رئیس هیئت مدیره مجمع صنفی تولیدکنندگان آثار شنیداری، در گفتوگو با موسیقی ما جزئیات سومین جلسه سالانه این مجمع را تشریح کرد
بابک چمن آرا: بخشی از امور غیرحاکمیتی موسیقی باید به مجمع صنفی تولیدکنندگان آثار شنیداری واگذار شود
موسیقی ما - روز گذشته سومین جلسه سالانه مجمع صنفی تولیدکنندگان آثار شنیداری، رأس ساعت 2 در سالن شماره 4 مرکز همایشهای برج میلاد برگزار شد و دو ساعت به طول انجامید. تشکلی غیردولتی که تابستان سال 94 فعالیت خود را رسماً آغاز کرد تا در جهت تأسیس و فعالیت جدی صنف خود قدم بردارد؛ صنفی که به گفته کارشناسان و منتقدان، جای خالی آن خصوصاً طی سالهای اخیر که مقوله انتشار آثار موسیقی با بحرانهای جدی روبهرو بوده، به شدت حس میشده است.
با بابک چمنآرا به عنوان رئیس هیئت مدیره این مجمع گفتوگویی انجام دادیم و درباره جزئیات این جلسه صحبت کردیم.
یکی از موارد هر سالهی مجمع سالیانه، مشخص کردن روزنامه رسمیای است که آگهیهایمان را آنجا منتشر میکنیم که همان روزنامه قبلی یعنی «قانون» تصویب شد. به اضافه اینکه ما باید هر سال بازرسمان را انتخاب کنیم که امسال دو نفر کاندید داشتیم؛ در این جلسه علی عزیزی بیشترین رأی را آورد و به عنوان بازرس انتخاب شد. امیرحسین سینکی هم رأی کمتری آورد و به عنوان بازرس علیالبدل مجمع صنفی انتخاب شد.
ما در دو هفته گذشته عضوگیری را شروع کردیم که چند نفر عضو رسمی شدهاند و امروز هم عضوگیری ادامه پیدا کرد و تعداد بیشتری به ما پیوستند که امیدواریم این عضوگیری در روزهای آینده سرعت بیشتری بگیرد و با این حق عضویت، کارهایی که میخواهیم پیش برده شوند. تا الان چون نتوانسته بودیم عضوگیری رسمی انجام دهیم، در تمام جلسات اعلام میکردیم که شرکتهایی که پروانه آنها اعتبار تاریخی دارد، در جلسه حضور پیدا کنند. اما با توجه به اینکه عضوگیری شروع شده، از این به بعد هر حضوری که بخواهیم داشته باشیم فقط برای شرکتها و موسسات و افراد حقوقی خواهد بود که حق عضویت را پرداخت، برگه عضویت را پر کردهاند و کارت عضویت برایشان صادر شده است.
در ادامه اینکه به هر حال خانه موسیقی و دفتر موسیقی، ارگانهای دولتی و حمایتی هنر هستند و با مجمع صنفی همه ما، اهداف مشترک دارند. در جلساتی که داشتیم، بر این شد که فعالیتهای مشترکی از جمله پیگیریهای حقوقی، قبل از اینکه به دادگاهها ارسال و وارد مسائل پیچیده و کاغذبازیهای دادگستری شوند، با نظر این مثلث کارشناسی شوند. موارد دیگری مثل برگزاری نمایشگاههای مشترک هم جزء پیشنهادهای هیئت مدیره ما بود و فعلاً منتظریم تا تکلیف دفتر موسیقی مشخص شود. با توجه به تعویض وزیر، امیدواریم که آقای طالبی باقی بماند و بتوانیم از تجربهای که در این چند سال کسب کرده و شناختی که نسبت به کارش پیدا کرده، هم ما در سالهای آینده استفاده بیشتری ببریم و هم هنرمندان.
خیلی کارها هم انجام شده؛ مثلاً در گزارش مدیرعامل آمده بود که ما دوره دو هفتهای اماکن را برای برگزاری کنسرتها به دو روز رساندیم. بخشی از این کارها انجام شده و بخشی هم انجام خواهد شد و واقعاً نمیتوان برای آن زمان تعیین کرد.
در مورد اینکه چه کارهایی انجام دادهایم هم باید بگویم هر چه در توانمان بوده انجام دادهایم که کم هم نبودهاند و شاید صحبت درباره جزئیات آن، یک گفت و گوی مفصل دیگر را بطلبد.
با بابک چمنآرا به عنوان رئیس هیئت مدیره این مجمع گفتوگویی انجام دادیم و درباره جزئیات این جلسه صحبت کردیم.
