برنامه یاد بعضی نفرات
 
بیست و یكمین محفل اتفاق ترانه برگزار شد
از شعرخوانی گروس عبدالملکیان تا روایت داستان «ملاقات بانوی سالخورده»
موسیقی ما - بیست و یكمین محفل اتفاق ترانه با شعرخوانی گروس عبدالملکیان و دیگر شاعران و ترانه سرایان کشور و همچنین با معرفی کتاب از سوی میرطاهر مظلومی بازیگر و دوبلور برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری حوزه هنری، تازه‌ترین برنامه «اتفاق ترانه» با اجرای علیرضا بدیع شاعر و مجری تلویزیون شنبه 6 خرداد ماه در حوزه هنری برگزار شد. در این مراسم، گروس عبدالملكیان شاعر نام آشنای معاصر كشور به عنوان میهمان ویژه حضور داشت و تعدادی از اشعار قدیمی و جدید خود را خواند.

گروس عبدالملكیان شاعر سپیدسرا از جمله شاعران این روزهای كشورمان است كه در سال‌های اخیر اشعارش مورد توجه بسیاری از مخاطبان داخل و خارج از كشور قرار گرفته است. عبدالملكیان اولین مجموعه شعرش با نام «پرنده پنهان» را در سال 1381 منتشر كرد و چهار مجموعه دیگر را با نام‌های «رنگ‌های رفته دنیا»، «سط‌رها در تاریكی جا عوض می‌كنند»، «حفره‌ها» و «پذیرفتن» در سال‌های اخیر به چاپ رسانده است.

در بخش معرفی كتاب نیز «میرطاهر مظلومی» دوبلور و بازیگر سینما در این برنامه حضور پیدا کرد. مظلومی با بیان این که همیشه به شعر علاقه‌مند بوده است، اظهار کرد: تلاش‌های بسیاری داشته‌ام که شعر بگویم، اما در این کار موفق نبوده‌ام. البته شعر را می‌فهمم و به صورت حسی، شعر خوب را از شعر بد تمیز می‌دهم.

وی ادامه داد: آهنگ به خصوصی  در دوبله وجود دارد و این آهنگ و نوع بیان کلمات در رادیو هم شنیده می‌شود. چنین آهنگی تا در پی و گوشت دوبلور نرود، نمی‌توان دوبلوری کند. در شعرخوانی هم به نظر می‌آید چنین لحنی وجود دارد. زمانی ادبیات تبدیل به موجودی زنده می‌شود که احساس شکل بگیرد و این احساس تنها با خوانش صحیح ایجاد نمی‌شود، بلکه باید در پشت اثر، تحلیل هم وجود داشته باشد.

مظلومی در ادامه به معرفی نمایشنامه «ملاقات بانوی سالخورده» اثر فریدریش دورنمات پرداخت و گفت: دورنمات خود سرمایه دار بوده است، اما در این کتاب فقر را به زیبایی به تصویر می‌کشد. همچنین تاثیر سرمایه‌داری را هم در این کتاب می‌بینیم. همیشه از غول‌های سرمایه می‌ترسم و معتقدم آن‌ها هستند که جنگ‌ها را به راه می‌اندازند.

وی تصریح کرد: مفهوم کتاب «ملاقات بانوی سالخورده» در شعری نهفته است که در بخشی از این کتاب می‌خوانیم.  در خصوص انگیزه‌های حرکت مردمی برای کشتن یکی از شخصیت‌های داستان آمده است: «هیولاهای موحش بی‌شمارند/ زلزله‌های سهمگین/ آتش‌فشان‌ها، طوفان‌های دریایی/ همین‌طور جنگ‌ها و زره‌پوش‌هایی که مزارع را ویران می‌کنند/ ولی هیچ‌یک موحش‌تر از هیولای فقر نیست/ چه در فقر حوادث راه ندارند/ و نوع بشر در آن مأیوس و ناامید پیچیده می‌شود/ و ردیف می‌کند روزهای خراب را در پشت روزهای خراب»

در این مراسم شاعران و ترانه‌سرایانی همچون افسانه غیاثوند، محمدرضا امینی، محمد نوروزی، سحر دولتخواه، نیما تاجیک، ماهان بلندبالا، محمدحسین سرخوش، سید ابراهیم موسوی، نسترن فراهانی، علیرضا نورعلی پور، علیرضا رمزی، سیاح‌زاده به شعرخوانی پرداختد.

در پایان مراسم سروش بخشش خواننده کشور بخشی از مثنوی «این دهان بستی دهانی باز شد» که بیشتر با نام مثنوی افشاری شناخته می‌شود را برای حضار بازخوانی کرد.

بیست و یكمین محفل شعر و موسیقی «اتفاق ترانه» به همت مركز موسیقی و موسسه فرهنگی هنری سپهر سوره هنر (مركز محافل و جشنواره‌ها حوزه هنری برگزار شد
تاریخ انتشار : سه شنبه 9 خرداد 1396 - 15:09

برچسب ها:

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود از شعرخوانی گروس عبدالملکیان تا روایت داستان «ملاقات بانوی سالخورده» | موسیقی ما