برنامه یاد بعضی نفرات
 
خواننده موزیک‌ویدئوی «ایستاده‌ایم تا آخرین قطره خون» از این اثر خبرساز سخن گفت
حسین حقیقی: همه از ما سراغ تولید ایستاده‌ایم ۳ را می‌گیرند
موسیقی ما یک سال از انتشار موزیک‌ویدئوی «ایستاده‌ایم تا آخرین قطره خون» می‌گذرد. اثر خبرسازی که بازتاب زیادی در صدا و سیما و رسانه‌های دیگر داشت و مضمون ضداستکباری آن تا مدت‌ها در تیتر اخبار قرار داشت. این ویدئو به خوانندگی «حسین حقیقی» و با موضوع حمله ناو آمریکایی به هواپیمای مسافربری ایران در ۱۲ تیرماه ۱۳۶۷ و شهادت ۲۹۰ مسافر بی‌گناه تولید شده بود و در بخش موسیقی و تصویر پروژه بزرگی محسوب می‌شد. یک سال پس از انتشار این اثر ملی و انقلابی به سراغ حسین حقیقی رفتیم و دقایقی را با او هم‌کلام شدیم. این خواننده و آهنگساز جوان درباره بازتاب‌های قطعه و موزیک‌ویدئوی ایستاده‌ایم تا آخرین قطره خون که به ایستاده‌ایم 2 معروف شده برای ما گفت و اینکه احتمال تولید قسمت سوم این پروژه وجود دارد. همچنین او درباره برخی حواشی و انتقادها نسبت به این اثر هم دیدگاه‌های متفاوتی داشت که در ادامه می‌خوانید:
 
  • *از کلیپ ایستاده‌ایم تا آخرین قطره خون برای ما بگویید و اینکه چه شد شما به عنوان خواننده با آن تیم همکاری کردید؟
کلیپ ایستاده‌ایم 1 که در برج آزادی تهران ضبط شد اولین همکاری من با باشگاه فیلم سوره بود. آن کلیپ یک بازیگر نقش اول دارد ولی صدای من روی تصویر آن شخص پخش شد. بعد از آن کلیپ و در 26 دی ماه سال 92 مسئول باشگاه فیلم سوره طرحی با مضمون ایستادگی مطرح کرد و نکاتی را به من گفتند و طرح موضوع کردند. من هم روی ملودی کار اتود زدم و به آقای محسن رضوانی که شاعر ایستاده‌ایم 2 هستند ارائه کردیم و شعر را روی ملودی نوشتند و پس از تنظیم، ماکتی از کار آماده شد. آقای مفیدی‌کیا که کارگردان کار هستند پس از شنیدن ماکت به شدت به آن علاقه‌مند شدند و ایشان اولین‌بار که کار را شنیدند گفتند که من این کار را در ساحل خلیج فارس می‌بینم. ایده‌های ایشان باعث ایجاد تغییراتی در شعر شد و نهایتاً فیلمنامه شکل گرفت و ضبط ویدئو را بهمن ماه 93 انجام دادیم. حدود یک سال و نیم درگیر جلوه‌های ویژه بصری بودیم و سپس به خروجی نهایی رسیدیم. از ابتدا قرار نبود ایستاده‌ایم 2 یک پروژه بزرگ باشد و مثل سنگی بود که از بالای کوه رها شد اما نهایتاً به یک بهمن تبدیل شد.
 
  • *فکر می‌کنم ضبط آن کلیپ هم سخت بود چون نقش اصلی را خودتان داشتید.
ایستاده‌ایم 1 تجربه اندکی در حیطه تصویر برای من بود. من در گذشته هم دوره‌های بازیگری رفته بودم ولی تا کنون این حجم از تصویربرداری برای موزیک ویدئو را نداشتم. ایستاده‌ایم 2 از لحاظ ضبط حجم کاری زیادی داشت چون کارگردان به من گفت که تو در این کلیپ باید بازی کنی و فقط در یک جاهایی باید بخوانی. ویدئوی ایستاده‌ایم 2 تجربه‌ای سخت اما شیرین برای من بود که شاید برای هرکسی رخ ندهد.
 