- * روز گذشته جدیدترین جلسه مجمع صنفی تولیدکنندگان آثار شنیداری برگزار شد. در این جلسه چه اتفاقاتی رخ داد؟
یکی از موارد هر سالهی مجمع سالیانه، مشخص کردن روزنامه رسمیای است که آگهیهایمان را آنجا منتشر میکنیم که همان روزنامه قبلی یعنی «قانون» تصویب شد. به اضافه اینکه ما باید هر سال بازرسمان را انتخاب کنیم که امسال دو نفر کاندید داشتیم؛ در این جلسه علی عزیزی بیشترین رأی را آورد و به عنوان بازرس انتخاب شد. امیرحسین سینکی هم رأی کمتری آورد و به عنوان بازرس علیالبدل مجمع صنفی انتخاب شد.
ما در دو هفته گذشته عضوگیری را شروع کردیم که چند نفر عضو رسمی شدهاند و امروز هم عضوگیری ادامه پیدا کرد و تعداد بیشتری به ما پیوستند که امیدواریم این عضوگیری در روزهای آینده سرعت بیشتری بگیرد و با این حق عضویت، کارهایی که میخواهیم پیش برده شوند. تا الان چون نتوانسته بودیم عضوگیری رسمی انجام دهیم، در تمام جلسات اعلام میکردیم که شرکتهایی که پروانه آنها اعتبار تاریخی دارد، در جلسه حضور پیدا کنند. اما با توجه به اینکه عضوگیری شروع شده، از این به بعد هر حضوری که بخواهیم داشته باشیم فقط برای شرکتها و موسسات و افراد حقوقی خواهد بود که حق عضویت را پرداخت، برگه عضویت را پر کردهاند و کارت عضویت برایشان صادر شده است.
- * نقطه عطف این جلسه و مسایل و پیشنهادهای مطرح شده، چه بود؟
- * مثل چه کارهایی؟
در ادامه اینکه به هر حال خانه موسیقی و دفتر موسیقی، ارگانهای دولتی و حمایتی هنر هستند و با مجمع صنفی همه ما، اهداف مشترک دارند. در جلساتی که داشتیم، بر این شد که فعالیتهای مشترکی از جمله پیگیریهای حقوقی، قبل از اینکه به دادگاهها ارسال و وارد مسائل پیچیده و کاغذبازیهای دادگستری شوند، با نظر این مثلث کارشناسی شوند. موارد دیگری مثل برگزاری نمایشگاههای مشترک هم جزء پیشنهادهای هیئت مدیره ما بود و فعلاً منتظریم تا تکلیف دفتر موسیقی مشخص شود. با توجه به تعویض وزیر، امیدواریم که آقای طالبی باقی بماند و بتوانیم از تجربهای که در این چند سال کسب کرده و شناختی که نسبت به کارش پیدا کرده، هم ما در سالهای آینده استفاده بیشتری ببریم و هم هنرمندان.
- * صحبتهایی زیادی در این سالها انجام شده که خیلی مواقع در حد حرف باقی ماندهاند. چقدر این تصمیمیات شما به عملی شدن نزدیکاند و مجمع صنفی ناشران برای سرعت بخشیدن به این اتفاق چه کارهایی انجام داده است؟
خیلی کارها هم انجام شده؛ مثلاً در گزارش مدیرعامل آمده بود که ما دوره دو هفتهای اماکن را برای برگزاری کنسرتها به دو روز رساندیم. بخشی از این کارها انجام شده و بخشی هم انجام خواهد شد و واقعاً نمیتوان برای آن زمان تعیین کرد.
- * به هر حال تمام این اتفاقات هدفی جز اعتلای موسیقی را دنبال نمیکنند و هدفم از این سوال این بود که در یکی دو سالی که این مجمع راه افتاده چه کار مهمی توانسته برای موسیقی انجام دهد؟
در مورد اینکه چه کارهایی انجام دادهایم هم باید بگویم هر چه در توانمان بوده انجام دادهایم که کم هم نبودهاند و شاید صحبت درباره جزئیات آن، یک گفت و گوی مفصل دیگر را بطلبد.
- * برای مشکل مجوز تک قطعات چطور؟ کاری انجام دادهاید؟
- * پیشنهاد شده بود که شرکتهای درجه یک موسیقی که سالها است فعالیت میکنند، بتوانند تک قطعههای هنرمندانشان را با لِیبل خود و بدون اینکه نیاز به گرفتن مجوز از ارشاد داشته باشند، منتشر کنند. این موضوع به کجا رسید؟
- * به عنوان سوال آخر هم بگویید به نظر شما در حال حاضر مهمترین مشکل موسیقی که پیگیر رفع شدن آن هم هستید چیست؟
منبع:
سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : سه شنبه 21 شهریور 1396 - 09:05
دیدگاهها
که امثال شما با رفیق بازی و دوستان و خوش جنس! همین چهارتا کار جوونایی که با بدبختی منتشر میشه رو هم جلوشو بگیری یا مال خود کنی. هر ممیزی حکومتی رو به امثال شما ترجیح میدم
افزودن یک دیدگاه جدید