برنامه یاد بعضی نفرات
 
بیستمین شب‌آواز ایرانی برگزار شد
فریدون شهبازیان: تنها با تکیه بر استعداد نمی‌توان به مهارت در موسیقی رسید
موسیقی ما - بیستمین شب‌آواز ایرانی با اجرای پنج گروه موسیقایی و آوازی و با حضوراساتید بنام موسیقی کشور متشکل از فریدون شهبازیان، مظفر شفیعی و علی‌اصغر شاه‌زیدی برگزار شد. شهبازیان در این برنامه میان اجراهای برگزار شده با تاکید بر تلفظ صحیح واژه‌های شعر انتخابی، گفت: زبان فارسی یکی از سخت‌ترین زبان‌ها برای موسیقی و آواز است. همچنین آواز ایرانی یکی از سخت‌ترین، دشوار‌ترین و بی‌نظیر‌ترین نوع موسیقی خود در جهان است. در نتیجه باید واژه‌ها درست بیان و تلفظ شوند. در غیر این‌صورت نمی‌تواند حق مطلب را به خوبی ادا کند و کار را ناقص و مخاطب را دلزده می‌کند.

وی در ادامه بیانات خود با اشاره به استفاده به موقع تحریر در آواز گفت: موسیقی ایرانی تنها تحریر نیست. بلکه دارای ادوات بسیاری است که قابلیت‌های فراوانی به آواز خواهد داد و باید از جانب هنرمندان این عرصه مورد توجه قرار گیرد. چرا که ادوات مهم‌تر از تحریر است. استفاده از تحریر هنگامی لذت‌بخش و صحیح است که در کنار ادوات موسیقی قرار گیرد.

شهبازیان همچنین در پایان برنامه ضمن تبریک به همه شرکت‌کنندگان در این برنامه برای محک توانایی‌هایی‌های خود گفت: برای کسب مهارت در کار خود، به ویژه موسیقی و آواز باید ساعت‌ها تمرین مداوم داشته باشیم. زنده‌یاد محمدرضا لطفی زمانی که در رادیو مشغول به کار بود، می‌گفت برای دستیابی و مهارت و توانایی لازم در کار خود، روزانه ۱۷ساعت در زیرزمین خانه‌اش تمرین می‌کرد. البته که بخشی از موسیقی به استعداد و ذوق و قریحه هنرمند مربوط است. اما این استعداد ذاتی نعمتی خدادادی است که باید از سوی هنرمند پخته و پرداخته شود. برای دستیابی به قابلیت‌های کافی در موسیقی باید آنقدر تمرین کرد تا ملکه ذهن و عمل شود.

در این برنامه که شب گذشته در تالار «سوره» حوزه هنری برگزار شد، سید محمود موسوی به همراه مهدی احمد‌پور (نوازنده ‌تار) به اجرای آوازی در مایه افشاری با استفاده از غزل‌های حافظ پرداختند.

همچنین ادامه برنامه با اجرای آواز مهرداد جعفری به همراه موسیقی مصطفی فارغی (نوازنده سنتور) در مایه بیات زند با استفاده از شعرهای علی نصری پرداختند.

مهدی اصغرپور به همراه داریوش قانع (نوازنده ‌نی) و پیمان آعلی (نوازنده تار) یکی دیگر از گروه‌های شرکت کننده در مراسم شب گذشته بودند که به اجرای آوازی در مایه مخالف سه‌گاه با استفاده از غزل‌های شهریار پرداختند.

همچنین میرمسعود مدنی به همراه فرشاد خزایی (نوازنده تار) به اجرای آوازی در دستگاه ماهور با استفاده از شعرهای عماد خراسانی پرداخت و علی اصغر فروزانفر به همراه محمود نوذری (نوازنده سنتور) در قالب یک گروه دیگر به اجرای آواز در مایه بیات ترک با استفاده از اشعار معینی کرمانشاهی پرداختند.
 
پایان این برنامه با نوای کمانچه هادی منتظری دارای نشان درجه یک هنری از وزارت فرهنگ و ارشاد و آواز گرم و دلنشین حسین علیشاپور از شاگردان صدیف تعریف همراه بود.

بیستمین شب آواز ایرانی به همت مرکز موسیقی و موسسه فرهنگی هنری سپهر سوره شنبه آخر هر ماه ساعت ۱۸ در تالار «سوره» حوزه هنری واقع در خیابان سمیه نرسیده به حافظ برگزار می‌شود. ورود برای عموم علاقه‌مندان آزاد است.
تاریخ انتشار : یکشنبه 1 مرداد 1396 - 15:25

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود فریدون شهبازیان: تنها با تکیه بر استعداد نمی‌توان به مهارت در موسیقی رسید | موسیقی ما