برنامه یاد بعضی نفرات
 
پس از انتشار قطعه و موزیک‌ویدئوی «قرار نبود» و در گفتگو با «موسیقی ما» عنوان شد
علی‌اکبر قلیچ: حتی با دست خالی هم «قرار نبود» را می‌ساختم
موسیقی ما هفته گذشته و پیش از عید سعید قربان قطعه «قرار نبود» با صدای «علی‌اکبر قلیچ» منتشر شد. اثری که در سالگرد قمری فاجعه منا به گوش مخاطبان رسید و مضمونش هم به آن واقعه تلخ اشاره داشت. این اثر با ترانه دکتر «محسن رضوانی»، آهنگسازی علی‌اکبر قلیچ و تنظیم «هومن آزما» به همراه ویدئویی از سوی موسسه «ماوا» منتشر شد. ویدئوی این کار هم روایتگر داستان خانواده‌ای بود که عزیزی را عازم سفر حج کرده‌اند اما در حالی که منتظر استقبال از او بودند، پیکرش را تحویل می‌گیرند و عزادار می‌شوند. پس از انتشار قطعه و موزیک‌ویدئوی قرار نبود دقایقی را با علی‌اکبر قلیچ هم‌کلام شدیم و در مورد این اثر توضیحاتی را عنوان کرد.
 
او ابتدا درباره ایده شکل‌گیری این قطعه گفت:«پس از غائله منا به فکر تولید چنین کاری افتادم چون من بعضاً کارهای اعتقادی می‌خوانم و اصلاً قائل نیستم که این کارها سیاسی یا مناسبتی هستند. برای تولید این کار هم اگر مجری طرح وجود نداشت و دست خالی هم بودم باز هم برای شهدای منا می‌خواندم. اما برخی دوستان نزدیکم مانند مسعود گرجی، قاری بین‌المللی قرآن، یا علی ضیاء که بازماندگان این اتفاق بودند و وقتی از زبان آنها داستان را شنیدم تازه به عمق قضیه پی بردم. اتفاقی که خیلی راحت از لحاظ رسانه‌ای سرکوب شد و به آن پرداخته نشد. من هم تصمیم گرفتم کاری را بسازم و دوستان موسسه «ماوا» خیلی به من لطف داشتند و طرح را تصویب کردند که روی آن کار کنیم. در همان سال هم این کار ساخته شد ولی احساس کردیم موزیک ویدئو می‌توان به اثرگذاری بیشتر این قطعه کمک کند. احساس می‌کنم این کار به دل می‌نشیند چون همه عوامل تولید قطعه و ویدئو از دل، این کار را ساختند.»
 
این خواننده سپس درباره ترانه این کار که تصویرسازی جالبی هم دارد اعلام کرد:«دکتر محسن رضوانی ایده ترانه این کار را داد و تا پایان آن را تکمیل کرد. ایشان به زبان عربی هم شعر می‌گویند اما در سروده‌های فارسی خود اعتقاد دارند که باید ترانه کاملاً ملموس باشد. تمام تلاش ما هم این بود که ترانه قرار نبود ملموس و باورپذیر باشد.»
 
علی‌اکبر قلیچ درباره ویدئو هم این توضیحات را عنوان کرد:«یک تیم حرفه‌ای پشت تولید ویدئوی این کار بودند و خیال من راحت بود. مهمترین شاخصه این موزیک‌ویدئو، ایده و طرحی بود که از سوی کارگردان مطرح شد. مقایسه دو حالتی که آن خانواده عزیزشان را به سفر می‌فرستند و زمانی که پیکر او باز می‌گردد را در یک کادر کنار هم قرار دادند و به نظرم بسیار خوش‌ساخت بود. همچنین پلان‌های سینمایی بر جذابیت این ویدئو افزود و خودم بازخوردهای خوبی از آن دریافت کردم.»
 
او در پاسخ به سوال خبرنگار «موسیقی ما» درباره فعالیت‌اش در زمینه آثار اجتماعی و اعتقادی گفت:«من اعتقاد قلبی خودم را می‌خوانم ولی یک سری موج‌ها به راه می‌افتد و می‌گویند فلانی ارزشی‌خوان است. حرف من این است که برچسب زدن کار اشتباهی است چون این قبیل کارها اعتقاد قلبی خودم است. از سوی دیگر کارهای عاشقانه و آزادم را هم می‌سازم که پس از محرم و صفر منتشر می‌شود. اما مثلاً یکی از برنامه‌های کاری من این است که هر سال موظف هستم برای ماه محرم یک قطعه به هر نحوی و با تمام قدرت بسازم. این به جریان خاصی ارتباط ندارد و علاقه و باور خودم است. همچنین دوستان در جریان هستند که من طی این سال‌ها کم کار بودم چون گزیده کار می‌کنم و کارهایی که دل و اعتقادم خودم با آنها هست را می‌خوانم.»
 
این خواننده نهایتاً از انتشار قطعه جدیدش در ماه محرم خبر داد:«در حال تولید یک قطعه برای ماه محرم هستیم و این اثر در مرحله بررسی شعر و ملودی قرار دارد. چون من روی ملودی خیلی حساس هستم و ملودی روی مخاطبان امروز موسیقی تأثیر زیادی دارد. به همین دلیل می‌خواهیم کاری را بسازیم که درخور شأن امام حسین (ع) باشد. سال گذشته قطعه‌ای به نام «رفاقت ما» را منتشر کردم که به سه زبان تولید شده بود و اکثر کسانی که آن را شنیدند، گفتند که شعر و ملودی‌اش گیرایی دارد. سعی کردم چنین فرمتی را امسال هم دنبال کنم و قصد دارم یک کار عاشقانه امام حسینی(ع) بخوانم. این کار برای مخاطب فضای هیئتی ندارد و کاملاً یک اثر عاشقانه با یک دید متفاوت نسبت به محرم و امام حسین(ع) است.»
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : سه شنبه 14 شهریور 1396 - 12:20

برچسب ها:

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود علی‌اکبر قلیچ: حتی با دست خالی هم «قرار نبود» را می‌ساختم | موسیقی ما