  • *جالب است که در ایستاده‌ایم 1 صرفاً نیاز به حضور یک خواننده در کلیپ بود ولی یک نفر جای شما بازی کرد. اما در ایستاده‌ایم 2 نیاز به حضور یک بازیگر بود تا صدا روی آن پخش شود اما خودتان بازی کردید!
در ایستاده‌ایم 1 آقای مفیدی‌کیا اصرار داشتند که خودم بازی کنم ولی من از تصویر واهمه داشتم چون می‌ترسیدم در اولین تجربه، کار خراب شود. نهایتاً خودم آقای تقی‌پور که بازیگر حرفه‌ای هستند را پیشنهاد دادم. در ایستاده‌ایم 2 قرار نبود خودم بازیگر باشم اما کارگردان پروژه اقدام انقلابی کردند و گفتند اگر خودت حضور نداشته باشی کلاً کلیپ را نمی‌سازیم. در این پروژه لیپ‌سینک کار بسیار مشکل بود. چون سرعت موسیقی هنگام ضبط تصویر دو برابر می‌شود در حالی که تصویربرداری اسلوموشن می‌شود و دو برابر فریم معمولی، تصاویر ثبت می‌شود. بنابراین باید تندتر لب بزنید تا زمانی که تصاویر اسلو پخش می‌شود، لیپ سینک رخ دهد. باید حس خوانندگی هم به این موضوع اضافه می‌شد و ورود یک بازیگر دیگر به این کار سخت بود. به همین دلیل کارگردان اصرار داشت که خودم حتماً در تصویر باشم.
 
  • *کلیپ ایستاده‌ایم 2 که منتشر شد واکنش‌های مثبت زیادی به دنبال داشت. اما انتقاداتی هم نسبت به برخی جزئیات تولید و برخی مسائل حاشیه‌ای وجود داشت. کمی در مورد فیدبک‌هایی که از این کار گرفتید بگویید.
این کار روز 28 مرداد در سالن سوره حوزه هنری رونمایی شد. آدم‌هایی که در آن مراسم حضور پیدا کردند پس از پایان پخش اثر حدود 5 دقیقه تشویق می‌کردند و اشک می‌ریختند و واکنش فوق مثبت عزیزان را به دنبال داشت. شرایط به گونه‌ای بود که مجری روی صحنه رفته بود و مدام از حاضرین تشکر می‌کرد اما تشویق‌ها ادامه پیدا می‌کرد. آن روز خستگی از تن ما رفت ولی این واکنش‌های مثبت را پیش‌بینی می‌کردیم. پس از پخش تلویزیونی هم واکنش‌های مردم و سایر افراد جامعه به شدت مثبت بود. تا اینکه روزنامه ای شایعه‌ای را ایجاد کرد و مبلغی را به عنوان هزینه این اثر اعلام کرد. در حالی که هنوز پرونده مالی این پروژه باز بود و مشغول تسویه حساب بودند و من نمی‌دانم آن عدد از کجا مشخص و اعلام شد. پس از آن ماجرا هجمه‌ای به کار وارد شد. مثلاً سایت‌های خارجی و شبکه‌های معاند فقط از آن روزنامه نقل قول می‌کردند و خودشان تحلیل نمی‌کردند.
 
  • *پس از پخش تلویزیونی این کار شرایط خودتان خصوصاً در جامعه و برخورد با مخاطبان چگونه شد؟
در خیابان افراد زیادی من را می‌دیدند و می‌گفتند که ما شما را جایی ندیده‌ایم؟ و پس از چند لحظه آن کلیپ را به خاطر می‌آوردند! اما خدا شاهد است که ما از عامه مردم واکنش منفی دریافت نکردیم و سوال همه مردم این است که ایستاده‌ایم 3 چه زمانی ساخته می‌شود؟ من بعد از آن کار قطعات موسیقی دیگری کار کردم که یکی از آنها «حرف‌های نگفته» بود که مضمونی عاشقانه داشت. عوامل تولید آن کار اصلاً در زمینه آثار انقلابی فعالیت نمی‌کردند ولی وقتی ایستاده‌ایم 2 را دیدند گفتند که احساس غرور داریم. طی یک سال اخیر من از هیچ یک از مردم عادی نظر منفی دریافت نکرده‌ام و همه ما را برای ساخت کار بعدی تهییج می‌کنند. در صفحه اینستاگرام من هم افراد، با آنها که قصد ضربه‌زدن به این کار داشته‌اند مقابله کرده‌اند و هشتگ ایستاده‌ایم تا آخرین قطره خون را در شبکه‌های اجتماعی گسترده کرده‌اند.
 
