کتاب «نوروزنامه خیام» نیز از طریق انتشارات بنیاد چاپ شده و ما بهدنبال مجوز نشریه «هنر رودکی» هستیم که بهعنوان فصلنامه بیرون خواهد آمد. او به فروش یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومانی تئاتر «میسیسیپی نشسته میمیرد» اشاره کرد و گفت که این موضوع افتخاری برای بنیاد رودکی است که اتفاق مهمی در اقتصاد هنر است.
صفیپور در بخش دیگری از این نشست خبری گفت: بنیاد رودکی، تنها سالندار نیست و باید بتواند آثار هنری والایی تولید کند، ما در سال آینده قصد داریم تا به طور جدی در حوزه تولید تئاتر و موسیقی ورود کنیم و مستقیماً طبق وظایفی که در اساسنامه معین شده، در زمینه تولید فعالیت کنیم. وی افزود: همچنین انتشارات بنیاد رودکی نیز فعال شده و به دنبال مجوز انتشار فصلنامه «هنر رودکی» هستیم تا سال آینده این نشریه منتشر شود. ما درحوزه نشر هم صاحب مأموریتم و در آینده این بخش از بنیاد رودکی فعالیتهای خود را جدی تر دنبال خواهد کرد. مدیرعامل بنیاد رودکی درباره انتقادهایی مبنی بر برگزاری اجراهای پاپ و دست چندم موسیقی در تالار وحدت، اظهار کرد: شما خودتان را جای گروههای هنری بگذارید که آرزو دارند در تالارهای وحدت اجرا داشته باشند. ما گفتهایم گروههای پاپ نمیتوانند در این تالار اجرا کند، مگر اینکه این موضوع از زیر دستمان در برود. اگر مجوز اجراها در دفتر موسیقی وزارت ارشاد به نام پاپ صادر شده باشد، ما اجازه اجرا در تالار وحدت را نمیدهیم. در مقایسه با اجراهایی که جایگاهشان تالار وحدت است، این اجراها تعداد زیادی را دربرنمیگیرد.
صفیپور همچنین درباره مرمت و بازسازی تالار وحدت، گفت: ما نسبت به سال گذشته در تأمین اعتبارات برای این کار، بهتر عمل کردهایم. صندلیها بهطور کامل تعمیر، موکتها و سیستم صوتی تعویض خواهند شد و نیز قصد بازسازی طبقات را داریم. برای ایمنی سالن نیز لیست بلند بالایی از آتشنشانان گرفتهایم. از طرفی قرار است سیستم کنترل آنلاین مداربسته را نیز برای کل مجموعه قرار دهیم. مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی در بخش دیگری از نشست رسانه ای به برنامه های آینده این مجموعه در سال ۹۶ پرداخت و گفت: بازسازی تمام طبقات ساختمان بنیاد رودکی، افتتاح موزه تئاتر عروسکی در روز هفتم فروردین ماه، ایمن سازی سالن های زیرمجموعه بنیاد با نظارت سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی، راه اندازی سیستم کنترل آنلاین دوربین مداربسته، افتتاح اتاق مخصوص ذخیره سازی الکترونیک بنیاد برای حفظ پارتیتورهای آثار هنرمندان برای نگهداری و طبقه بندی، مذاکره با دفتر موسیقی برای نحوه مالکیت بخش آرشیو از اقدامات دیگر ما در سال ۹۶ خواهد بود.
وی در بخش پایانی صحبت های خود به ماجرای اجاره بهای سالن های تحت پوشش بنیاد اشاره کرد و توضیح داد: تالار وحدت برای اجرای یک برنامه موسیقی، ۹ میلیون تومان و برای اجرای یک برنامه نمایشی ۵ میلیون تومان اجاره دریافت می کند و فکر می کنم با توجه به اینکه بلیت فروشی در تالار وحدت بین ۴۰ تا ۶۰ میلیون تومان درآمد دارد بنابراین فکر می کنم این رقمی که ما از گروه ها دریافت می کنیم نه تنها رقم ناچیزی است بلکه به نوعی یک سوبسید و یارانه است که ما برای برنامه درنظر گرفتیم. شما اگر امکانات ما را با امکانات برج میلاد مقایسه کنید خواهید دید هزینه ای که تالار وحدت از گروه ها دریافت می کند در حد صفر است. این موضوع در حوزه نمایش بسیار بدتر است چرا که به نسبت ۵ میلیون تومانی که ما از گروه های تئاتر دریافت می کنیم هزینه ای بالغ بر ۲۰ میلیون تومان صرف می کنیم. البته در این چارچوب، برگزاری همایش ها در حوزه درآمدزایی ما قرار دارد اما مطمئن باشید ما با توجه به اینکه دو نوع قرارداد کف فروش و درصدی داریم در برنامه های هنری ماجرا کاملاً ضررده است.
منبع:
اختصاصی موسیقی ما
تاریخ انتشار : چهارشنبه 25 اسفند 1395 - 19:02
افزودن یک دیدگاه جدید