برنامه یاد بعضی نفرات
 
در دومین روز جشنواره موسیقی فجر و با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رقم خورد
نمایش ظرفیت‌های موسیقایی «سی‌تار» در کنسرت «شهید پرویزخان»
موسیقی ما - در دومین روز برگزاری سی و سومین جشنواره موسیقی فجر، «شهید پرویز خان»  هنرمند شهیر هندی در حالی در تالار وحدت تهران روی صحنه رفت که «سید عباس صالحی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، «سید محمد مجتبی حسینی» معاون امور هنری وزارت ارشاد، «فرزاد طالبی» مدیر دفتر موسیقی، «بهرام جمالی» مدیرعامل انجمن موسیقی ایران و «علی‌اکبر صفی‌پور» مدیرعامل بنیاد رودکی به دیدنِ برنامه ی او نشستند. این در حالی است که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از ابتدای حضورش در این مقام، در کمتر برنامه ی موسیقایی حاضر شده بود.

«شهید پرویزخان» را در این اجرا «محمد اکرم خان» نوازنده ی طبلا همراهی می‌کرد و این دو هنرمند، دونوازی بدیعی را در جشنواره موسیقی فجر رفم زدند. «پرویز خان» تلاش می‌کرد تا بخشی مهم از ظرفیت‌های موسیقایی «سیتار» را به مخاطبان ایرانی معرفی کند. او که ششمین نسل از خانواده ی خود است که موسیقی و سیتار را دنبال می‌کند، یکی از مروجین پیشگام مکتب موسیقایی ایتاوا است و سنت‌های این مکتب با دستان او زنده مانده است.

پس از پایانِ این برنامه، «سید عباس صالحی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به سوالات خبرنگاران پاسخ داد. او درباره راهکارها و سیاست‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای حل بحران کاهش مخاطب موسیقی اصیل ایرانی در کنسرت‌ها و اجراهای جشنواره‌ای به این مساله اشاره کرد که بحث مخاطبان موسیقی اصیل ایرانی در طول سال شکل می‌گیرد و در ایام برگزاری جشنواره‌ها نیز بخشی از خود را نشان می‌دهد: «جشنواره‌ها محصول اتفاقاتی هستند که در طول سال پدید می‌آیند. برای اینکه مخاطب ایرانی با موسیقی اصیل و سنتی خود ارتباط برقرار کند، به اتفاقاتی در طول سال نیازمند است که هم اهالی موسیقی در آن نقش دارند و هم کسانی که می‌توانند به افزایش مخاطب کمک کنند و از جمله ی این سازمان‌ها می‌توان به سازمان صدا و سیما اشاره کرد. باید اقداماتی در این خصوص انجام شود تا در طول سال ذائقه مخاطبان را ارتقا بدهیم و در این زمینه به تعادل برسیم.»

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به این مساله اشاره دارد که این نقصان وجود دارد؛ اگرچه تاکید می‌کند: «ما به هیچ عنوان نمی‌خواهیم بگوییم موسیقی پاپ باید بی‌مخاطب باشد؛ ولی ما بر این باور هستیم که مخاطبان موسیقی سنتی و کلاسیک هم باید ارتقا پیدا کند و در این راستا همه باید با یکدیگر همکاری کنند.»

 «صالحی» صحبت درباره ی جشنواره ی موسیقی فجر را به اتمام آن موکول کرد و در پاسخ به سوالی درباره فقدان اساسنامه در جشنواره موسیقی فجر چنین توضیح داد: «جشنواره‌ها باید شیوه‌نامه‌های روشنی داشته باشند. در این مورد هم شیوه‌نامه‌ای تهیه شده؛ اما ما باید به یک شیوه‌نامه دائم و مصوب شده برسیم. در این دوره از جشنواره شیوه نامه ای وجود داشته که ما باید به سمت دائمی شدن آن پیش برویم؛ ولی رسیدن به یک شیوه نامه دائمی نظر مراجع تصویب‌کننده خود را لازم دارد تا بتواند به عنوان یک شیوه نامه قابل اعتماد مورد توجه قرار بگیرد.»

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بعد از پایان برنامه همراه با «سید محمد مجتبی حسینی» معاون هنری وزیر ارشاد، «حمیدرضا نوربخش» رییس سی و سومین جشنواره موسیقی فجر و دیگر مسوولان موسیقی با حضور در پشت صحنه با عوامل اجرایی این کنسرت دیدار و گفت وگو کرد.
تاریخ انتشار : جمعه 22 دی 1396 - 14:03

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود نمایش ظرفیت‌های موسیقایی «سی‌تار» در کنسرت «شهید پرویزخان» | موسیقی ما