  • *البته در عین حال بعضی‌ها هم گفتند این یک اثر سیاسی‌است، نظر خودتان چیست؟
از آقای پرویز پرستویی باید یک سوال پرسید. آن هم اینکه چرا شما هر سال نزدیک واقعه دوازدهم تیرماه در مورد این اتفاق صحبت می‌کنید در حالی که سیاسی نیستید؟ آیا واقعاً حرکت آقای پرستویی سیاسی است؟ آیا حمایت از 290 مسافر بی‌گناه که در حمله ناو آمریکایی شهید می‌شوند سیاسی است؟ یا هر آدمی که احساسات انسانی فقط داشته باشد باید از این واقعه حرف بزند؟ کلیپ ایستاده‌ایم تا آخرین قطره خون حرف سیاسی می‌زند و در آن ملی‌گرایی وجود ندارد؟ در آنجا می‌گوییم یک ناو آمد و بدون هیچ دلیلی به یک هواپیما حمله کرد و 290 مسافر بی‌گناه شهید شدند و سپس به مسئول آن اتفاق مدال و جایزه دادند. این موضوع را هر جای دنیا مطرح کنید فارغ از موضع‌گیری‌های سیاسی چه واکنشی دارد؟ ما خودمان را نمی‌توانیم سانسور کنیم و در کل پروژه می‌گوییم اگر تو حمله کنی، من قلم کنم قدمت را. اگر اتهام سیاسی بودن به ایستاده‌ایم 2 وارد می‌کنند باید به همه هنرمندانی که از این واقعه دردناک صحبت می‌کنند هم بگویند که سیاسی هستند.
 
قرار بود رونمایی این اثر دوازدهم تیرماه باشد و لیستی از هنرمندان را استخراج کردیم که از آنها دعوت کنیم. در این بین دهها هنرمند پیدا کردیم که فارغ از اینکه آمریکا استکبار جهانی و بزرگترین ظالم است، نسبت به این واقعه موضع گیری کرده بودند. در کل بعید می‌دانم شخصی وجود داشته باشد که نسبت به این واقعه موضع‌گیری انسانی نداشته باشد.
 
  • *و از فعالیت‌های شخصی خودتان در عرصه موسیقی چه خبر؟ خبری از تولید ایستاده‌ایم 3 هست؟
همان زمان که ایستاده‌ایم 2 منتشر شد ایده‌هایی برای بخش سوم این کار داشتیم ولی این اتفاقات و حواشی از شور و هیجان ما کم کرد. من هم ایده‌هایی دارم ولی باید این تیم دوباره دور هم جمع شوند تا به خلق یک اثر جاودانه منجر شود. درباره کارهای خودم باید بگویم که من از سال 89 موسیقی را شروع کردم و نزد اساتید بزرگی سلفژ و صداسازی و تئوری‌های موسیقی را فراگرفتم. پیش از ایستاده‌ایم حدود 30 قطعه کار کرده بودم که همگی آیینی و حماسی و انقلابی بودند. در ادامه هم به لطف مناسبت‌های مختلف، کارهای مختلفی انجام دادم که مورد استقبال هم بود. قطعه «صحن بارونی» که متعلق به حضرت امام رضا(ع) بود را خواندم. همچنین قطعه عاشقانه حرف‌های نگفته را هم خواندم که عاشقانه زن و شوهری است و از زبان یک مرد برای همسرش است. این کار به مناسبت روز زن منتشر شد و امسال انشاالله با یک تصویر خوب همراه می‌شود. قصد تولید یک آلبوم با مضمون اجتماعی دارم و می‌خواهم نگاه ویژه و جدیدی به مسائل و موضوعات مختلف داشته باشم. آخرین اثر من قطعه «صبح روشن» بود که به مناسبت میلاد امام حسن(ع) از شبکه‌های مختلف پخش شد و انشاالله قطعات جدید را به زودی منتشر خواهم کرد. 
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : چهارشنبه 11 مرداد 1396 - 09:27

دیدگاه‌ها

شنبه 14 مرداد 1396 - 23:01

شما عالی هستید جناب حسینی. همیشه در انتخاب شعر و آهنگساز دقت کنین. آهنگ اخیر شما با مضمون عاشقانه بسیار تجربه دلنشینی است. درود خدا بر شما.

یکشنبه 21 اردیبهشت 1399 - 05:29
مهدیه

منظورتون آقای حقیقی بود

37.129.233.206

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود حسین حقیقی: همه از ما سراغ تولید ایستاده‌ایم ۳ را می‌گیرند | موسیقی ما